Pagina 6 van 14 EersteEerste ... 4 5 6 7 8 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 134

Discussie: Lockheed Neptune

  1. #51

    Standaard

    Jaap,

    Kleine aanvulling op de Hato-foto's. De opname moet tussen 5 maart en 20 mei 1974 genomen zijn.
    Op de eerste datum kwam de 201 aan en op de laatste datum vertrok 209 naar Nederland.
    De Trackers 155, 156, 158 en 162 zijn officieel op 1 maart afgevoerd, met een MB van 23 maart 1974. Dit zegt nog weinig over de sloopdatum. Van links naar rechts staan de
    156, onbekend, 155 en 158. De onbekende zou de 162 moeten zijn, maar het laatste cijfer lijkt geen 2.
    De resterende 4 (153, 161, 164 en 165) zijn in november en december 1974 in Florida overgedragen.

    Groeten,

    Rob B

  2. #52

    Standaard Lockheed Neptune

    Beste Rob,

    Ik moet een vraagteken zetten bij de data die je noemt voor het heen en weer jassen, -lees ferry'en- van de 201 tussen Valkenburg, EHVB, en Curaçao, MACC.

    Wat ik nauwkeurig had weggepoetst van de foto was de Neptune bemanning die er voor stond opgesteld.
    Het ging per slot om de vliegtuigen die er staan.
    De crew die er voor staat is Jan Toorenaar met zijn bemanning 'D'.




    Waaruit D bestond weet ik nu niet, maar ik herken de Waarnemer Tom Tak, vierde van links, eerste Commandant MVKV als Waarnemer in een Vlieger bolwerk.
    Jan Toorenaar heeft de pet vol eikenloof omdat hij net was doorgestoten tot het korps Hoofdofficieren.

    Aardig is nu dat ik de logboeken van laatstgenoemde heb liggen, en daaruit blijkt dat er een andere datum is voor de aankomst van de 201 op Hato.

    Mocht je uit Curaçaose archieven hebben geput dan is dat alleszins te begrijpen...Grapje.



    28 februari arrival MACC, aanvang detachering.
    Geen ontkomen aan; het logboek spreekt.

    Toorenaar vertrekt, weer met de 201 naar MVKV op 3 juni '74, einde detachering.



    De foto moet dus tussen 1 maart en 2 juni '74 zijn gemaakt.

    En nu lijkt me dat 30 april, Koninginnedag, daar een uitgelezen dagje voor was...



    Zo na de Formex boven Willemstad ter gelegenheid van Hare Majesteit, en vóór de uitgebreide oranje borrel.
    Tien jaar daarvoor was ik er nog bij, en deden we precies hetzelfde!

    Historisch gezien heeft dit geen enkele toegevoegde waarde, maar ik vond het leuk om het op een rijtje te zetten.

    Tracker.

  3. #53
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: neptune hato.jpg
Bekeken: 611
Grootte: 55,2 KB

    Neptune met opvallende beschildering op HATO laatste vlucht

  4. #54
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: Lockheed%20Nepthune%20-Curaçao%20%20Hato%20.[1].jpg
Bekeken: 567
Grootte: 268,0 KB
    En hij staat er nog steeds.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  5. #55
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    De sanitaire voorziening in de SP2H was zeker voor de huidige begrippen niet erg modern, was er voor de bemanningsleden welke hun plaats moeilijk konden verlaten op een aantal plaatsen een relief tube ( soort trechter waar zij hun plas in konden doen ) en achterin de staart een soort closet voor het doen van de grote boodschap.
    Hieronder een paar foto's van een en ander.
    Naam: img112.jpg
Bekeken: 495
Grootte: 277,2 KB
    Naam: img113.jpg
Bekeken: 504
Grootte: 447,5 KB

    Een volgende keer een paar anecdotes over deze voorzieningen.

  6. #56
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: piepen.jpg
Bekeken: 453
Grootte: 90,6 KB

    In dit eenvoudige keukentje werd in de regel een uitstekende nassi maaltijd bereid gedurende de soms wel lange vluchten.

    De man op de foto ( 3 sterren kok ) Pierre Wispelaire

  7. #57

    Standaard

    Mooie opnames Gijs! Leuk om eens een toestel van binnen te zien. Heb je zelf gevlogen bij de MLD?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #58
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Ik heb inderdaad verschillende jaren gewerkt binnen de MLD en wel als grondbemanning en BWK.
    Ik was in dienst van de MLD van 1963 tot 1988

    Hartelijke groet Gijs

  9. #59
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Een Anekdote welke betrekking heeft op de foto van het Closet;

    Toen in 1988 de toenmalige Prinses Beatrix een vlucht mee wilde maken in een Neptune was er wat betreft deze een probleem omdat er in dit vliegtuig totaal geen privacy en zag de Marine leiding zich voor verschillende problemen gesteld.

    Een van deze problemen was het instappen in het vliegtuig. Via het bodemluik en de front Intrance zou weleens een ongehoorde blik op de benen van de Prinses en het Closet kon van alle kanten bekeken worden.

    Konden de ogen van de omstanders eenvoudig een andere kant op kijken voor het Closet moesten er andere maatregel genomen worden.

    Hier werd gekozen voor een eenvoudig gordijn, maar de Prinses heeft ( ondanks de lange duur van de vlucht ) geen gebruik van dit Closet gemaakt.

  10. #60
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: neptune waist sectie.jpg
Bekeken: 470
Grootte: 32,7 KB

    Achter het rechter observer klapstoeltje was het beruchte Closet gemonteerd

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •