Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 35

Discussie: Spit met een verhaal

  1. #11

    Standaard Spit met een verhaal

    Het doet me deugd dat mijn Spit een paar zoekslagen heeft opgeleverd.
    Heritage Trail kende ik niet, dus wat er allemaal naar voren komt over St Mawgan is nieuw.
    Met mijn huidige inzichten voelt het echter wel wat chauvinistisch en 'dapper' aan, maar het is heerlijk Engels.

    De Spit is dus een fake, al ziet hij er goed uit.
    Mijn verhaaltje is het in ieder geval niet, getuige het logboek, dat authentiek is.

    Het maken van vliegtuigschetsen en ansichtkaarten door Hr Barry Wallond levert kennelijk voldoende middelen op om deze mooie replica's te doen ontstaan.





    Alas! The Shackleton definitively is nót in a landing attitude.
    Flaps are up and the gear is not down.

    Dat is nou weer jammer hè. Aviation landlubbers...

    Wat betreft de 91 m brede banen:
    De vroege B 52's hadden tipwieltjes.
    Zou dat van invloed hebben kunnen zijn op de baanbreedte om te voorkomen dat die wieltjes door het gras zouden ploegen?
    Een gokje hoor.

    Even nog terug naar de uitwijk.
    We vlogen in de oranje overall.
    De zeewater temperatuur was nog boven 14,5°C.
    Bij kouder water werd er in dompelpak gekleed gevlogen. Het 'immersion suit'.
    De kans op overleven na een ditching werd daardoor aanmerkelijk beter.

    Dat uit twee delen bestaande pak zat met rubberen seals om hals en polsen.
    De broek met daaraan rubberen overschoenen en het bovenstuk hadden een seal rond het middel.
    Deze werden over elkaar heen naar beneden opgerold.
    Met je lange ondergoed aan was je vervolgens luchtdicht verpakt.


    Viermaal dompelpak.

    Let wel: een terloopse wind was daarmee een paar uur later nog steeds diezelfde wind!
    En bijkomend was er het probleem dat aan boord van oorlogsschepen vaak bonen-gerechten werd gegeten vanwege de lange houdbaarheid van de boon.
    Wie dan ook na afloop van een lange vlucht zijn pak uit deed in bijzijn van collega's, werd ernstig bestraft met een sterk oplopende bar-rekening.

    De uitwijk was dus gelukkig in overall, wat de lange vliegdag en de vlucht de dag er op een stuk frisser maakte.
    We hadden geen uitwijk-kitjes bij ons. "Een boordvlieger wijkt niet uit", was het credo.

    Het was jaren zestig. De middelen waren nog wat beperkt, ook op RAF St Mawgan, afgelegen in Cornwall.
    We kregen een piepklein stukje harde zeep uitgereikt en een grijze RAF-issue handdoek, ook niet van een echt fors formaat.
    Dat was het, punt.

    Onze wenkbrauwen gingen licht omhoog, waarop de kwartiermaker zei:
    "Sorry chaps, we're nót running a hotel here, and all that!"

    Voor de terugvlucht zat Jack er monter bij aan het Engels ontbijt.

    Er waren sterke aanwijzingen dat hij tenmínste de tandenborstel had gedeeld met een niet onaantrekkelijke WAAF...

    Op 26 october vlogen we af naar het MVKV, in dompelpak.
    Twee snapshots uit een 8 mm filmpje.

    Jack van der Schraaf, (zijn broer was fabrieksvlieger bij Fokker), loopt hier naar de kist.
    Hij heeft de rode Form700, het onderhoudsboek in de hand.

    Intussen ben ik druk met de preflight-check.





    Onze voorganger, de 170 verlaat de katapult, en de bestemming: MVKV.





    Tracker.

  2. #12

    Standaard

    Goedemorgen Tracker,

    Ja inderdaad, ik heb daar gevlogen. In 1982 de basisvliegopleiding voor de MLD op de toenmalige RLS met goed gevolg doorlopen. Mijn vaste instructeur jou wellicht ook bekend, was Cor Vennik, maar heb ook regelmatig met Willem gevlogen, allemaal op de Beech Bonanza. Verdere instructeurs in die tijd waren Otto Witjes, Davelaar (is destijds overgestapt naar de RLS als instructeur) en Guus d'Ancona. Na mijn opleiding tot medio 1989 op de Lynx gevlogen op MVKK. In september 1989 (tot heden) ben ik overgestapt naar de burgerluchtvaart (Transavia). In mijn vrije tijd vlieg ik op Gilze bij de KluHV (of oude naam SKHV) Daar zit ook nog Ton Hendriks, oud Firefly en Catalina vlieger, jou ook bekend misschien?

    Gr.Gerard

  3. #13

    Standaard Spit met een verhaal

    Dag Gerard, collega.

    Van de door jou genoemde namen kende ik Witjes vaag en Guus wat beter omdat hij in Sq 8 vloog op de Doorman. De anderen niet.

    Op onderstaande foto wordt de laatste 'misbruikt' als decor bij de beëdiging van Vakofficieren op de DMN in '67.



    Ik begrijp dus dat er op zijn minst wat dozen met foto's in je bezit moeten zijn...

    Ik denk aan een doos(je) Bonanza, een doos Lynx met niet eerder vertoonde beelden, een doos actuele burger luchtvaart en een doos Historische hobby.
    Met natuurlijk de bijbehorende verhalen...

    Zomaar een idee hoor.

    Grt, Tracker.

  4. #14
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Ech Wel Tracker, ech wel.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  5. #15

    Standaard

    Dag Tracker,

    Ten eerste erg leuk je verhalen te lezen. Wat een tijd moet dat geweest zijn op de DMN. Ton Hendriks vertelde mij dat hij daar eens met een Auster op geland is.

    Inderdaad heb ik nogal wat fotomateriaal van het een en ander, bij interesse wil ik best wel wat plaatsen, maar dan in een ander topic?

    Erg leuk deze foto van Guus. Hij was in de jaren '80 de detachementscommandant van de Basis Marine Vliegopleiding. Ik heb ook nog wel wat foto's uit die tijd waar Willem op staat.

    Op de foto nog een oude MLD kist , waar ik op mag gaan vliegen dit jaar.

  6. #16
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Wil ik wel een keer mee, voorin de neuskoepel!

    Ger.

  7. #17

    Standaard

    Hallo Ger,

    Van mij mag je mee, echter we hebben restricties waaronder vooralsnog geen passagiers.

    Gr.Gerard

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerard Bekijk bericht
    Inderdaad heb ik nogal wat fotomateriaal van het een en ander, bij interesse wil ik best wel wat plaatsen, maar dan in een ander topic?
    Graag Gerard, ik ben erg benieuwd wat voor moois je nog hebt liggen. Zou ook erg leuk zijn om eens foto's van de MLD in de jaren 80 te zien.
    Overigns zijn foto's van de cockpit van de B.25 waar je op gaat vliegen ook erg welkom!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #19
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Dat was nou precies mijn bedoeling Mathieu.
    Meevliegen en dan foto's maken vanuit het neusraam, zoals bijgaande foto en deze dan op deze site plaatsen.
    Ik kan dan kunnen meegaan niet als passagier, maar als waarnemer of als ballast.
    Ik zou zeggen Gerard, gooi het eens in de groep!

    Ger.

  10. #20

    Standaard

    Hallo Mathieu,

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Graag Gerard, ik ben erg benieuwd wat voor moois je nog hebt liggen. Zou ook erg leuk zijn om eens foto's van de MLD in de jaren 80 te zien.
    Overigns zijn foto's van de cockpit van de B.25 waar je op gaat vliegen ook erg welkom!
    Ik zal eens in mijn archieven duiken en eens kijken wat interessant is of kan zijn.
    Ook zal ik eens kijken mbt.cockpitfoto's van onze B-25, nu met registratie PH-XXV.

    Ik zal dit in een nieuw topic starten.

    Gr.Gerard

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •