Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Fokker D.VII - vreemde vogel

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Fokker D.VII - vreemde vogel

    Dit kom ik tegen op Ebay:

    Foto Flugzeug / Airplane Doppeldecker Deutsche Seewarte/Wappen/Maling/Tarn(6265) | eBay

    Weet iemand hier iets meer over?

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Dit is een zeldzame opname omdat de Deutsche Seewarte, standplaats Hamburg, slechts twee vliegtuigen had nl. één Rumpler C IV en één Fokker D VII.

    Ruud.

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Hallo Edwin.

    Nog even uitgebreider na wat zoekwerk.

    Deze D VII kon zijn werk als "Wetterflugzeug" tot 1933 uitoefenen maar kreeg pas in januari 1929 de inschrijving D-1555 in de "Deutsche Luftfahrzeugrolle".
    Werknummer was 6797.
    Inschrijving in de Luftfahrzeugrolle in januari 1929, motor Daimler III a.
    Maart 1932 inschrijving teruggenomen.
    Inschrijving in december 1932, nu met motor BMW IV.
    Juni 1933 vernield.

    De foto die ik gezien heb daar ontbreekt de persoon die links op de eBay foto staat.

    Ruud van Ommeren.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Aangezien verdere reacties zijn uitgebleven is er blijkbaar geen interesse in een, volgens mij, zeer interessante periode in de duitse luchtvaart, eind 1918 tot het begin van het derde rijk. Dit vanwege de tegengestelde belangen tussen de geallieerden en de duitsers om hetgeen vastgelegd was in het verdrag van Versailles, nl. de vernietiging van duitse vliegtuigen. Iedere betrokkene met zijn eigen agenda, zelfs voor Fokker die bijv. zijn vliegtuigen niet mocht exporteren naar Duitsland maar wel naar vrijstaat Danzig. Of de duitse luchtvaartschool in russisch Lipetsk met o.a. Fokkers.
    Er is dus wel degelijk iets nederlands te vinden in die tijd. Zelfs met enige wel toegestane Fokkers.

    Voor interessenten die duits lezen, op onderstaande site zijn mooie artikelen te vinden over die tijd onder "Neue Artikel" en "Frühere Artikel".

    Willkommen bei der Arbeitsgemeinschaft Deutsche Luftfahrthistorik!

    Ruud van Ommeren.

  5. #5

    Standaard

    Je schrijft 'geallieerden', van '18 tot het Derde rijk.
    Was er maar 'ge-allieerd' toen.
    Wij waren klein en blind.
    Engeland had heel grote 'splendidly isolated' oogkleppen voor.
    Alles ten Oosten en Noorden was te druk met Rusland.
    Maar dat die Fransen het allemaal hebben laten gebeuren...
    Aartsvijand, ná Compiegne èn Versailles al helemaal.
    Ik zal het nooit echt begrijpen.
    Men dronk daar al heel vroeg veel Vichy-water...

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Geallieerden, alle landen die bij de besprekingen in Versailles waren en hebben getekend.

    Ruud.

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Geallieerden is misschien niet helemaal correct, het werd de Entente genoemd maar in Duitsland spreekt men ook over die tijd wel van "geallieerden", zelfs in de door mij geplaatste site.
    Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, ging de naam over op het geheel van "geallieerde" landen die tegen de Centralen vochten. Vele daarvan voelden zich overigens geen deel uitmaken van enige "Entente", zoals Japan en de VS.
    Tot in 1940 bleef "Entente" de gebruikelijke aanduiding voor het Engels-Franse bondgenootschap.

    Ruud.

  8. #8

    Standaard

    Een entente is een erg rekbaar begrip, met zeer weinig houvast.
    Daarom sprak ik de wens uit dat er toen meer ge-allieerd was geworden, als werkwoord.
    Het mocht niet zo zijn.
    Helaas...

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.312

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Ben ik met je eens.

    Ik hoop dat een aantal forumbezoekers de door mij geplaatste site zullen bezoeken en de artikelen lezen omdat het een mooi inzicht geeft in de vroege luchtvaart in Duitsland en er staan een aantal mooie afbeeldingen van Fokker toestellen in afgebeeld, vooral in de Danzig-artikelen.

    Groet,
    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •