Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: nieuw boek: Martin PBM-5A Mariner

  1. #11

    Standaard

    Dit bakbeest was gigantisch underpowered. Men moet dat gewoon geweten hebben. Kijk naar het filmpje wat Eric heeft gepost: je ziet dat het gewoon lang, naar mijn idee te lang, duurt voordat hij van het water loskomt. En als de kist los is, dan is het stijgvermogen nog steeds niet veel meer dan een meter of anderhalf per seconde- maar dat is lastig in te schatten. Hoewel de MLD voor mij voor wat betreft de periode na de oorlogen wat onbekend gebied is, ben ik van mening dat men bij de aanschaf alleen naar de prijs heeft gekeken en niet naar de operationele waarde.

  2. #12

    Standaard

    Zoals
    Martin PBM-5a Mariner in dienst van de Marine Luchtvaart Dienst (expected may 2013) - AviationMegastore.com
    laat zien is de prijs nu
    VIJFTIG euro.
    De prijs is dus verlaagd...
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  3. #13
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Het toestel vloog dan beroerd, hier doet het boek toch aardig wat stof opwaaien
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  4. #14
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flight Bekijk bericht
    Ik mag aannemen dat in het boek van Leebeek niet alleen de Mariner affaire wordt behandeld, maar dat het een compleet naslagwerk is voor zo'n prijs.
    Daar ga ik ook van uit!

    Het waren vooral de single engine eigenschappen die belabberd waren. En onervaren watervliegers hadden er een hele kluif aan, dat was al bekend in 1940 (dus toen de eerste versies verschenen).

  5. #15
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    De PBM-3 en de PBM-5 met krachtiger motoren waren prima toestellen en de Mariner is in de tweede wereldoorlog uitgebreid en met succes ingezet. Het was juist de PBM-5A met wielen die problemen gaf. Het extra gewicht hiervan werd niet gecompenseerd door méér motorvermogen en wat erger was: het zwaartepunt was door de wielen iets naar achteren geschoven. Vandaar de als 'lastig' omschreven vliegeigenschappen. De US Navy was het vliegen met de PBM-5A gauw zat en zette ze in de woestijn van Arizona. De NL aankoopcommissie had zich dus niet eenmaal maar vele malen moeten bedenken om deze afdankertjes aan te schaffen! Overigens bestaat er nog 1 complete PBM-5A en die staat in het Pima Aerospace Museum in Arizona.

  6. #16

    Standaard nieuw boek: Martin PBM-5A Mariner

    En die staat er mooi bij.

    Nieuwe staan ook weer op stapel...

    Tracker




  7. #17

    Hmmm

    Heeft één van u misschien ergens een foto van de Mariner die in de vroege jaren '60 op Zestienhoven lag als oefenobject voor de luchthavenbrandweer? Lag ongeveer op de plek waar later de ex-Luxair F-27 lag, en tegenwoordig iets zelfgebouwds.

    Tillerman.

  8. #18
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    onder inventarisnummer 024116 vind je een foto van die kist op Maritiem Digitaal

  9. #19

    Standaard

    Geweldig, dank je voor de tip. Ziet er precies zo uit zoals ik me 'de vliegboot' herinner als ik met mijn opa en vader een kijkje langs de baan ging nemen, naar de Bristols enzo.

    Tillerman.

  10. #20
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Het boek is inmiddels verschenen en te verkrijgen bij Geromy.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •