Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Nederlandse Spitfire

  1. #1

    Standaard Nederlandse Spitfire

    Op een rommelmarkt vond ik afgelopen week een doosje met oude foto's en negatieven. Hierin zitten wat foto's van Nederlandse Spitfires en twee vroege straaljagers. Aangezien dit niet mijn verzamelgebied is, wil ik jullie vragen of hierover meer is te vertellen.

  2. #2
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Dat is echt een unieke vondst
    Alhoewel de Spitfires niet echt een luchtwaardige indruk maken

  3. #3

    Standaard

    Inderdaad,

    Eerste foto Spit heeft druppelcockpitkap zoals gebruikt in fotoverkenners (PR XI)maar luik van de camera ontbreekt.
    In Fort Veldhuis hebben de overblijfselen van zo'n kap.
    Ziet eruit als ze als decoy (Eindhoven?) opgesteld staan. Harry Van Der Meer zal hier wel raad mee weten.
    Interessante foto's
    Cees

  4. #4

    Standaard

    In het kort:
    De Spitfire Mk.XI PL965 kwam op augustus 1947 aan op Deelen. Heeft nooit gevlogen bij de KLu, maar diende als sleutelkist bij de LETS als 02. Werd na opslag in 1960 in Overloon ten toon gesteld. Werd daar in 1987 vervangen door de Spitfire Mk.XIV in 322 kleuren en verdween naar Engeland.
    Werd gerestaureerd en vliegt tegenwoordig weer in het warbird circuit.

    Hans

  5. #5
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    'Dutch Spitfires part1' van Harry van der Meer er eens op nageslagen en dat bevestigd wat Dutchplanes hierboven schrijft. Er waren méér Spits daar, een jeugdvrind van mij heeft me dat ooit verteld. Blz 48 van Harry's boek werpt ook een licht op de foto met de Thunderjet en Meteor.Wellicht zijn alle drie de foto's bij de LETS genomen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •