Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

  1. #1

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Ik heb even moeten nadenken over de wat merkwaardige titel van deze thread.
    Er zit echter een bedoeling achter.

    Ik heb sinds een dag een aantal privé geschoten 8mm films in bruikleen.
    De bedoeling is ze te digitaliseren, maar de verdwaalde luchtvaart-onderdeeltjes er in hebben me verleid on er een zestiger-jaren viewer van de Kringloop voor op te tuigen.
    De definitieve opstelling moet nog vorm krijgen, met macro-lens, maar een eerste proeve uit de losse hand zal ik al laten zien.
    Gewoon omdat ik er eigenlijk als een kind zo blij mee ben...

    Stukjes Henlow, Engeland, '47.
    Een show op Java, Brantas, ook in '47. Ik wist niet dat daar gezweefd werd.
    Het zou ook Teuge kunnen zijn (in het mini-filmlogje), maar de achtergrond lijkt niet erg op Teuge bij mijn weten.

    Er moet ook nog Curaçao, meer Java en Nieuw Guinea op staan.

    Én het opduiken van de wrakstukken van Mariner 102!
    Ik ben erg benieuwd of dat nog iets oplevert dat nou net weer niet in het ons beloofde nieuwe boek over de Mariner staat...



























    Leuke puzzle!

    Tracker.

  2. #2

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Andere film, andere lens.





    Tr.

  3. #3

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    De filmer had een zweefvliegweekje in St Auban, Frankrijk, herfst '49.

    Dat was zeker niet iedereen gegund.
    Hij was net terug van een Indië termijn als Technisch Officier in de MLD.

    Tracker.








  4. #4
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Mooie plaatjes! Zeker die Oxford(?) en de Grunau Baby.
    Het is niet altijd de moeite(lees ook kosten) waard om oude filmbeelden te laten digitaliseren maar dit soort beelden zeker wél. Maar niet zelden is de aanschaf van een oude projector stukken goedkoper dan het laten maken van een DVD, en dat heeft ook wel wat.

  5. #5

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Een projector, ja, ik weet het, dat heeft wat.
    Maar dan wordt het een erg eenzaam genoegen.
    Het is ten eerste mijn doel om te delen, vooral als het nog niet eerder naar buiten is gekomen.
    En ten tweede heb ik de oude heer wiens handwerk dit is, beloofd óók alle privé beelden op DVD te laten zetten.
    Daar zit men dan (van harte) aan vast hè.

    Ik heb er maar even foto van gemaakt, want het is een hele stapel, ik denk
    2½ uur, waarvan een groot deel niet luchtvaart en privé is.
    De metalen doosjes gaan terug tot 1941, Engeland, Enys House, het KIM toen buiten Den Helder, Curaçao en MTB-tochten van Canada naar De West.

    Op het logje in de doosjes staat dan heel braaf b.v. 1947. Film 2 maal gebroken, gerepareerd in '62.
    Een latere datum ben ik niet tegen gekomen...

    Je begrijpt dat een zekere opwinding zich van me meester maakte.
    Ik vrees dat het een lange topic gaat worden.

    Het kleine vierkante doosje vooraan bevat een Amerikaanse super8 film.(16mm breed).
    Origineel, maar wel een copy daarvan, van Pearl Harbor.
    Mooier moet het niet worden.

    Kortom: ik zoek een goed lab. Als iemand ervaring heeft met een dergelijk lab houd ik me aanbevolen.

    Af en toe zal ik dus wat moeizame fototjes plaatsen vanuit een ver verleden.
    Om aan te geven waarom de kwaliteit te wensen over laat houd ik de rechter rand zichtbaar bij de enkelvoudige foto's. Daaruit blijkt dan dat het uit een 5 bij 5 mm negatiefje is 'getrokken'.

    Tracker.




  6. #6

    Standaard

    Ha Tracker,

    Van harte aanbevolen: Trigger, digitaliseren video, film, foto, dia's. Leuke toko in Niewegein, die al jaren digitaliseert. Niet zelf gaan knutselen, gewoon naar hem toebrengen en laten digitaliseren. Ik heb in het verleden vele glasplaatnegatieven laten digitaliseren. Van een dergelijk glasplaatje voeg ik even een voorbeeld toe; de Fokker F.VII H-NACJ- glasplaatje dateert van 1924 en je krijgt het in 1200DpI keurig terug. Afhandeling is contant betalen, dat is het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken. Pinnen is tenslotte algemener geworden..

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    St Auban had een sleepkist in '49.
    Op zich niets bijzonders, maar hij trok wel mijn aandacht.

    Het kwam eigenlijk doordat de parasol vleugel en de open spaakwieltjes niet meer pasten in het na-oorlogse.
    En een stermotortje is altijd mooi...

    Omdat de registratie, F-BBZZ, leesbaar was bleek opzoeken een koud kunstje.
    Het is een Morane Saulnier MS 315.

    Wat ik er zo leuk aan vind is dat de passeer-snelheid in de lucht tot uiting komt in het onderling verschuiven van die leuke spaakwieltjes.

    Dat heeft wat!

    Tracker.














  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor de tip Jan.
    Ik zocht een betrouwbaar adres, mooi.

    Zelf iets uit zo'n film trekken vind ik erg leuk werk trouwens, maar het moet naar de pro, dat is duidelijk.

    Grt, Tracker

  9. #9

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar

    Twee jonge amateurs gingen op Curaçao leuk vliegen.
    Lid van de plaatselijke Aeroclub.

    71 jaar geleden, de Piper was toen al een beetje oud...

    Het liep allemaal goed af.

    Er volgen er meer.

    Tracker.


  10. #10

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Teuge, 1948.

    Er is een luchtvaartdag georganiseerd.
    Het geboden programma zou ons nu niet erg meer boeien, maar voor toen was het redelijk standaard.
    Tot aan de ILSY's natuurlijk; die waren befaamd in de vijftiger jaren.

    De luchtmacht, de LSK was op Teuge wat 'tandenloos' vertegenwoordigd.
    Voornamelijk opleidingsmaterieel, d.w.z. een paar Oxfords, Harvards, Beech 18 en Tiger Moths.
    Een sleper, vermoedelijk een Auster, en een paar zwevers van de plaatselijke club.

    Daar vermaakte men zich een hele middag mee.
    De opkomst was behoorlijk, het terrein feestelijk afgezet met vooral Nederlandse driekleuren, hoog in top.
    Opmerkelijk is daarom dat Fokker niet vertegenwoordigd was, met wat dan ook.
    Heeft iemand daar een verklaring voor?



    Er was in die tijd, kort na de oorlog, naar mijn mening weinig gevoel voor historie.
    Daar was geen tijd voor; men had de hervonden blik vooruit gericht. De wederopbouw was in volle gang.
    Dus geen scala aan RAF jagers en bommenwerpers.
    De Amerikanen hadden zo wie zo alles terug gehaald en goeddeels vernietigd.
    Er werd in het geheel geen nostalgische waarde toegekend aan machines die ons nú de rillingen over de rug doen lopen.

    Merlins in Spitfires en Lancasters, Griffons en Centaurs in ander mooi spul, ach, het was allemaal recente realiteit.
    Niets 'memorial' achtigs, het behoorde tot een oorlog die klaar was.
    Het nadoen van voedsel-droppings en het vermakelijke 'crazy flying' vond veel meer aftrek dan de low pass van een Typhoon, of het springen van para's uit een C 47.
    Daar denken de verschillende luchtvaartgeneraties van nu wel anders over...
    Daarbij was er een enorm geldgebrek, en Minister President Beel hield de vinger stevig op de Staatsknip.

    Even iets persoonlijk nostalgisch tussendoor.
    In 1947 was ik als zes-jarige op het vliegfeest op Gilze.
    We gingen op familiebezoek vanuit mijn vaders Marine-Den Helder naar Walcheren, waar ik tijdens de oorlog was opgegroeid.
    Deze reis werd onderbroken voor bezoek aan dit vliegfestijn.
    Met de stoomtrein, derde klas gesloten coupé, houten bankjes, heel veel stops met aankomst-stoomgefluit, en harde kaartjes met knipgaatjes.
    Het was prachtig, een feest. De boterhammen en een enkel kadetje waren bij Schagen al op.

    Ik vond het vliegfeest geweldig, want al op de kleuterschool wist ik precies wat ik wilde worden.



    Wat ik me nog goed voor de geest kan halen waren de schijnaanvallen op gronddoelen met, naar later bleek, Harvards.
    Daar deed men dat toen wél.
    Als 6-jarige zag ik dat de bommen in een paar gevallen al 'ploften' als het vliegtuig nog moest optrekken.
    Of dat de 'jager' al in een steile, klimmende bocht hing en dat er dan op het middenveld alsnog een lichtflits en een paar tellen later een doffe knal af ging...
    Een flits en een knal. Verder niets, geen rook! Dat vond ik raar want dat had ik in het echt wel anders gezien.
    En dat die vliegtuigen een vreemd knorrend geluid maakten, heel anders dan ik me herinnerde boven Beveland, eind '44.
    Het is net als met geuren; zoiets blijft je bij, ook al op die jonge leeftijd.

    Maar terug naar Teuge, 1948.
    Het wordt een hele reeks, 90 stuks.
    Mogelijk is dat wat te uitgebreid, maar het gebeuren zal zich nooit meer voor doen.
    Het filmpje duurt een paar minuten, de afzonderlijke beeldjes leveren veel meer op.
    Op het overzichtsplaatje staan de meeste aanwezige vliegtuigen.
    De Harvards staan op een stukje aangetaste film; er loopt een huiselijk tafereel doorheen.
    De zweefkisten liggen op één oor, de lage tip in de wind, zandzakje er op.
    Een brandweerman staat wat verloren in het gras.















    Voorvliegend eerst de Beechcraft, de D18S, waarschijnlijk van de Rijks Luchtvaart School. De LSK en de MLD kregen ze pas een paar jaar later.

    Men maakt o.a. een pass met veel helling en de buik naar het publiek gekeerd.
    En komt daarna nog eens lekker laag langs.





















    Vervolg.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •