Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Me-109 variant

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Me-109 variant

    Weet iemand meer over deze variant van de Me-109? Is het een naoorlogs vehikel, Spaans misschien?

    SUPER FOTO 2.WK Flugzeug Airplane ME 109 mit Kennung | eBay

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Het is gewoon een duitse kist. Hij heeft het logo van het Richthofen Geschwader op de romp. Heb helaas even geen tijd om op zoek te gaan naar de versie.

    Ruud.

  3. #3

    Standaard

    Hoi,

    Lijkt mij een Spaanse kist, te herkenenen aan de Rolls Royce motor. Misschien gebruikt in een film?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Volgens mij had de Merlin de luchtinlaat kort achter de propeller zitten en niet zoals bij deze aan de onderzijde van de romp ter hoogte van de voorzijde van de vleugel.

    Ruud.

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Ik ben de weg helemaal kwijt met deze Me. Het lijkt inderdaad op een Merlin motor maar de koeler lijkt wel op zo'n tropenfilter als ik wel eens bij de Hurricanes die in Afrika dienden gezien heb.

    Ruud.

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    De Hispano HA-1109-K1L heeft dezelfde luchtinlaat onder de romp ter hoogte van de voorzijde van de vleugel als bij de afgebeelde op eBay maar had een Hispano-Suiza motor en die wijkt toch iets af van de foto omdat die lijkt op een Merlin met een veranderde luchtinlaat. Maar het lijkt inderdaad richting Spaans product te gaan.

    Ruud.

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Bij dit soort foto's kijk ik eerst heel goed naar de achtergrond.
    Golfplaten shelter - duits ? - Nee, engels waarschijnlijk
    Voertuig - geschut ? - banden lijken engels

    En dan de klapper op de vuurpijl, helemaal links in het midden een staart van een helicopter

    Lijkt mij een vroege spaanse versie :


    Ik kwam deze foto tegen op een ander forum, mag ik deze zo doorlinken ?

  8. #8

    Standaard

    Ja Hispano Suiza motor, voldeed niet echt en hebben ze maar een Merlin gebruikt.
    Cees

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Pim Pouw.

    De helikopter had ik niet gezien, een grote misser.
    Het toestel van de link wijkt toch iets af van die op eBay, nl de motor. Een foto als die op eBay ben ik nog niet tegengekomen.
    Op de link is wel een andere versie te zien, nl. de Ha-1109-M1L (toestel als tweede op afbeelding), deze was uitgerust met een Merlin motor en vierbladige propeller en vloog voor het eerst eind 1954. De aanschaf van de Merlin was mogelijk nadat in 1952 het embargo tegen Spanje werd opgeheven. Het zegt wel wat dat Spanje zelfs in 1956 nog de HA-1112-M1L in gebruik nam.

    Hallo Cees.

    Ik las dat de Hispano Suiza motor niet in voldoende mate te leveren was waardoor men op zoek ging naar een alternatief dat de Merlin werd. De waarheid ligt misschien in het midden?

    Ruud.

  10. #10

    Standaard

    Op de tweede foto van de Bf109 op ebay staat net onder de cockpit een houten bordje in het gras. Dit is typisch een museumbordje. Wellicht is het dus geen foto uit de oorlog, maar een recentere foto die oud moet lijken.
    De motor is geen RR Kestrel (prototypes), Jumo (vroege versies en de Avia S-199), maar lijkt het meest op een Hispano Suiza met vervangende versimpelde beplating. Wellicht om het meer Duits te laten lijken?
    De cockpit heeft ook de vorm van vroege Bf109's (t/m Emil) en dit hadden de Spaanse toestellen ook.
    De camouflage is ca. 1940-42.
    Op de tweede foto ziet het balkenkruz en de chevron er ook vreemd uit.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •