Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: 'Geen rol voor JSF in toekomstige krijgsmacht'

  1. #1

    Standaard 'Geen rol voor JSF in toekomstige krijgsmacht'

    Onderstaand artikel staat vandaag ( 14 februari ) in de Volkskrant:

    ...Verwijderd...
    Laatst gewijzigd door Arjan; 8 april 2013 om 16:54 Reden: Op last van de Volkskrant verwijderd
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Daar ben ik het mee eens. Ik zie Nederland niet in het holst van de nacht bij een eerste aanvalsgolf Pyongyang bombarderen...

    De marine wordt al de afgelopen jaren omgevormd tot reactiemacht met mogelijkheden voor bijzonder transport. Daarbij wordt zelfs gesuggereerd dat de LCF fregatten over een aantal jaren niet meer nodig zijn. Van de duikboten wil men al jaren af, maar dat krijgt men niet voor elkaar - de marinestaf ligt dwars....

  3. #3

    Standaard

    Het deed me goed vanmorgen te vernemen waar Clingendaal mee naar voren kwam.

    Vooral de zinsnede dat de JSF andere, meer zinvolle taken, in de weg zou staan spreekt me aan.

    En dat de Onderzeedienst nooit meer Red Octobers zal hoeven bestrijden staat voor mij ook vast.
    Een conclusie die ook ondanks mijn Marine achtergrond in stand blijft.

    We moeten niet meer mee willen 'spelen' met de grote broer(s).
    Zinloos, en de spelregels deugen voor ons zo wie zo nooit...

    G-1 reaper, ik ben het helemaal met je eens, maar heb wél een verzoek aan je:

    Wil je nooit meer het woord "DUIKBOOT" gebruiken?

    Tracker.

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ha Tracker
    Daar zeg je wat - dat moeten natuurlijk onderzeeers zijn, hoewel ik me ook wel kan vinden in de zuidafrikaanse benaming!

    Groeten,
    Edwin

  5. #5
    Geregistreerd
    13 april 2011
    Locatie
    Alphem aan den Rijn
    Berichten
    35

    Standaard

    Sprekend over Zuidafrika! Vrienden aldaar noemen het ook wel een Voorniksniebang schip

  6. #6
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Wil je nooit meer het woord "DUIKBOOT" gebruiken?
    .
    In het boek "Klaar voor onderwater!" uit 1936 en uitgegeven met toestemming van Defensie. Geschreven door M.S. Wytema , oudste officier Hr.Ms. K XVIII worden maar twee woorden gebruikt hoofdzakelijk Onderzeeboot en daarnaast duikboot

    Maar Tracker voor jouw was een duikboot toch gewoon alleen maar een doelwit ?

    Misschien is Helikopter ook niet het goede woord maar Wentelwiek of Hefschroefvliegtuig wel

    Duikboot + Google = 246.000 hits
    Onderzeeboot + Google = 188.000 hits
    Onderzeeer + Google = 202.000 hits
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 14 februari 2013 om 20:04

  7. #7
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Onderzeeboot is anders ook geen gelukkig woord... Onder de zee kun je immers niet varen, dus daarbij denk ik aan wrakken die in de bodem liggen

    Maar ik heb de JSF ook nooit vinden passen bij de taken die Nederland uitvoert. Dat is toch vaak grondondersteuning, en niet de verrassingsaanval. Dan lijkt een meer conventioneel toestel me meer geschikt.

  8. #8

    Standaard

    In de jaren dertig wilde men van de kruisers af, en ze vervangen door vliegtuigen. Ook dat wilde de Marinestaf niet. Het gevolg was een inadequaat aantal kruisers, terwijl de slagluchtmacht een jagerbescherming moest ontberen vanwege ontbrekende middelen. Ik hoop dan ook dat het nu niet dezelfde kant opgaat. Een hoofdreden om de kruisers niet weg te doen, was dat men anders geen fatsoenlijke rangen- en standen hierarchie in stand kon houden zoals die binnen de Marine werd gevoerd. In februari 1942 hebben ze het geweten. Ik hoop niet dat er een dergelijke, traditionele, fout herhaald word. Wat de JSF betreft heeft die al meer geld gekost dan opgeleverd. Een Saab was een betere keuze geweest.

  9. #9

    Standaard

    Ik zag en beluisterde net Hr Dick Berlijn in Nieuwsuur (vrijdag),.

    Het leek alsof hij een vers paar JSF oogkleppen had opgezet, groter dan de vorige waarmee ik hem had gezien.
    Hij draaide het standaard verhaal weer af, zonder adrem in te gaan op de vragen en stellingen van de interviewer.

    Jammer, gemiste kans.
    Ik had hem absoluut verstandiger ingeschat tot nu toe.

    Tracker

  10. #10
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Heb je geen overwicht in de lucht
    Heb je al verloren
    Je kunt nog zulke grote kruizers hebben
    een paar vliegtuigen zijn genoeg die de grond in te boren

    onderzee inderdaat geen red october
    maar smokolaars beginnen ook met duikboten

    Verschil duikboot en onderzeeboot Een onderzeeboot kan zeer lang onder het wateropervlakte varen zonder boven te komen
    een duiboot in in fijte een opervlakte schip wat kan duiken om zich an het zich aan het zicht te ontrekken voor een aanval of de terugtocht

    Voorbeeld de duitse U47 was een duikboot
    Voortgederven door diezelmotoren
    Men kon voor korte tijd over op vol electiece aandrijving onderwaten

    onze vloot bestaan uit modernere duikboten
    door betere accus en de snorkol kunnen we langen diep
    maar ook gewoon op diezel maar dan vlak onder het opervlakte

    een kernreactor aangedreven boot kan veel langer onderwater blijven

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •