Pagina 1 van 9 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 81

Discussie: Scheldemusch

  1. #1
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Slag bij Waterloo
    Berichten
    77

    Standaard Scheldemusch

    Ik ben op zoek naar foto's, tekeningen of onderdelen van een scheldemusch. Dit is een 1 motorig klein vliegtuigje uit de jaren 30 gebouwd door De Schelde.
    Wie o wie heeft hier meer info over.

  2. #2
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Hugo Hooftman heeft er destijds een deeltje van de Vliegtuigencyclopedie aan geweid!
    Ik heb er één in de verkoop (Euro 20).
    036-5322104

  3. #3
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Hierbij twee voorbeelden van de tekeningen uit het boekje van Hooftman.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 juni 2017 om 21:04

  4. #4
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Slag bij Waterloo
    Berichten
    77

    Standaard

    Heb een boekje van Nico mogen ontvangen, een heel leuk stukje naslagwerk. Maar natuurlijk als er mensen zijn die nog meer informatie, onderhoudsboeken of misschien wel onderdelen hebben mogen altijd even melden, laat het maar weten op dit forum.

  5. #5

    Standaard

    Het schijnt dat ATN in Hoogeveen ook nog het nodige aan tekeningen heeft.

    Chris

  6. #6
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Slag bij Waterloo
    Berichten
    77

    Standaard

    Hallo Chris,

    Hoe kom jij aan die informatie?? Gewoon uit nieuwschierigheid hoor. Dat zal wel lastig worden om deze tekeningen in handen te krijgen. Ook benieuwd of dit om een compleet set gaat?
    Zijn er uberhaubt mensen op dit forum die dit kleine kistje kennen en eventueel nog informatie wil delen?

  7. #7

    Standaard Vereniging voor Historische Vliegtuigen

    Beste Nico, Beste ´Grotie´,

    Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was de Vereniging voor Historische Vliegtuigen actief. Een van de leden was Wim Mesu uit Vlissingen. Ook uit Vlissingen (De Schelde) kwamen de Scheldemusch en de Scheldemeeuw. In 1980 heeft Mesu serieus aan plannen gewerkt om een replica te bouwen van de Scheldemusch. Op basis van (fragmentarisch bewaard gebleven) oude tekeningen, foto´s en (toen nog beschikbare) mondelinge informatie heef hij bruikbare tekeningen gereconstrueerd. En goedkeuring gevraagd aan de toenmalige Rijksluchtvaartdienst om op basis hiervan een replica te mogen bouwen. Helaas kreeg Mesu problemen met zijn gezondheid en (met het gevaar dat ik mij vergis) meen ik enkele jaren later te hebben gehoord dat hij was overleden. Dat zal begin jaren negentig zijn geweest.

    Zijn tekeningenset zal ongetwijfeld bewaard zijn gebleven. Want hij heeft een set aangeboden aan de RLD. Dat er bij ATN in Hoogeveen ook tekeningen zouden zijn kan best waar wezen. Want Jack van Egmond senior was een actief lid van de VHV rond 1980 en hij zal Mesu goed hebben gekend.

    Groet van
    Gerben Tornij

  8. #8
    Geregistreerd
    9 januari 2010
    Locatie
    Ijsselstein
    Berichten
    177

    Standaard

    Hallo Grotie,

    Laatst toevallig heb ik een mla gekeurd voor zijn verlenging, en we kwamen toevallig ook bij het onderwerp de scheldemusch. Zijn zoon doet veel in de modelwereld rc enzo, en hij zei me dat zijn zoon tekeningen had van de scheldemusch maar wist niet zeker of het voor een model was of 1 op 1. Ik kan hem wel eens vragen? Het is wel een mooie kist voor die tijd. Welke motor zit er eigenlijk achter?

  9. #9

    Standaard

    Hallo,

    Heeft de Schelde in Vlissingen geen archief of iets dergelijks?

    Enige jaren geleden ben ik ook in het Zeeuws Archief in Middelburg geweest, hier hadden ze ook een collectie van een meneer waarvan ik de naam ben vergeten. Dit was een collectie met van alles en nog wat over de vliegtuigbouw activiteiten van de Schelde. Als ik het me goed herinner zaten hier ook wat tekeningen van de Schelde musch of Schelde meeuw tussen. Heb er niet goed op gelet omdat ik toen naar informatie over de Schelde s21 zocht.
    Ook het deeltje van de Nederlandse luchtvaart encyclopedie van hooftman over de schelde zat in deze collectie. En een aantal foto's.

    Groeten,

    Toon

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toon Bekijk bericht
    Hallo,

    Heb er niet goed op gelet omdat ik toen naar informatie over de Schelde s21 zocht.
    Groeten,

    Toon
    Hoi Toon,

    Was er nog iets interessants over de S21 te vinden?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •