Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 42

Discussie: Te koop op Ebay

  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koolhoven426 Bekijk bericht
    Boris, ik had deze informatie gehaald uit het boek "Wij vlogen als vogels" van sgt.vl. A.v.d.Poest-Clement. Hij zal die informatie mogelijk uit de eerste hand hebben gekregen van de IIe Verkenningsgroep.
    Ben wel benieuwd uit welke bron jouw informatie is gekomen.
    Ger.
    Ger,

    Ik heb dit uit een boek dat handelt over de tweede wereldoorlog in de Wieringermeer. Dit is geschreven door een lokaal persoon. Titel weet ik even niet, het ligt bij ons in de bibliotheek. Ik zou daar dus even moeten gaan kijken.

    Op pagina 218 staat dat dit vliegtuig is geland bij het hulpvliegveld aan de Wierweg.
    http://farm6.staticflickr.com/5539/1...385a14fb_o.jpg
    Op pagina 230 staat een kaart met alle crash locaties.
    http://farm6.staticflickr.com/5471/1...f0399174_o.jpg
    Op pagina 231 & 232 is een lijst die verwijst naar de kaart.
    http://farm6.staticflickr.com/5513/1...6f938d12_o.jpg
    http://farm6.staticflickr.com/5472/1...216ecbdc_o.jpg

    Het betreft hier de crash van 12 mei 1940 en heeft nummertje "1" op de kaart.
    Er wordt ook verwezen naar een kavelnummer E48. Dat is in de west-noord hoek van de Wieringermeer. Het vliegveld Middenmeer had kavelnummers H10 & H11 en lag ten oosten van Middenmeer.

    Het boek waar jij naar verwijst ken ik overigens niet.
    De man die de crashlocaties bijeen gezocht heeft is een plaatselijk lid van het historisch genootschap en heeft dit al heel lang geleden uitgezocht.
    Wie gelijk heeft, ik weet het niet. In het boek wordt overigens wel vermeld dat deze gegevens komen uit het gemeentearchief Wieringermeer. Dit archief is tegenwoordig opgeslagen in het Centraal Archief te Alkmaar.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 13 november 2013 om 21:59

  2. #32
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Boris, dit zijn behoorlijk exacte gegevens; we gaan er van uit, dat dit de correcte noodland plek moet zijn geweest. V.d. Poest Clement was er zelf niet bij.
    Bijgaand de cover van zijn boek, is via Boekwinkeltjes nog wel verkrijgbaar van € 10,- tot € 14,00.
    Mooi boek, hierin vertelt hij zijn gehele vliegerleven.
    Ger.

  3. #33
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.333

    Standaard

    Hallo Boris.

    Zou het op prijs stellen indien je de titel van jouw bron op dit forum zou kunnen plaatsen. Heeft mijn interesse.

    Ruud.

  4. #34

    Standaard

    Ger en Ruud,

    Ik heb het even nagekeken.
    Mijn bron is "1940-1945, Wieringermeer in de bezettingsjaren" van B.A. Blijdorp.
    Uitgegeven door het Historisch Genootschap Wieringermeer.

    DBNG: Digitale Bibliografie Nederlandse Geschiedenis
    voor een link naar de digitale bibliografie nederlandse geschiedenis.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 14 november 2013 om 18:16

  5. #35
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Als ik het goed heb is het een uitgaven van 350 stuks.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  6. #36
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.333

    Standaard

    Hallo Boris.

    Ik kende flickr niet dus voor mij is dit helemaal nieuw. Vier pagina's staan dus op flickr.com. Staat misschien het hele boek daar?
    Deze vraag omdat ik nergens op het net dit boek te koop vind. Als Verbeek gelijk heeft kan het komen door de lage oplage. Ik zou al tevreden zijn met een gekopieerd boek.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 november 2013 om 09:57

  7. #37

    Standaard

    Hallo Ruud,

    De pagina's waarnaar ik verwijs op Flickr, had ik er speciaal voor dit doel even opgezet. Ik heb ze ooit ingescand uit het bewuste boek en op mijn computer opgeslagen. Het is dus niet zo dat het hele boek op Flickr staat.
    Ik heb indertijd een stuks of 20 pagina's ingescand. Onder andere over vliegveld Wierweg, Middenmeer en radarstation "Hering" dat in het zuiden van de Wieringmeer lag.

    Ik zal overigens de pagina's op Flickr binnenkort weer verwijderen i.v.m. copyright.

    Wat je kunt proberen is dit boek te lenen via je bibliotheek. Hij ligt bij ons in de bibliotheek dus zou je hem moeten kunnen lenen. Even zoeken in de landelijke catalogus van de openbare bibliotheken.

    Mvg, Boris

  8. #38
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.333

    Standaard

    Hallo Boris.

    Ben de laatste dagen op zoek gegaan naar het boek "1940-1945 Wieringermeer in de bezettingsjaren" van Blijdorp.
    Nergens te vinden, ook niet bij bibliotheken, dus toen maar het Genootschap Middenmeer benaderd. En wat denk je, er was precies nog één exemplaar dat ergens in een verloren hoekje lag en dat ik tegen een leuk prijsje kon overnemen.
    Het is nu onderweg naar me en ik ben er erg verguld mee dat ik zo'n zeldzaam titeltje in mijn verzameling kan begroeten en lezen over voor mij onbekende vliegvelden/-veldjes, neergekomen toestellen en "Hering".

    Jij bedankt voor de vermelding van de mij onbekende titel in de discussie.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 18 november 2013 om 22:51

  9. #39

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Mazzel dat je nog een exemplaar hebt weten te vinden.
    Ik heb nog wat aanvullingen en een correctie wat betreft dit boek.

    P.25: Kranteknipsel "De ravage te Wieringerwerf"
    Dit voorval vond plaats in de nacht van 26-27 juni 1940, rond 01:45.

    P.232: Crash nr. 16 (26 juli 1943)
    Dit betrof de Handley Page Halifax Mk.II, JN884 NP-F, No. 158 sqd.

    P.233: (correctie)
    De genoemde heer J.E. Loudon heet in werkelijkheid: John E. Loudoun, roepnaam Jock. Zijn servicenummer was 946119.

    De achternaam van de heer Loudoun is in vele publicaties fout geschreven. Als je echter in de logboeken van de RAF kijkt zul je kunnen terugvinden dat het echt Loudoun moet zijn.

    Veel plezier met lezen,

    Mvg, Boris.

  10. #40

    Standaard

    Heren,

    Nog even terugkomend op dit oudere draadje.

    Ik heb nog een correctie wat betreft het boek van Bas Blijdorp, “1940-1945, Wieringermeer in de bezettingsjaren”. Dit naar aanleiding van een artikel dat afgelopen week in de Wieringer Courant stond.
    Dit artikel ging over de noodlanding van een Focke-Wulf FW 190-A4(561) in het zuiden van de Wieringermeer. Deze FW 190 had brandstoftekort en daarom besloot de piloot, Lt. Heinz Schwarz, om een noodlanding te maken in het land aan de Oudelanderweg, kavel D66. Deze kavel ligt ongeveer 250 meter vanaf de A7 aan de zuidkant van de Oudelanderweg. De opgelopen schade was minimaal.
    De datum die in het artikel genoemd werd, 4 februari 1943, verschilt precies een maand met de datum genoemd in het boek van Bas Blijdorp. Ik heb even contact gezocht met de schrijver van het krantenartikel. Hij gaf mij 2 documenten die toch echt naar 4 feb 1943 verwijzen als de correcte datum.
    Dus bij nummer 12 in de verlieslijst van het boek van Bas Blijdorp hoort een andere datum, namelijk 4 feb 1943.
    Hierbij ook nog de 2 documenten die ik ontving.




    Mvg, Boris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •