Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Die vijf dagen in mei

  1. #1

    Standaard Die vijf dagen in mei

    Vanavond (maandag) om 22.55 uur op Nederland 2 een documentaire over de Slag om Den Haag op 10 mei 1940. Ik heb het programma deels al gezien en ik vind het niet onaardig, met interviews met veteranen op locatie en veel beelden uit een Duitse propagandafilm hierover. Weinig of niets over de ML, behalve een verdwaalde foto met een kapotte G.1...

    Peter

  2. #2
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    klopt, volgens mij staat hij ook gewoon op YouTube, in ieder geval de uitzending van vanavond. de eerste aflevering ging trouwens over de gevechten aan de maas bij Venlo Venray Maastricht en Roermond, de 2e ging over de Grebbeberg en die van vorige week over de gevechten bij het dorpje Wons. die van volgende week maandag gaat over het bombardement op Rotterdam.
    Gr,
    Sander

  3. #3

    Standaard

    Ik heb de aflevering ondertiteld voor doven en slechthorenden, ben er net mee klaar. Er zal wel veel op aan te merken zijn, maar de doorsnee kijker krijgt denk ik wel een aardig beeld van deze geschiedenis waar-ie misschien nog nooit van had gehoord.

    Vraagje, iemand heeft het over fietsen die de Duitsers meenamen in de Junkers en hij noemt het merk Trelleborg, als ik het goed versta, maar dat vind ik alleen terug als fietsbandenmerk. Misschien praat hij onzin, maar iemand een idee?

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dat is een stad in Zweden, meen ik.

  5. #5

    Standaard

    Ja, en het is ook een Zweeds bedrijf inderdaad. Nou ja, niet zo erg.

    Klopt het trouwens dat de Duitsers nog een tweede golf luchtlandingstroepen klaar hadden staan die niet ingevlogen kon worden bij gebrek aan Junkers en landingsterreinen, of is dat overdreven?

  6. #6
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    dat verhaal kom ik wel vaker tegen, volgens mij zijn er wel een aantal van die tweede golf aangekomen, maar lang niet allemaal (te veel junkers konden niet meer opstijgen)

  7. #7

    Standaard

    Ik heb de indruk dat er maar heel weinig weer zijn opgestegen, en dan nog weer terugkomen ging echt niet lijkt me.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •