Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Cockpit Logboek

  1. #1

    Standaard Cockpit Logboek

    Toen Hugo Hooftman het "Cockpit Logboek" uitbracht voor het noteren van vliegtuigregistraties militair en Civiel in 1964 was ik drie. Mijn research voor de biografie van Hooftman leerde dat er een hele hoop stof is opgewaaid door deze vooruitstrevende move van Hooftman.

    In Engeland werden deze boekjes als Aerologbook gewoon op diverse luchthavens te koop aan geboden alleen Nederland reageerde als door een wesp gestoken en de meest aparte reactie kwamen de wereld in. Op het internet zoek ik nu naar wat reacties van AVIA, waaronder het artikel uit de Avia van december 1963 en de Haagse post onder andere die naar ik weet zelfs een voorpagina melding ervan maakten "BVD onderzoek kinderspel". Het moet toch niet vreemder worden zou je denken. Zijn er mensen op dit forum die hier over kunnen en willen vertellen ?
    Laatst gewijzigd door Andre1967; 2 februari 2013 om 22:05

  2. #2

    Standaard

    Dit kon ik vinden:

  3. #3

    Standaard

    Classic, je blijft me verbazen. grote klasse. Dit zijn echt zaken die ik zo ontzettend goed kan gebruiken. Ik heb helaas geen beschikking over de AVIA's etc en het internet biedt voor dit soort vragen niet altijd uitkomst. Dus dit forum met rasechte vakmensen, waar jij er 1 van bent is van onschatbare waarde. Nogmaals mijn dank. grt andre

  4. #4
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Hier sluit ik me volledig bij aan. Misschien was van 'hetze' geen sprake en is hier niet het goede woord maar Hugo Hooftman is toch wel weggezet als een foute Luchtvaartjournalist door de landelijke (luchtvaart-)pers
    Wat ook destijds niet genoemd werd was het bestaan van het Korps Luchtwacht Dienst, een para-militaire organisatie die in feite precies hetzelfde deed als die 'jonge spotters'. 'k Heb geen idee of die een geheimhoudingsplicht hadden.
    Classic noemt zeer terecht de buitenlandse luchtvaartbladen- denk maar aan 'The Aeroplane Spotter' dat blad bestond al in de 40er jaren! It's all in the name.
    Overigens werden nog niet zo héél lang geleden in Griekenland nog vliegtuigspotters opgepakt...

  5. #5
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    520

    Standaard

    Het Korps Luchtwacht Dienst was een onderdeel van de luchtmacht en dus geen para-militaire organisatie.
    Het bestond uit beroepspersoneel (ook Luva's werden daarbinnen geplaatst), dienstplichtigen en vrijwilligers die een paar uur per week tegen een kleine vergoeding de luchtwachttorens bemensden.
    Een bekende luchtvaartjournalist, Bart van der Klaauw, was ook KLDer.
    De KLDers hadden, op grond van hun militaire status, uiteraard geheimhoudingsplicht.
    Dat was in die tijd, de zgn'"koude oorlog" vanzelfsprekend.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Dank je Flight, ik ging er van uit dat het allemaal vrijwilligers waren maar wél met een Klu uniform en ondersteuning vanuit de Klu. Weer wat opgestoken.

  7. #7
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Cockpit logboek

    schildje van het K.L.D, hangt nu aan de muur.

  8. #8
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    En nog wel met een mooi plaatje van de Fokker S.14 Machtrainer!

  9. #9

    Standaard

    We lachen er nu om, maar een jaar of 5 a 10 geleden was er nogal wat heisa over Nederlanders die in Griekenland waren opgepakt voor vliegtuigspotten.
    Daar was (is?) het blijkbaar nog verboden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •