Pagina 2 van 9 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 81

Discussie: Scheldemusch

  1. #11

    Standaard

    Hoi Mathieu,

    Er zat wel wat interessant materiaal bij, foto's van een windtunnel model waarvan ik reproducties in mijn bezit heb en ik heb nog een aantal kopietjes gemaakt maar weet niet meer wat er op stond. Ik zal ze eens opzoeken als ik ze nog heb.

    Groeten,

    Toon

  2. #12
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    die gasten van hoogeveen hebben wel meer tekeningen
    maar ze doen er ook alles aan om die met niemand te delen

  3. #13

    Standaard

    Hoi Toon,

    Interessant! De S.21 is echt zo'n "wat als....." vliegtuig, want wat als Nederland neutraal gebleven was? Zou het een goed toestel zijn? De Saab J21 schijnt het goed gedaan te hebben, en er zijn nog steeds geruchten dat de Duitsers het Schelde ontwerp aan de Zweden verkocht heeft!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grotie Bekijk bericht
    Hallo Chris,

    Hoe kom jij aan die informatie??
    Ooit eens gehoord van iemand op een luchtvaartbeurs, maar of het klopt weet ik niet. Maar misschien moet je ze eens bellen en vragen of het klopt.

    Chris

  5. #15
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Slag bij Waterloo
    Berichten
    77

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    die gasten van hoogeveen hebben wel meer tekeningen
    maar ze doen er ook alles aan om die met niemand te delen
    Ik zal ook geen tekeningen delen als ik ze duur zal moeten kopen en vooral als je heel veel moeite moet doen om ze te kunnen bemachtigen.

    Ik kom vaak in Hoogeveen en ken ze wel een beetje, met een beetje geluk zal ik ze wel mogen zien, als ze deze tekeningen inderdaad hebben. Kopieëren zal er dan wel niet in zitten.

    Eggi volgens mij zat er een Praga B motortje voor. Ik ken het niet. Zijn er mensen die hier meer van weten? of misschien 1 in bezit hebben?

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grotie Bekijk bericht
    Ik zal ook geen tekeningen delen als ik ze duur zal moeten kopen en vooral als je heel veel moeite moet doen om ze te kunnen bemachtigen.
    Waarom niet? Helaas heb ik wel eens verkeerde voorbeelden gezien, het ergste geval was overigens niet luchtvaart gerelateerd. Maar stel: ik heb met veel pijn en moeite een compleet set tekening van bv de Fokker T.8 of een Koolhoven FK 58 bij elkaar verzamelt. Op een goede dag komt er iemand met plannen om zo'n toestel te bouwen, al dan niet vliegend. Dan zou ik daar zonder meer aan mee werken. Uiteraard zal het niet zo gaan dat ik na de eerste vraag meteen maar even alles ga opsturen

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #17
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerben Tornij Bekijk bericht
    Beste Nico, Beste ´Grotie´,

    Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was de Vereniging voor Historische Vliegtuigen actief. Een van de leden was Wim Mesu uit Vlissingen. Ook uit Vlissingen (De Schelde) kwamen de Scheldemusch en de Scheldemeeuw. In 1980 heeft Mesu serieus aan plannen gewerkt om een replica te bouwen van de Scheldemusch. Op basis van (fragmentarisch bewaard gebleven) oude tekeningen, foto´s en (toen nog beschikbare) mondelinge informatie heef hij bruikbare tekeningen gereconstrueerd. En goedkeuring gevraagd aan de toenmalige Rijksluchtvaartdienst om op basis hiervan een replica te mogen bouwen. Helaas kreeg Mesu problemen met zijn gezondheid en (met het gevaar dat ik mij vergis) meen ik enkele jaren later te hebben gehoord dat hij was overleden. Dat zal begin jaren negentig zijn geweest.
    Mijn laatste email met de heer Mesu is van zomer van 2011, hij hoopte toen in 2014 met pensioen te gaan en zijn Scheldemusch project weer op te pakken. Ik ben met hem in contact gekomen omdat het me een mooi project leek voor de stichting "Vroege Vogels" om een Musch te bouwen. Helaas vond het bestuur dat niet zo.......

    De heer Mesu heeft inderdaad het tekeningen pakket weer compleet gemaakt, ik weet dat omdat ik in het bezit ben van een copie. Het tekeningen pakket omvat ongeveer 50 bladen.

    Ik heb destijds een afspraak gemaakt met de heer Mesu dat ik het pakket niet aan derden uitleen en/of copieen maak. Indien mensen geintereseerd zijn dan raad ik aan met de heer Mesu in contact te treden.

    Nog een korte kanttekening is dat de heer Mesu de tekenaar is van dit pakket en daardoor er ook de auteursrechten overheeft. Ik denk niet dat hij het op prijs stelt dat met zijn tekeningen zonder toestemming een Scheldemusch gebouwt wordt........

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EGI Bekijk bericht
    Pim leeft Dhr Mesu nog?
    9 JANUARI VAN DIT JAAR NOG WEL

    ZIE LINK : forum.beneluxspoor.net

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EGI Bekijk bericht
    Ik wil toch even reageren, gaat dit weer net zo als toen met de D21 post? over de tekeningen.
    Ik heb geen probleem met het delen van tekeningen waarvoor ik alleen naar bijvoorbeeld het Aviodrome ben geweest en ze heb gekopieerd. Echter als ik heel veel uren heb besteed aan het reconstrueren ( G1 ) van tekeningen is dat een andere zaak. De heer Mesu heeft heel veel tijd besteed aan het aanvullen van de ontbrekende tekeningen aan de hand van een paar originele misschien evenveel als het bouwen van een Musch. Zou jij zijn Musch stelen EGI omdat historische luchtvaart van iedereen is ?

    Ik wist van het bestaan van het tekeningen pakket omdat een groot deel van het archief van de "Vereniging voor Historische Vliegtuigen" bij de "Vroege Vogels" heeft gelegen. Dit archief is later weer weggehaald en ik weet niet waar dit naartoe is gegaan.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 23 januari 2013 om 19:06 Reden: Onnodige tekst verwijderd

  9. #19

    Standaard voor wie het nog niet gezien heeft

    misschien ooit nog eens weer in het echt te zien ....

    http://www.youtube.com/watch?v=HYI5g2FYImc

  10. #20

    Standaard

    Hij is erg leuk!
    En ik hád een waterbrevet...

    Het moet toch eigenlijk weer tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren in dit land?

    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •