Bekijk resultaten enquête: Wat als er geen JSF komt.

Aantal stemmers
49. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Saab Grippen

    29 59,18%
  • Eurofighter

    11 22,45%
  • F18 Super Hornet

    6 12,24%
  • Dassault Rafale

    3 6,12%
Pagina 1 van 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 48

Discussie: Geen JSF? Maar wat dan...?

  1. #1

    Standaard Geen JSF? Maar wat dan...?

    Mocht de JSF afvallen, wat is dan de beste optie?

    Chris

  2. #2
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Wikipedia zegt hierover:

    Joint Strike Fighter,

    F/A-18E/F Super Hornet; dit toestel viel meteen af omdat het te groot is voor de Nederlandse vliegtuigshelters, omdat het met 2 motoren te duur in onderhoud is en omdat het uit de jaren 80 van vorige eeuw stammende ontwerp van dit toestel is verouderd.

    Eurofighter Typhoon; het producerende consortium (EADS) trok zich terug nadat extra informatie werd gevraagd en er aanvullende eisen werden gesteld waaraan het toestel diende te voldoen; men kon zich dit met de lopende bestellingen voor de Engelse, Duitse, Italiaanse, Oostenrijkse, Saoedische en Spaanse luchtmachten ook makkelijk veroorloven. Bovendien golden dezelfde bezwaren als voor de F-18, namelijk dat de Eurofighter een verouderd concept is (de ontwikkeling begon 1 jaar na de introductie van de F-16) en omdat het een 4e generatie vliegtuig is.

    Dassault Rafale; toen de Franse makers van dit toestel begrepen dat het met zijn 2 motoren voor Nederland te duur in onderhoud zou zijn, haakten zij af.

    Saab JAS39 Gripen; met de JAS39E/F (Extended/Future) hoopt Saab een alternatief voor de JSF te kunnen bieden (inmiddels doet Saab in de officiële kandidatenvergelijking mee met de Grippen Next Generation).

    Advanced F-16 (F-16 Block 60); dit is een toestel dat tot op heden alleen nog op de tekentafels bestaat. Het is een ver doorontwikkelde variant van de huidige F-16. De Block 60 moet capaciteiten bieden die beter zijn dan de Block 52+ zoals die bijvoorbeeld in Polen in gebruik is. Lockheed Martin ziet dit echter niet als een reëel alternatief omdat de F-16 wordt vervangen door de JSF

    De mogelijke kandidaten zijn in 2001 door het Ministerie van Defensie in overleg met TNO, NLR en NIVR op meer dan 700 punten met elkaar vergeleken, waarna de JSF als beste optie werd aangewezen.[19] Omdat betrokken zijn bij het project volgens deze vergelijking goedkoper was dan de JSF van de plank kopen is besloten als level 2-partner aan het project mee te doen. In 2008 is een tweede vergelijking gehouden. Eurofighter en Dassault bedankten voor de eer, waarna JSF, Saab Gripen en Advanced F16 zijn vergeleken. Ook hieruit kwam de JSF als beste optie naar voren.[20] Naar aanleiding van deze vergelijking is besloten de definitieve beslissing over de aanschaf uit te stellen tot 2012. Wel wil het kabinet een testtoestel aanschaffen.

  3. #3
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    ik denk de Saab, die heeft ook maar 1 motor (en dat schijnt een belangrijk punt te zijn) en is niet een verouderd concept. dus ik denk op basis van dit Wikipedia artikel het de saab zou kunnen zijn.
    Gr,
    Sander

  4. #4

    Standaard

    Hoi,

    Wat is eigenlijk het verschil tussen een 4e en 5e generatie vliegtuig?? Heel europa vliegt dus met 4e generatie toestellen dus Nederland moet 5e generatie hebben?? En zijn zulke toestellen nodig als men ze gaat inzetten voor de taken waar men nu de F-16 voor inzet? Ik krijg geregeld de indruk dat de eisen zo opgesteld zijn dat men (sommige politicie en lobbiesten) alleen maar uitkomen bij de JSF. Wat de werkelijk doelen daarvan zijn zal wel alijd in nevelen gehuld blijven.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Specificaties opstellen die neigen naar 1 bepaald type is niet iets nieuws, kijk maar in het boek van Edwin over de C.5, daar werden de specificaties waar het vliegtuig aan moest voldoen ook meer gericht op de FK.31. En hoe kwam dat? een van de leidinggevende had geld in het FK.31 project gestoken en wilde natuurlijk dat het die zou worden.

  6. #6

    Standaard

    Wel al een artikel van 2 april j.l
    Maar er wordt wel geschreven over vergelijking tussen de toestellen.
    Het is verder wel een beetje jammer hoe het nu loopt met de JSF F-35.
    Aangezien de ideen erachter ook weinig van terrecht gaat komen in de toekomst,de voorspelde werkgelegenheid zal vrees ik niet door gaan.

    Genoeg alternatieven voor 'dure' JSF | nu.nl/politiek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

    Joint Strike Fighter-programma - Wikipedia

    Betaalbaar

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Hallo Sander.

    Eerder topic: F-16 vliegt door.

    Mijn commentaar daar:

    Om het nog maar eens aan te zwengelen.
    Ik zat te lezen in "Arms. Defence Technologies Review, 1(48).2009" (Engelstalige Russische uitgave), van drie jaar geleden dus. Het ging over de aanschaf van nieuwe toestellen voor de Indiase luchtmacht. Natuurlijk kwam ook de F-16 ter sprake.

    Het zijn een paar alinea's maar vooral die ik vet-cursief heb gemaakt vind ik interessant. Een toestel "kant-en-klaar van de plank" en meteen te leveren tegen een fractie van de prijs van de F-35A. Het artikel is weliswaar 3 jaar oud maar toch, als je leest over de kostenoverschrijding(en) van de Lightning II dan lijkt me dit toch een betere deal voor de belastingbetaler. En of we zonodig een 5e generatie moeten aanschaffen? Met die enige tientallen F-35A's stellen we toch al niet te veel voor, als ze ooit geleverd worden.

    ------------------
    In its turn, the F-16IN Super Viper is a further development of the UAE’s Block 60, retaining the latter’s AESA radar. It also keeps the GE F110-132A engine with 32,000lb thrust. Should India buy from Lockheed Martin, it may get access to the F-35 in the future.
    As a type, the F-16 is the oldest of the six contenders. It has been in service since 1979.
    But the (F-16E/F) Block 60 developed for and on the money of the United Arab Emirates, is arguably the most advanced fourth generation fighter in service today. Its onboard systems are comparable in overall quality level to those on the F-22A Raptor and the F-35 Lightning II (still in development).
    The Northrop Grumman APG-80 AESA fire control radar is the only such unit available on the international market today. It has been in UAE service for 4 years now. The F-16E/F Block 60 also incorporates secured data link and Integrated Electronic Warfare Suite, as well as advanced helmet-mounted cueing system.

    -----------------
    En misschien is die F-16IN Super Viper, een verdere ontwikkeling van de versie van de Block 60, ook wel geschikt voor Nederland.

    Uit deze alinea's blijkt dat Wikipedia v.w.b. de Block 60 toestellen reeds verouderd is.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 april 2013 om 13:10 Reden: tekstcorrectie

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Afhankelijk van de vrijheid die mij gegund wordt, om mijn fantasie de vrije loop te geven, kan ik nog wel meer verzinnen. (en nee, geen hightech G-1!)

    Wat te denken van een F-15SE, of een mix van een relatief low-tech vliegtuig, zoals een Golden Eagle T-50, of Aermacchi MB-436 in combinatie met een beproefde drone?

    Overigens denk ik dat de Rafale geen realistische optie is, zelfs niet als kandidaat (het is een Frans toestel, en dan denkt men bij defensie direct terug aan de Atlantic.) Toen de Tiger helikopter kandidaat was om de Bolkow te vervangen werd er ook altijd gerefereerd aan de "Tigre", op zijn Frans uitgesproken - terwijl dat type toch wel degelijk een realistische optie was, en technologisch op een veel hoger plan stond/staat dan de Apache.
    Had men de Tigre wel aangeschaft, was er naar mijn mening trouwens een grote kans dat Fokker nog steeds zou bestaan

  9. #9
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Ik denk de Saab Gripen, hoewel het eigenlijk niet uitmaakt. Nederland heeft bijna de kleinste luchtmacht van Europa, ik geloof dat de luchtmacht van de kleine staatjes en Albanie alleen maar kleiner is dan die van Nederland. Hier een kleine greep uit.....aantal vliegtuigen excl heli's

    Engeland 827
    Frankrijk 749
    Duitsland 421
    Zweden 232
    Polen 217
    Roemenie 97
    Noorwegen 86
    Zwitserland 162
    Israel 670

    Dit zijn er maar een paar

    Wat willen we nu met ons padvinderslegertje/luchtmacht
    Ik denk dat een nieuwe jager niet veel meer toevoegt
    Het aantal van Nederland is niet meer dan in WWII, alleen moderner. We zouden zo weer overrompeld kunnen worden.

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Kijk maar eens op onderstaande link. Die vind de F-16E/F Block 60 van generatie 4½. Wat willen we als klein landje met weinig geld voor defensie (relatief) nog met generatie 5.

    The UAE’s F-16 Block 60 Desert Falcon Fleet

    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •