Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Nederlands door dik en dun.

  1. #1

    Standaard Nederlands door dik en dun.

    Ik was vergeten op SinterKlaas avond een 70 jaar oude foto te plaatsen.
    Bij deze alsnog.

    Het is 5 december 1942, oorlog in full swing.
    Toch wordt er tijd genomen voor een oer-Hollandse traditie.

    Op RAF Bircham Newton in Norfolk, ten Noord Westen van Norwich zijn Nederlanders aktief in Coastal Command.




    Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, het waren spannende tijden, (lijkt me), maar er werd een avond vrij gehouden voor iedereen.
    Het is zelfs een gemengd gezelschap, er zijn een paar WAAF's te zien, en ook een parelketting...

    De kleine RAF-man vooraan gaat er bijna in geloven, en Zwarte Piet vreet ze allemaal op...




    Men had een eigen Band, bestaande uit Indische Nederlanders, de 'Blue Diamonds' van toen, met uitzondering van de RAF geluidsman.

    Bircham Newton was er al in 1918, en is opgeheven in '62.
    De foto van het hek stamt uit de vijftiger jaren.
    Er resteert nu een eenvoudig memorial, en er is een klein museum.



  2. #2

    Standaard

    Dat is toevallig, dezelfde foto staat in "De operaties van 320 squadron". Alleen staat daar in het bijschrift dat de foto is genomen op 5 december 1944, op het vliegveld Zaventem. Wie weet wat de juiste datum was, mag het zeggen.............

    Gr. Sjaak

  3. #3

    Standaard Nederlands door dik en dun.

    Dag Shake,
    Ik zal mijn best doen de inhoud van je eerste bericht te ontzenuwen.

    De eigenaar van de foto heeft hem niet zelf gemaakt, maar is er zeker van bij navraag zojuist. Gelukkig kan dat nog.
    Dick Otten, Vakofficier, een van de weinige Indische.

    Verder zal ik de achterkant van de 'band' foto tonen. Hij kent alle leden er van omdat ze in '41 met z'n honderd vanuit Indië naar Engeland zijn gevaren.
    Dat verzint een mens niet hè.

    Een bijzonderheid die ik net vernam van Dick:
    Op Wolverhampton werden selecties gedaan onder de Engelandvaarders.
    De duidelijk donkere Indische Jongens werden naar de vloot gestuurd als torpedomaker, of zelfs naar Curaçao.
    Daar vielen ze minder op was de gedachte.
    Het heette geen discriminatie toen, maar uitsluitend omdat het nooit aan de kaak werd gesteld...
    En men bevocht Fascisme, wat een ironie...

    Wie soms wel dingen verzinnen zijn schrijvers die foto's 'lenen' en ze voor eigen gebruik ergens plaatsen waar dat helemaal niet hoort.
    Zo zie je op deze foto een paar WAAF's, en die gingen beslist niet mee naar bezet Europa, al was Brussel dan al (nog maar net) bevrijd.

    Wat denk ik wel klopt is dat 320 daar was eind '44 met B25's.
    Maar er is onbevoegd 'opgeleukt' met de Sinterklaas foto...

    Ik zal nog een hardnekkig misverstand laten zien.
    Het betreft een klasje vliegtuigmakers dat altijd getoond wordt in een omgeving van De Kooy, 1917.
    Leuk, maar het klopt niet.
    Ten eerste hebben ze niet de '17 snorren op hun bakkes.
    Ten tweede hangt er een Lorraine Algol stermotor aan de wand.
    Die stamt uit begin dertiger jaren, en niet 1917.

    Dat kan iemand nog proberen te weerleggen, daarom het derde argument:
    De aardige jongeman in de voorste bank tegen de wand is mijn vader.
    In 1917 was de kleuter echter pas 5 jaar!

    Ik heb daar al eerder over bericht, ook rechtstreeks aan belanghebbenden.
    Het helpt niet, men blijft volharden in de dwaling...

    Wie het weet mag het zeggen schreef je.
    Bij deze dus.

    Grt Tracker.

    .

  4. #4

    Standaard

    Hi Tracker,

    Ik ben door bovenstaand bericht overtuigd dat het de Sinterlaas viering uit 1942 betreft.Het is wel duidelijk dat de schrijver zijn huiswerk onvoldoende gedaan heeft. Ik moet zeggen dat ik dhr. Geldhof hoog heb zitten, maar ook hij kan blijkbaar een foutje maken.

    Gr. Sjaak

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Het heette geen discriminatie toen, maar uitsluitend omdat het nooit aan de kaak werd gesteld...
    En men bevocht Fascisme, wat een ironie...
    Inderdaad, wat een ironie..
    Een wel heel bijzonder voorbeeld vind ik nog altijd het verhaal van de zwarte vliegers: de Tuskegee airman. Die mochten dus niet bij de andere Sqn vliegen omdat ze zwart waren! Ook het verhaal van de Brit die een belangrijke bijdrage leverde bij het kraken van de Duitse codes in de oorlog werd begin jaren vijftig veroordeeld omdat hij homo was! De goede man kon die veroordeling niet verdragen en pleegde zelfmoord. Te triest voor worden. een schrale troost is dat zo'n 2 jaar geleden de veroordeling uit de boeken werd gehaald en dat er excuus werd aangeboden door de politiek. George Orwell schreef het al zo mooi in zijn boek Animal farm: "all animals are equal but some more than other"

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #6

    Standaard

    Hallo Jaap en Sjaak,

    De bewuste foto is ongetwijfeld uit 1942. Als Sjaak de volledige verantwoording bij de foto in het 320 Sq. boek had geciteerd, was er wellicht minder onduidelijkheid geweest.
    Die foto komt uit de verzameling van Sbn Van der Kop. Geldhof heeft zijn bijschrift als waar aangenomen en dit bij de foto geplaatst.
    Heeft de heer Otten ook geen idee wie de officier rechts is? Het is niet de commandant (De Meester).
    Het commentaar van Jaap vind ik persoonlijk iets te overtrokken. Als iemand zo nauwkeurig mogelijk probeert te werken en te publiceren is dat Nico wel.
    De foto van het klasje is en ander verhaal. Bij Marine Historie is soms wat eigenaardig met de bijschriften omgesprongen. Het blijkt erg moeilijk te zijn dat te corrigeren.
    Als je niets beter te doen hebt, kun je een dagvulling krijgen met het verbeteren van de bijschriften in de NIMH Beeldbank!

    Rob B

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •