Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: AeroPlanorama

  1. #1

    Standaard AeroPlanorama

    Voordat het Aviodome in 1971/1972 geopend werd op Schiphol Centrum was eind jaren vijftig een soort permanente tentoonstelling op het oude Schiphol oost. Genaamd Aeroplanorama. Deze zou gelokaliseerd zijn in het Atoomgebouw. Wat ik me nu afvroeg, zijn er oude rotten op dit forum die fotomateriaal hebben van hoe dat daar doen heeft uitgezien ? Hoe zag het atoom-gebouw eruit en hoe de tentoonstelling ?

  2. #2
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Zo zag het er in 1961 van binnen uit! Het heette toen het Nationaal Luchtvaart Museum.
    In één van de Avia Vliegwerelds is destijds een overzichtstekening van het gebouw geplaatst als ik mij dat nog kan herinneren!
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 9 februari 2018 om 19:30

  3. #3

    Standaard

    Nico, gaaf zeg! dat is leuk om dat nu eens voor de eerste keer te zien. top.

  4. #4
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Als ik het me nog goed kan herinneren was er ook een Spitfire, de Fokker C.V en een mooi model van de F-27 Friendship! De Linktrainer die nu op het Aviodrome staat was toen 'fully operational'. Als twaalfjarige ben ik erin gestapt vol vertrouwen dat vliegen me wel zou lukken. Ik ben toen grandioos gecrashed! Ik zal nog eens diep in de schoenendozen kijken of ik nog meer foto's kan vinden.

  5. #5
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Twee poster zoals die in de jaren zestig werden uitgegeven.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 9 februari 2018 om 19:28

  6. #6
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Veel stelde dat dus eigenlijk niet voor met nog geen dozijn vliegtuigen!
    Vreemd dat ik als kind altijd het idee heb gehad fat het véél groter was!
    Bijgaand nog twee plaatjes geschoten met mijn Agfa Clack.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 9 februari 2018 om 19:29

  7. #7

    Standaard

    Ik vind dat toch wel ontzettend leuk hoor. de voorloper van het Aviodome op Schiphol Centrum. mag ik zo kort door de bocht stellen ? Aeroplanorama ging als ik het goed heb in 1967 dicht, mede vanwege de verhuizing van eigenlijk "heel" Schiphol Oost naar het nieuw te openen Centrum areaal. Maar waarom heeft het dan van 1967 tot ergens in 1971 geduurd alvorens de prachtige koepel van het Aviodome geopend kon worden? Want daar zitten dan zo'n bijna 5 jaren tussen. Waar heeft dan de inventaris van het Planorama in die tussentijd gestaan dan?

  8. #8

    Standaard

    Dat is toch de H 1 (Spitfire) nu in Soesterberg?
    Cees

  9. #9
    Cambuur2052 Guest

    Standaard

    Vanaf 1977 heb ik me afgevraagd wat er in het atoomgebouw heeft gezeten: dat was het NLM. Is het daarna een vliegtuigbanden opslagplaats geworden?

  10. #10
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    wat mij vooral opvalt is de Fokker cv dit toestel werd in de jaren 90 gepresenteerd als een unieke vonst nietmeer gezien sins de tweede wereld oorlog
    en per toeval in een opslag gevonden

    maar hij staat hier toch echt afgebeeld

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •