Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Fokker C.V - crash "645" mei 1940

  1. #1

    Standaard Fokker C.V - crash "645" mei 1940

    Geachte forumlezers,

    Ik ben via een collega aan een foto gekomen die ik jullie niet wil onthouden. Ik weet echter niet of dit een bekende foto is.
    Mijn collega doet onderzoek naar het neerstorten van de engelse bommenwerper JN884, Handley Page Halifax II. Hiervan waren de brokstukken op het erf van de boerderij waar hij geboren was gevallen. Vandaar zijn intresse.
    Hij kwam echter tijdens zijn onderzoek bijgevoegde foto tegen van een vliegtuigje dat in mei 1940 een noodlanding had gemaakt in de Wieringermeer. Hij vroeg mij wat het was en het bleek een Fokker C.V, id: 645, te zijn van de nederlandse luchtmacht. Deze is neergekomen op 12 mei 1940 vlak bij de Slootweg in de Wieringermeer vanwege een motorstoring.
    Na wat zoeken op internet en het raadplegen van het Fokker C.5 boek van Edwin Hoogschagen kwam ik ook nog twee ander foto’s tegen van het wrak. Deze zijn beide terug te vinden in het boek van Edwin Hoogschagen. Echter, onderstaande foto kon ik niet terugvinden in een andere bron.

    Ik laat hem hier zien omdat dit onderwerp, mei 1940, op dit forum veelbesproken is. Maar ik heb toch ook nog wat vragen betreffende deze foto.
    1 – Is dit een bekende foto?
    2 – Was het normaal dat neergekomen vliegtuigen niet bewaakt werden? Het lijkt erop dat de plaatselijke bevolking ongehinderd bij het toestel kan komen. Ik realiseer mij dat de meidagen in 1940 hectisch waren.
    3 – Iemand enig idee wanneer de foto gemaakt kan zijn? Het moet natuurlijk na 12 mei 1940 geweest zijn maar in vergelijking met de foto van het Nederland Instituut voor Militaire Historie is het vliegtuig al aardig verder toegetakeld. Motorbeplating en cockpitpanelen missen nu.


    Fokker C.V "645", 1940 na noodlanding op weiland langs de Slootweg in de Wieringermeer. (Collectie: Historisch Genootschap Wieringermeer)

    Mvg, Boris

  2. #2

    Standaard

    Hoi Boris,

    Mooie binnenkomer! Het lijkt wel of er een demontage ploeg bezig is, zo aan de laarzen te zien zou het we eens om Nederlandse militair personeel kunnen gaan. Misschien genomen tussen 12 en 15 mei?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Hier de 645 in een eerder stadium van ontbinding...eh...demontage.

    Leon
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 20 december 2018 om 17:02

  4. #4

    Standaard

    Hoi Leon,

    Op de foto die jij plaatst staat het landingsgestel in een sloot, het is dus wel duidelijk dat men er mee bezig geweest is.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hallo Boris - hier de auteur van het boek over de Fokker C.5 :-)

    Ik kende de foto (uiteraard) en vond het een leuke, want ik fietste vaak langs de slootweg naar school in Wieringerwerf! Alleen nooit geweten dat de foto daar genomen is!

    Misschien is het niet direct duidelijk, maar op de foto zijn een aantal Duitse militairen te zien. Op zich is het wel opmerkelijk dat zij de lokale bevolking zo dichtbij lieten.
    Wie zij de militairen;
    De gebukte man achter de mevrouw in bloemetjesjurk. Rechts van hem nog een paar benen, ook een militair. De derde militair is wat beter herkenbaar - onder de staart met zijn hoofd iets rechts van de 5 uit de registratie.

    Gezien de laarzen die zij dragen, zijn het overduidelijk Duitse militairen, gezien de slobberige laarzen. (Nederlandse militairen hadden lage schoenen met puttees (windsels om de kuiten) en op zijn best had een officier lage schoenen met losse beenstukken. Maar die gaat natuurlijk niet aan een vliegtuig sleutelen. Nu lijkt het mij dat de foto vrij kort na de capitulatie is genomen. Wat valt mij op? De neusbewapening is nog aanwezig. Vreemd, dit zou toch het eerste zijn wat verwijderd wordt, voor de veiligheid lijkt me.
    Ik weet alleen niet wanneer de Duitsers nu precies de afsluitdijk zijn overgestoken. Den Helder was voor hen natuurlijk een belangrijk doel, dus het zal niet lang na 15 mei zijn geweest.

    Groeten,
    Edwin Hoogschagen

  6. #6
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    . Wat valt mij op? De neusbewapening is nog aanwezig. Vreemd, dit zou toch het eerste zijn wat verwijderd wordt, voor de veiligheid lijkt me.
    Als je goed kijkt dan kan je door sleuf van doorhaal handel van de mitrailleur heen kijken. Ik denk dus dat ze de sluitstukken verwijderd hebben en daardoor het wapen onbruikbaar gemaakt hebben.

  7. #7

    Standaard Fokker C.V - crash "645" mei 1940

    Marine Vliegkamp De Kooy, door W F Visée, 2001.

    Dit boek, op blz 73, toont de volgende foto:



    De Duitse inrichting van De Kooy neemt op 23 mei al een aanvang.

    Men zal Slootdorp dus ook al rond die tijd zijn gepasseerd, komend uit Friesland.

    Tijdens de aanval van de Luftwaffe op De Kooy was mijn vader daar Korporaal Vliegtuigmaker.
    Hem werd een bijzondere verdedigingstaak toegewezen.

    Hij moest met een Marine-automobiel zigzaggend over het veld gaan rijden.
    "Teneinde den vijand schrik aan te jagen en te voorkomen dat dien zelfden vijand er zou kunnen gaan landen".

    Met geknepen billen heeft hij aan deze opdracht voldaan.
    Het mocht niet baten...

    Tracker.
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 15 januari 2013 om 14:12

  8. #8

    Standaard

    Iedereen bedankt voor de reacties.
    De extra informatie die er nu is laat mij nu wel even anders naar deze foto kijken.


    G-1 Reaper.
    Grappig dat je in Wieringerwerf op school zat. Ik woon namelijk in Wieringerwerf.
    De opmerkingen over de laarzen zijn interessant. Ik had het idee dat het boeren of boerenknechten waren in die laarzen. Echter als ik er nog eens goed naar kijk zijn het inderdaad een ander model laarzen.

    Tracker
    Het rondrijden met toegeknepen billen lijkt mij enigzins onderschat. Buitengewoon verhaal. Het toont maar aan hoeveel moed en dicipline de nederlandse militairen getoont hebben in die dagen.


    Ik heb nog eens gesproken met mijn collega die met de foto aankwam. Hij is nu ook bezig om alle neergestorte vliegtuigen in de Wieringermeer gedurende WWII aan het uitzoeken. Hij vroeg zich af wie erin gezeten hadden en of er foto’s van deze mensen zijn.
    Ik heb het Fokker C.5 boek niet zelf. Ik heb het gelezen via de bibliotheek dus kan het niet even naslaan. Ik weet echter dat 1e LtVl E.M. Hoekstra vloog. De waarnemer kan ik nu zo gauw niet vinden.
    Is deze Hoekstra overigens degene die samen met KapWnr Van Marcelis-Hatsinck met de Fokker C.X “705” naar Frankrijk is gevlogen/ontsnapt na de capitulatie?

    Mvg, Boris

  9. #9
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Interesant deze foto. In het D21 boek van Peter de Jong staat bij deze foto dat het de 234 van Bob van der Stok is. Bij deze foto staat dat het een D21 betreft die voor de Hangaar stond.

    Volgens mij kloppen beide niet. Op de voorgrond , in het midden en op de achtergrond liggen de stalen strippen en bouten van de dakspanten van een Houten Hangaar. Dit zijn zeker geen vleugelligger bouten of zoiets. Deze D21 stond in een Brandende Hangaar. Volgens het boek van Peter de Jong zou het dan om de 214 gaan.

  10. #10

    Standaard

    Nog maar een gevonden foto van het web.
    Het karkas van de 645 later op De Kooy.

    Leon
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 20 december 2018 om 17:04

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •