Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

  1. #11

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Teuge '48 vervolg.

    Na de Beechcraft is het de beurt aan drie Tigers.
    Nog voorzien van de karakteristieke De Havilland kielvlakken, voordat ze in
    Nederland de lelijk gelijnde modificatie moesten ondergaan.

    Ze passeren vrij laag, en alleen schuin passen ze in de zoeker van de Kodak opwind-camera.









    Dan wordt er hoogte gewonnen achter de vlaggen langs.







    Op zeker moment wordt er aangedoken, het motorgeluid van de drie Gypsy Majors zwelt aan.
    Men trekt op en op het moment dat ze vertikaal hangen pikt de camera in.
    Vermoedelijk in de veronderstelling dat er een formatie-looping gaat volgen.
    Maar dan opeens rollen de buitenvliegers 90 graden naar bakboord, ieder zijn eigen looping vervolgend.
    Het wordt een omgekeerde 'bomb-burst', waarvan ik de naam niet weet, maar het kan best iets bloemigs zijn.
    Een ieder vervolgt zijn weg.















    Of de drie elkaar weer hervonden hebben staat niet op film.

    Het is een drie-mans formatie,
    Voor de oorlog was er de befaamde 'vijf vingers aan één hand', maar dat wordt hier niet herhaald.
    De hand heeft een ongelukje gehad.
    Ik zal de manoeuvre, met aangedikte belichting en contrast nog een keer tonen.













    Vervolg.

  2. #12

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Teuge '48. Vervolg.

    De zweefvliegers zijn aan de beurt.

    In het zwerk verschijnt een wat onbeholpen zeilvliegtuig. Het is een ESG.
    Het zal de PH-139 of 140 zijn geweest.
    Hij moet zo hoog zijn gekomen middels een sleepstart, en dat vraagt om moed van de Zögling bestuurder.

    Achter de Auster, die 60 mph vliegt, bijna 100 km/u, is het behoorlijk afzien voor de man aan het roer van de open ESG.
    Zelfs in de Grunau Baby vloog je dan al anderhalf keer de eigen normale snelheid van 65 km/u.
    Een onnatuurlijke, heel lage neusstand tijdens de sleep was het gevolg, gepaard gaand aan een hoop lawaai.
    Je Kees Verkerk ijsmuts woei bijna af...

    Op, of in de ESG PH 44 zit Wout Kleppe in 1938 op De Kooy.
    Hij werd later de laatste Technisch Officier van MLD Sq 2. Wout is nu 93 jaar.
    In de 151 zit een zestien-jarig Trackertje.





    De Teuge ESG komt nader, hij doet een rechter bocht die niet helemaal op film staat, en spoedt zich dan met zijn formidabel slechte glijhoek van één op tien of minder naar de rand van het veld.
    Thuisvliegen heet dat.
    Of het publiek hem echt heeft gezien betwijfel ik enigszins.















    Op de overzichtsfoto in het begin waren al twee zwevers te zien.
    De achterste is onmiskenbaar de PH-80, Minimoa, de Gö-3. Wat een prachtig, maar structureel onpraktisch zweef-icoon!
    Ik heb er nooit op gevlogen, wel op het dikkere tweezits zusje, de Gö-4, oftewel de Goevier.
    Wat er voor ligt weet ik niet zeker. Was de Olympia er al? Of is het een Weihe?

    Er werd gesleept en gezweefd.
    De sleper is geen Auster. Er is een bovenvleugeltje te zien. Vermoedelijk dus een Tiger.













    Vervolg.

  3. #13

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Teuge '48 vervolg.

    De hoofdmoot van het filmpje wordt gevormd door de Airspeed Oxford.
    Dat was een succesvol vliegtuig voor de opleiding tot vlieger, navigator, telegrafist, bommenrichter en boordschutter.
    En het verrichtte nog de nodige andere hand-en spandiensten.

    De normale taak van de vlieger was het langdurig 'rondsleuren' van die lieden in opleiding, wat voor het merendeel niet erg enerverend was.
    Een vliegfeest als dit is dan een buitenkansje, en dat is te zien.
    De mannen leven zich lekker uit.

    Allereerst de low pass met gear en flaps down, gevolgd door een low, high speed pass, (nou ja, 165 knopen), de andere kant op.





























    En andersom:













    Vervolg.

  4. #14

    Standaard Kleine beeldjes, 60 jaar oud maar gloednieuw

    Teuge '48 vervolg.

    Hier volgt een serie van een lage run mooi voor de vlaggen langs, overgaand
    in een linker steile bocht.

    De doorgezette bocht wordt op lage hoogte gemaakt met 60 graden helling en meer.
    Bij 70 graden moet er stevig aan de knuppel getrokken worden, met flink veel vermogen op, om met bijna 3 G de kist 'rond te krijgen'.
    Om op voldoende hoogte te blijven, laag boven de grond, moet er wel wat rechts voeten, rudder, bij, om het neusje 'op te houden'.

    Lekker uit leven op een zaterdag middag, om op maandag weer braaf met leerling navigatoren en telegrafisten rond te vliegen.



































    De Teuge middag zal ongetwijfeld nog meer te bieden hebben gehad, maar dat kan ik u niet tonen.
    En het is ook wel genoeg zo...

    Tracker.

  5. #15
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard Boek Mariner

    Hallo Tracker.

    Het boek over de Mariner is al een tijdje te koop en het verwonderd me dat hier nog niemand een thread heeft geopend na het lezen van dat boek.
    Voor mij was het lezen van de conclusies over de ongelukken met dit toestel schokkend.
    Ik raad het boek ten zeerste aan.

    Ruud.

  6. #16

    Standaard

    Ik ga het zeker aanschaffen, nadat ik heb beluisterd dat er echt op zaken wordt ingegaan.
    Zoals ik al hoopte in de eerdere discussie over het boek en zijn prijs.
    Die thread komt er vast wel!

    Tracker.

  7. #17

    Standaard

    Prachtige bijdrage Tracker!Echt leuk om te zien.

    Chris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •