Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: Berging Me-109 bij afsluitdijk

  1. #11
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Nee hoor zoals het in nederland gewoon is word het gewoon verschroot want het is een vuurwapen
    De wapens was ook het enige waar ze op uit waren
    De rest intereseerde ze niks
    dat kun je wel opmaken over wat ze aan dokumenten mee hadden
    ze wouden aleen weeten waar de wapens zaten

    in het ijzelmeer is alles van de staat
    als je de centen hebd kan je inderdaat wel ergens een vliegtuig bergen in zee
    daar licht ook zat
    voor de kuns van engeland ligen nog een aantal spits die zonder piloot van een vliegdekschip de zee in gestuurd zijn was in de jaren 50 voor het testen van soomkatapults

  2. #12

    Standaard

    Nou mijnheer Weel, kom op niet zo negatief. Op de video kan je toch duidelijk zien dat het geen museum kwaliteit was wat boven water kwam. En 'better safe than sorry' toch?

  3. #13
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Ach ik kijk aleen maar naar wat ze met een priveeverzameling hebben gedaan van wapens uit de eerste wereld oorlog van een bepaald persoon
    dit waren onbruikebare wapens die ook niet meer bruikbaar te maken waren
    alles is in beslag genomen en verschroot
    was zelfs nog in het nieuws

  4. #14
    Geregistreerd
    11 maart 2013
    Locatie
    Ceauce Normandie Frankrijk
    Berichten
    17

    Standaard

    Nu in Engeland gaat het heel anders en ik spreek van ervaring. In 1991, toen ik in Noord Ierland woonde hadden wij een wrak van een Catalina gevonden. Nu moet je een vergunning aanvragen van het Ministery van Defence en dat kan alleen als je het registratie nummer hebt van de kist. Wij vonden de registratie JX242 op een heel klein stuk aluminium en stuurde deze registratie naar London om permissie te krijgen om het wrak te verwijderen en te tentoonstellen in een lokale museum. Die vergunning is nodig want London wil weten of er een mogelijkheid is van stoffelijke overschoten en ammunitie. Oude records zullen zeggen of het wrak veilig is of niet. Er waren 7 doden in dit vliegtuig, maar allen waren geborgen in 1944 dus we kregen de vergunning om het te bergen maar onder voorwaarde dat als we iets vonden dat menselijk leek dat alles stopte en de politie ge informeerd was. Toen hebben we alle wrakstukken verwijdered, en hetzelfde deden we met een tweede wrak, die van een Sunderland. Ook de zelfde voorwaarden, want ook daar waren doden gevallen maar allemaal geborgen in 1945 maar de ammunietie was nog aanwezig in de grond. Wij hebben ongeveer 2500 stuks 303 uit de grond gegraven. (Toen met de IRA problemen in N Ierland, niet een goed idee om het te laten liggen) Ik was toen een vrijwilliger in de Army dus alle munitie was daar ob de barrack vernietiged en alle wrakstukken van de Sunderland geborgen. Waarom doet the Luchtmacht niet het zelfde systeem? De Engelsen kunnen nu helemaal oude vliegtuigen her bouwen zolang ze maar een registratie plaatje hebben. Die ME109 zou in een paar jaren weer kunning vliegen als die in Engeland was, of minstens in een museum tentoon gesteld.

  5. #15
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Dat soort dingen kunnen niet in nederland
    dat is aan onze overheid te danken
    Wel jammer
    het kan elders dus wel
    Een aantal jaren geleden is er in het eiselmeer een P47 thunderbold geborgen omdat i in een vaar roete lag

    Iemand nog iets gezien of gehoord van die kist

  6. #16

    Standaard

    Ja, die kist van Frank Gallion is geborgen omdat een van de mg's in de schroef van een boot kwam. Na een amateuristische berging waarbij het complete wrak helaas in stukken brak is het verwaarloosd in Soesterberg terecht gekomen waar het verder werd verwaarloosd. In Aeroplane Monthly werd het toen te koop aangeboden. Ik heb twee keer geprobeerd met de curator of het wrak naar Fort Veldhuis kon komen. Maar dat wilde men niet omdat het in Engeland zou horen (?????). Uiteindelijk is het geruild voor een paar uniformen met een Duits (ja Duits) museum en daar op een hoop gegooid tentoongesteld. Het museum is onlangs gesloten of gaat sluiten. Bad Oeyenhausen heet het geloof ik.
    Geloof niet alles wat je leest, de KLu heeft geen enkel historisch besef of belang. Het is goede PR. Ze maken al tientallen jaren goede sier met de bergingen uit de jaren zestig.
    Cees

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cees Bekijk bericht
    Ja, die kist van Frank Gallion is geborgen omdat een van de mg's in de schroef van een boot kwam. Na een amateuristische berging waarbij het complete wrak helaas in stukken brak is het verwaarloosd in Soesterberg terecht gekomen waar het verder werd verwaarloosd. In Aeroplane Monthly werd het toen te koop aangeboden. Ik heb twee keer geprobeerd met de curator of het wrak naar Fort Veldhuis kon komen. Maar dat wilde men niet omdat het in Engeland zou horen (?????). Uiteindelijk is het geruild voor een paar uniformen met een Duits (ja Duits) museum en daar op een hoop gegooid tentoongesteld. Het museum is onlangs gesloten of gaat sluiten. Bad Oeyenhausen heet het geloof ik.
    Geloof niet alles wat je leest, de KLu heeft geen enkel historisch besef of belang. Het is goede PR. Ze maken al tientallen jaren goede sier met de bergingen uit de jaren zestig.
    Cees

    Dit is wel even schrikken en slikken Cees.
    Zeer kinderachtig om dan eerst aan te geven dat het thuis hoor in de UK,om het vervolgens dan te ruilen tegen een aantal Duitse uniformen.
    Terwijl het in nederland neergekomen is,en makkelijk aan bijvoorbeeld Fort Veldhuis gedoneerd kan worden.Of moet een vliegtuig dusdanig in kleine stukjes zijn dat dit wel kan???? ipv grote stukken???

    Echt een vreemd beleid,en raar dat een stel Duitse uniformen intressanter zijn???

  8. #18
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Je jou haast denken dat de NSB nog bestaat en deels aan de macht is
    Maar zo gaat het al jaren
    Alles word gesloopt en vernietigt hier wat nederlandse historie aangaat
    En als je probeert wat te redden word je tegen gewerkt aan alle kanten
    er word alleen terug gedacht aan de V O C maar zelfs daarmee lopen ze te kloten
    Wel een boot maar niet mogen varen want hout kan branden

    Dat is nederland
    Laatst gewijzigd door j.weel; 15 maart 2013 om 21:47

  9. #19
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    Dat soort dingen kunnen niet in nederland
    dat is aan onze overheid te danken
    Wel jammer
    het kan elders dus wel
    Een aantal jaren geleden is er in het eiselmeer een P47 thunderbold geborgen omdat i in een vaar roete lag

    Iemand nog iets gezien of gehoord van die kist
    Op de site: http://www.strijdbewijs.nl/top/v/p-47D.htm van Pieter Jutte is het volgende te lezen,

    Tussen 12 april en 30 november 1995 was het wrak van Frank Gallion zijn Thunderbolt, samen met verschillende andere geborgen stukken vliegtuig uit het IJsselmeer tentoongesteld op het terrein van het Nieuwe Land Poldermuseum te Lelystad in het kader van de tentoonstelling ‘Noodlot’ (De Rol van het IJsselmeer Tijdens de Tweede Wereldoorlog). Volgens de laatste gegevens is het wrak nu te vinden in Bad Oeynhausen, Duitsland. Hier is het tentoongesteld als 'QP-F' (originele registratie was D-00).

    Ook het krantenartikel en foto komen van de eerder genoemde site.


    Goeten Peter

  10. #20
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Wat gebeurd eigenlijk met de geborgen toestellen ?
    Er zijn tenslotte jaren lang toestellen geborgen waarvan niemand meer weet wat ermee gebeurd is.
    Ik kan me nog herinneren dat er begin jaren 70 een expositie was in een aantal barakken van Rijkswaterstaat in Lelystad met heel veel vliegtuigonderdelen , heeft iemand hier mischien foto's van.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •