Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Grumman Goose in Japan

  1. #1
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Grumman Goose in Japan

    Er waren vrij veel buitgemaakte Nederlandse kisten in Japanse kleuren, onder meer deze: (de link werkt wel hoor).
    link: 2012?9? - ???????2
    Laatst gewijzigd door grasshopper; 14 november 2012 om 10:47

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Erg mooie foto's! Enig idee welke machine dit was (registratie)?
    Groeten,
    Edwin

  3. #3
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Nee, er waren er twee- het is dus niet te zeggen welke van de twee dit is.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Hallo grasshopper.

    Je bent ook in het bezit van de Japanse boekjes waarvan 1 deel gaat over de door de Japanners buitgemaakte kisten (titel gevonden bij Arawasi: Nihongun hokakuki hiroku), ISBN 4-7698-1047-4.
    Als ik die doorkijk en zie hoeveel moois daarin is afgebeeld begin ik nog net niet te kwijlen. Je weet niet wat je ziet. Jammer dat de afbeeldingen zo slecht tot hun recht komen en ik de Japanse taal niet machtig ben.
    Nu maar wachten op het aangekondigde deel van Atelier Kecay over door de Japanners buitgemaakte kisten, deel 3 in een serie waarvan nu pas deel 1 "Japanese Aircraft in foreign service" is uitgekomen.

    Ruud.

  5. #5
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Nederlands Indische kisten op eBay

    Het aantal buitgemaakte kisten zit zo tussen de 120 en 230, op Java zijn de meeste buitgemaakt. Al tijdens de oorlog verschenen er foto's van in Japanse (luchtvaart-) tijdschriften. Hierin stonden uiteraard ook foto's van de elders (Singapore-Filippiijnen etc.)buitgemaakte kisten. In een nummer van The Aeroplane Spotter uit '46 vond ik lang geleden nog twee foto'tjes van die CW21/22, niet veel groter dan een postzegel- en 'opgeblazen' kreeg je dit. Eigenlijk niet om aan te zien maar toch-
    De foto's zijn genomen op Seletar. Op de bovenste foto is op het kielvlak het symbool van de Giken Testunit te zien.
    Er bestaan wel veel meer en betere foto's van- Die zullen ook wel in dat boek komen denk ik.

  6. #6
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    According to my records the KNILM operated two Grumman Goose pre-war with registrations PK-AFR (destroyed at Semplak on 20 February 1942) and PK-AFS (written off at Koepang on 26 January 1942).

    The BPM and NNGPM operated Grumman Goose aircraft before and after the war.
    The pre-war fleet consisted of PK-AER, PK-AES, PK-AKA, PK-AKB and PK-AKR. In addition the registrations PK-AKC and PK-AKD had been reserved for Grumman Goose aircraft but were not taken up.
    PK-AER entered service in July 1938 and was previously G-AFCH. It was written off at Sedani on 26 January 1942 although an alternative reference source quotes 26 December 1941 as the date it was destroyed by enemy action at Lake Tondano. PK-AES was acquired on 20 June 1939 and was previously registered as VH-AAY. This aircraft was written off on 24 January 1942 at Koepang.
    The first PK-AKA was acquired in July 1939. It was leased to the KNILM in November 1941 and was eventually destroyed at Andir on 8 March 1942. PK-AKB, which was acquired in August 1939, was written off at Dobu on 2 February 1942. Finally, PK-AKR, which was previously registered as VH-AAZ was acquired in November 1937 and was later returned to VH-AAZ.

    But there is indeed evidence that the Japanese captured one. Which one? Anybody's guess.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •