Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 36

Discussie: Onbekende MLD Fokker

  1. #21

    Standaard

    Dan ga ik toch niet voor de L-12. Die lag niet bij een strekdam. Dan blijft de L-1 of L-7 over. Dan de L-7 maar. Ik weet het werkelijk niet meer

  2. #22
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard L-12

    Je kunt zien dat bij de L-12 al een roeiboot ligt met een matroos bij het toestel. Dan is het niet ver uit de kust verongelukt want ze hebben het geborgen, zie foto, de C7w als banaan in een hangaar.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 augustus 2018 om 21:51

  3. #23

    Standaard Onbekende MLD Fokker

    Ruud en Jan, bedankt voor de T V info.

    De getoonde witte uniformen zijn in Marine-onderzoek om er een locatie en tijd aan te verbinden.

    Het hoge olie verbruik van de Bristol Pegasus motor, door jullie beiden genoemd, verbaast me.
    Geput uit dezelfde bron misschien?

    Het was de motor waar de halve wereld mee rond vloog, naar genoegen.
    Ik heb het weer nagevraagd bij Dick Otten, motor monteur voor de Swordfishes op de Macoma en Gadila.
    Dezelfde Pegasus motor, zij het niet de Mk XXVI.

    Hij gaat weer glimmen bij het noemen van het Griekse paard.
    Zijn 'kinderen' liepen altijd...
    Maar goed ook als je er maar één van hebt boven een vijandige Atlantic!

    (zie mijn LETS Deelen).

    Grt, Tracker.
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 augustus 2018 om 21:52

  4. #24
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo Tracker.

    De naoorlogse bewondering voor de Fokker-produkten zijn aan mij niet echt besteed (hoewel ik zelfs donateur ben van Stichting Fokker G-1). Het vooroorlogse politieke klimaat, verouderde bouwwijze van Fokker en waarschijnlijk ook het opperbevel met verouderde ideeën, heeft er voor gezorgd dat onze vliegers met materiaal de oorlog in moesten waarvan ik niet ben overtuigd dat het tot de top behoorde met uitzondering misschien van de G-1. Laat ik het daarbij laten.
    Ik beperk me tot jouw opmerking over het hoge olieverbruik.
    Hooftman had het al aangegeven in zijn T.V-boekje maar deze schrijver kan ik niet op zijn woord vertrouwen, teveel is naderhand toch iets anders gebleken. Helaas is het zonder schriftelijke toestemming van de uitgever niet mogelijk openbaar te maken dus verwijs ik naar wat in "Fokker T.V 'Luchtkruiser'" uit de Dutch Profile-serie staat geschreven op blz. 11 en 12 over het hoge olieverbruik. Daar wordt ook aangegeven wat de oorzaak was.

    Groeten,
    Ruud.

  5. #25

    Standaard

    De bewuste foto toont het wrak van de L-6. Het toestel kwam kort na de start in
    "aanvlieging"met een rijnaak en stortte neer in de IJssel bij Kampen. de datum was
    6 juli 1939. De rechterdrijver raakte het achterdekhuis, brak af en schoot door tot
    op de strekdam. Het toestel kwam op zijn kop in het water, de bemanning was slechts
    licht gewond. Berichetn over het ongeluk staan in de kranten van 7 juli 1939.

    Groeten,

    Rob B

  6. #26

    Standaard

    De Nederlandse pers vermeldt het L6 incident inderdaad, alleen een versie die over de landing gaat.
    Dat maakt het ongeval wel slordiger.
    De vlieger was een Kwartiermeester, dat is een korporaal van de Marine-'dekdienst'.
    Oude liefde?

    Verder maakt een eenmotorig Duitsch vliegtuig een noodlanding te Hengelo.
    De vleugels werden afgerukt.
    De staart vertoonde een Hakenkruis.
    De vlieger kwam er goed van af.
    Mocht een jaar later in de herkansing...

    En een Russische zweefvliegster legde 730 km af.
    Daarmee verpulverde ze het bestaande record van Hanna Reitsch.
    Waarvoor hulde!

    Tracker.

  7. #27
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Even terugkomend op het artikel van dezelfde dag, 7-7-1939, over de noodlanding in Hengelo van het duitse toestel. In het Utrechts Nieuwsblad werd vermeld dat het toestel boven de gebouwen van het Twentsch Centraalstation voor electrische stroomlevering cirkelde.
    Dat zette me aan het denken. Was dit toevallig? Of was het een oriëntatievlucht/spionagevlucht? Het was tenslotte ook niet toevallig dat in die tijd diverse Lufthansa-vliegtuigen enigszins afweken van de "normale" vliegroute boven Nederland.

    Ruud.

    P.S. Het is mijn eerste bericht waarbij ik een bijlage lever dus hopelijk lukt het.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 28 augustus 2018 om 21:55

  8. #28

    Standaard

    De spionage gedachte bekroop me ook, vandaar het opperen van de 'herkansing'.
    Maar spioneren in Hengelo was makkelijker te voet door iemand van vlak over de grens,
    met het correcte accent.
    Het zal wel om de dochter van de stroom-leverancier zijn gegaan...

    Tracker

  9. #29
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Volgens mij gaat het hier opeens over 2 of 3 onderwerpen

  10. #30

    Standaard Onbekende MLD Fokker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Tracker.
    Even terugkomend op het artikel van dezelfde dag, 7-7-1939, over de noodlanding in Hengelo van het Duitse toestel.
    Ruud.
    Heren,
    zie: Ongevallen/incidenten 1939
    Mét foto's.
    Herman

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •