Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 36

Discussie: Onbekende MLD Fokker

  1. #11
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Ook de rijsttafels bij de luchtmacht lieten niets te wensen over.

    Ruud.

  2. #12

    Standaard L-7

    Ook de L-7 heeft in 1938 onderwater gekeken.

    Leon
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 augustus 2018 om 22:43

  3. #13

    Standaard L-12

    En de L-12 brak ect in stukken.
    Leon
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 augustus 2018 om 22:46

  4. #14
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    volgens mijn vader was de rijsttafel het enigste wat lekker was toen hij in dienst was, het was dan ook altijd helemaal vol in de kantine .

  5. #15

    Standaard Onbekende MLD (Fokker).

    Wat heb ik hier voor MLD-neus?

    De Fokker TVIIIW had geen wielen.
    Te groot voor een Beech Kansan, en een onbekend aanwezige neus mitrailleur...

    MLD'ers lopen in tropen-wit, maar ook in 'blauw'.

    Is er een wat onbeholpen begin van 'nose art'?

    Tracker

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 augustus 2018 om 22:48

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Gewoon een Fokker T.V.

    Ruud.

  7. #17

    Standaard

    Dat is nou coditionering...
    Ik had het idee, maar kon het niet rijmen met de Marine witte-dus-NOI uniformen.

    En i.v.m. de 'wielen' heeft de MLD deze toch nooit gebruikt?
    Of zit ik er weer naast?

    Grt

  8. #18
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Wat je beschreef als 'nose art' is gewoon onderdeel van de camouflage.

    Nee, de MLD heeft ze nooit gehad en in Indië kocht het de L.A. van het KNIL de Glenn Martin hoewel de T.V een stuk sneller was. Uiteindelijk zijn er maar 16 T.V's gebouwd.
    Als ik het goed begrijp was de T.V een toestel waar nogal wat kritiek op was. Vreemd vind ik dat de twee in de cockpit achter elkaar zaten. Het toestel kon niet of nauwelijks op één motor vliegen en was niet erg stabiel. Ook snel in brand te krijgen door een aanvaller onder meer omdat de brandstoftanks niet zelfdichtend waren. Geen pantsering, geen pantserglas. Groot olieverbruik. Primitieve richtkijker, problemen met bomrekken.
    Maar ja als je kijkt naar de Engelsen met hun types was dat niet of weinig beter dan de T.V.
    Het zal, net als nu, wel weer een kwestie van geld zijn geweest.

    Ruud.

  9. #19

    Standaard

    Ha allen,

    Bedankt voor de reacties. Ik ga zelf voor de L-12, gezien de schade die die kist heeft. Andere opties zijn natuurlijk welkom.

    Wat betreft de foto van de Fokker T.V: in mobilisatietijd werden door de T.V de lange afstandspatrouilles gevlogen. Langs de drie-mijlszone over zee, omdat de MLD bij gebrek aan vliegtuigen dergelijke lange afstanden niet kon bewaken. De T.V in theorie wel, alleen was het olieverbruik zo hoog dat men tussenlandingen moest maken op o.a. de Kooy. Ik heb het idee dat de foto tijdens een dergelijk moment is gemaakt.

    De T.V was in vergelijking met concurrenten als de Handley Page Hampden zeker geen slecht vliegtuig qua prestaties en bewapening. Grootste probleem van de T.V was de stompe neus met een enkelschots 20mm kanon. Die veroorzaakte zoveel luchtweerstand, dat de prestaties er door verminderd werden. Verder was de bewapening voldoende (voor 1939/1940), maar was er aan de onderkant een gigantische dode hoek. Die werd toen niet (h)erkend, maar was al snel een reden om bijvoorbeeld de Hampden en Blenheim uit voorste linie te nemen. Vergeet niet dat de T.V was ontworpen naar specificaties uit 1933, terwijl de Engelse en Duitse concurrentie ontwerpen van later tijd waren.
    Verder was het een heel grote machine, zeker voor LVA begrippen, die de LVB nogal wat hoofdbrekens heeft bezorgd. Aanbevolen zijn o.a. het boek Illusies en Incidenten, en de Dutch Profile over de Fokker T.V. Tenslotte is ook het boekje van Hooftman interessant door het vele fotomateriaal.

    Uiteindelijk had voor het geld voor die 16 T.V luchtkruisers/bommenwerpers ook een batch G-1 kisten kunnen worden aangeschaft. Die waren als bommenwerper, indien uitgerust met bommenrek zoals van origine de bedoeling, veel beter voor de bommenwerpertaak te gebruiken geweest.

    De MLD heeft met de T.VIII-W een goede torpedobommenwerper gehad. Jammergenoeg waren de meesten niet op tijd klaar. Ook de T.IX was een veelbelovend ontwerp - en qua uiterlijk en prestaties een technisch hoogstandje - maar helaas was van al dat kanonnenvoer te weinig, te laat beschikbaar.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  10. #20
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard L-12

    De 2 bemanningsleden van de L-12 worden gespot door een overvliegende Fokker C.XIVw
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 augustus 2018 om 22:49

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •