Ik denk dat de foto wel degelijk origineel is. Echter, in de dertiger jaren was foto-retouchering een geaccepteerde methode. (Alle fotos die je toendertijd bij een fotograaf liet maken werden min of meer standaard geretoucheerd). Hoofdreden was natuurlijk de gebrekkiger apparatuur die minder contrast leverde etc. Ongetwijfeld heeft iemand bij deze foto gedacht dat de parachutes niet genoeg herkenbaar waren en er toen maar wat touwtjes bij getekend, de koepels wat aangezet en de mannetjes allemaal een zwarte streep gemaakt.

Echter, zoals gezegd, ik denk dat de foto origineel is. De lijn van gesprongen parachutisten ziet er reeel uit, dat verzin je niet. Ook het aantal is realistisch. De Ju52 vervoerde standaard 12-13 parachutisten afhankelijk van de hoeveelheid extra apparatuur die ze meenamen. Ik tel 39 valschermen, dus dat klopt heel aardig voor 3 toestellen.

Wel blijf ik me verbazen over de perspectivistische vervorming. Volgens een uitgebreide beschrijving in "De Verloren Strijd" van Bart Rijnhout stond de fotograaf aan de Bezuidenhoutselaan in Den Haag, terwijl de parachutisten ten westen van de Vliet in de Tedingerbroekpolder afsprongen. Dat is zo'n 10km afstand, over het hele Bezuidenhout en Voorburg! Het moet een enorme zoomlens geweest zijn. In het zelfde verslag lees ik nu trouwens dat de fotograaf bezwoer dat de lijnen bij de parachutes kwamen door onderontwikkeling, en dat er niet geretoucheerd was. Geloof ik nog steeds niet helemaal.

Tenslotte de opmerking van Jan over het neergestorte toestel in de Adelheidstraat: dat was niet een van deze drie! De toestellen op de foto zijn van IV./KG.z.b.V.1 die parachutisten van I.FJR2 afwierpen. Dat was om 05.00 uur. Het toestel dat in de Adelheidstraat werd neergeschoten was van 3./KGr.z.b.V.9 met personeel van Stab 22.LLDiv om 6.35 uur.

Maar het blijft een interessante foto.
Dank Jan voor de high resolution scan.

Groeten, Pieter