Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: Technisch en Vliegtechnisch.

  1. #11
    Geregistreerd
    14 september 2011
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    98

    Standaard

    Ruud en Willem hartelijk dank voor jullie moeite!
    Het is in ieder geval een mooie aanwinst in de vitrine.
    Het loopt prachtig echt een stukje kwaliteit.

    Groeten Paul

  2. #12

    Standaard Technisch en Vliegtechnisch.

    Ik heb een Harvard IIB vraag.

    Het blijkt dat er geen Harvard topic is op de site, ondanks dat er Harvard Lovers zijn.
    Werk aan de winkel dus...

    Mijn vraag is ook technisch, vandaar deze plek.

    Ik vond een paar LSK Harvards met een dome op de rug.
    Klein en op een plaats ver naar achteren.

    Ik ken deze Proctor met een mallotig doompje, maar dat zit nog doelmatig boven de navigator-in-opleiding-plaats.



    Maar wat te denken van deze dome?
    Navigator-in-opleiding op een slede en op de rug?

    Of iets geheel anders? NLR of KNMI gerelateerd?





    Wie weet het?

    Tracker.

  3. #13

    Standaard harvard -met- domepje

    vager dan vaag meen ik me te herinneren dat het iets met het radio-kompas te maken had, maar ik ben benieuwd naar de werkelijkheid,
    peter

  4. #14

    Standaard

    Van de site van Wilko Jonker:
    In de loop van de 1955 werd de Harvard gemodificeerd en werd een radiokompas toegevoegd. Het huis hiervoor kwam net achter de canopy op de romp.
    Rik

  5. #15
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Radiocompass Havard SCR 263 A 1942 issue

    Het antenne gedeelte zat of in een rondkoepeltje van plexiglas of een kunststoffen contraptie die we negerkloot noemden vanwege het model .
    Ze zaten dikwijls boven op maar bij bommenwerpers ook voor of beneden .Freq 200-1750mtr 12/ 24 volt. type signaal Tone ,Voice RC Unit BC 443 A
    Loop LP19 A ,LP21,Radiocontrolbox BC 444 A,BC 434 +diverse modificaties
    De unit zat in het zijluik BB met de EHBO doos en je bagage
    hehttp://www.questmasters.us/sitebuilder/images/LP-21A_Radio_Antenna_S-580x437.jp[IM[/IMG]b het hele schema in foto maar kan het weer eens niet vinden (te oud)
    rechts in de cockpits zaten de afstem units die met slingertjes en bowdenkabels naar de set gestuurd werden Achter het schot van de cockpit .Vloog toen wel veel SND 222 door de koptelefoon en dan maar kijken wat er gebeurde op de indicator .Mooie zaak hoor .
    Laatst gewijzigd door willem farman (R.I.P.); 1 juni 2015 om 04:01 Reden: Kon niet slapen

  6. #16

    Standaard Technisch en Vliegtechnisch.

    Dank je Willem,

    Het klinkt alsof je de spullen echt in je handen hebt gehad.
    Wat jij de 'negerkloot' noemt ken ik qua vorm.
    En ook de andere gestroomlijnde variant, zoals hier op een Canadese Harvard.



    Wat ik me afvroeg was waarom wij op de B-66 en 71 enz eerst een al te praktisch vierkant kastje boven op de romp monteerden, om er vervolgens een doorzichtige plexi bol op te schroeven.
    Waarom niet een mooie unit in één?

    De enige klootjes die ik verder kende hangen boven in de mast van een Marine-sloep...

    Tracker.

  7. #17
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    In mijn handen wel 100 er in zat een glazen cylindrische unit met graden verdeling .
    Het beste kon je ze op de USA planes zien onderaan o a Mitchell
    Het was best een goed unit maar GPS is beter .De volgende was de VOR he leek erg op duits met 2 wijzertjes en To /From .O ja qua richting de koerstolmet horizon er naast van
    Bendix helemaal mechanisch. Enfin die tijd is voor bij voor mij .Leve de vliegmachien !

  8. #18

    Standaard Technisch en Vliegtechnisch.

    KLU/HV, Historische vlucht, was zo vriendelijk om mijn mail met vraag te beantwoorden.

    Dat leidt tot weer een andere ADF producent en dus ook andere typenummers, maar het principe blijft hetzelfde.

    Ik hoop dat je weer slaapt Willem.

    Een laag genomen foto van de ronde antenne geeft een zijaanzicht.




    Van de Lear Orienter wijkt het control panel nogal af van de Bendix die ik er onder laat zien.
    De laatste was min of meer standaard, van Tracker en F 27 zelfs nog naar de DC 8.







    Noot:
    De Bendix staat getuned op iets rond de 659 kilohertz, kilocycles, kc.
    Met de mode selector, de knop rechts onder, niet op ADF, maar op LOOP.

    659kc is geen frequentie waarop MF radiobakens, de NDB's werken.
    Die zaten bijna allemaal in de 300kc band.

    De 659 was namelijk een radiostation van het 538 nivo, niets mis mee, maar je moet er van houden...
    Wat hier aan de hand moet zijn met de tuning is dat de kist in de hangar stond voor onderhoud en de GWK's er een muziekje bij wilden hebben.

    Vanaf 650 tot 1400 kc is er een heel scala aan zenders (zeventiger jaren)
    te vinden.
    Zet de Mode selector op LOOP, en tune handmatig tot de hoogste kwaliteit van het geluid is bereikt.
    Speakertjes in de cockpit aan en men had volop arbeidsvitaminen!

    Wél weer terug zetten als de kist naar het platform ging, de lijn op.
    Dat lukte niet altijd...

    En de vliegers die iets op radiogebied over het hoofd zagen bij het checklist lezen hadden een ADF naald voor zich op het Radiocompass die zo dood was als een pier. Dead as a Dodo.

    Want pas met de Mode selector op ADF ging de naald Automatisch zoeken naar de bron van zijn ontvangst.
    En dát was de bedoeling van het apparaat.

    Wist u dat bij onweders van enige omvang de ADF, getuned op 500kc, bij iedere bliksemontlading naar de bron ervan ging wijzen?
    Ook in de tropen natuurlijk, nuttig, maar niet meer als er in de moessontijd rondom hevig geflitst wordt...

    Tracker

  9. #19

    Standaard Technisch en Vliegtechnisch.

    Ik was op zoek naar een ouderwetse 'intrument flight let-down', vanwege het opleidings topic waar ik mee bezig ben.

    En ik vond deze bijzondere Jeppesen approach plate:




    Tracker.

  10. #20

    Standaard Technisch en Vliegtechnisch.

    Het is 1947.
    Men was onderweg met de C-47.
    De verwachting voor de bestemming was goed.

    Een wolkje, en nog een.
    En toen was het opeens completely overcast. 8/8 Solid.

    Wat nu te doen?





    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •