Pagina 12 van 44 EersteEerste ... 2 10 11 12 13 14 22 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 438

Discussie: Fokker D.21 FSX

  1. #111
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Bedankt mannen, dat geeft de burger moed
    Ik denk zelf dat het grootste probleem van de vertraging m ligt in hoe ik de texturing aanpak. Daar heb ik eigenlijk nog maar heel weinig ervaring mee, vandaar.

    Maar goed, Ik heb inmiddels al bijna de groene vlekken op de D.21 zitten, daarna volgen de beige vlekken.

  2. #112

    Standaard

    Kaasjager, allereerst bedankt dat je dit geweldige project hebt durven starten. Tot nu toe ziet het er allemaal geweldig uit! Ik kijk nual uit naar het eindresultaat.

    Wat zijn de moeilijkheden die je verwacht met de textures? Als je problemen verwacht met het "unwrappen" weet ik misschien wel iemand die je daar mee zou willen helpen. Als je moeilijkheden verwacht met het "schilderen"kan ik je denk ik wel helpen, want daar heb ik aardig wat ervaring mee.

    Groet,
    Huub


  3. #113
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Bedankt Huub! Ik heb al wat flightimuurtjes met je G1 doorgebracht, super hoor!

    Het unwrappen is redelijk gegaan, al moest het wel een paar keer opnieuw. Maar nu zijn de unwraps bruikbaar.
    Alleen... ik ben geen texturing artist zogezegd. Dat is jammer, want de texturing is ook een groot deel van het model. Dit is wat ik tot nu toe heb, waarbij opgemerkt moet worden dat alleen de linkerkant van de romp zn volledige camo heeft ontvangen.

  4. #114

    Standaard

    Hoi Huub,

    Leuk je hier weer tegen te komen.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #115

    Standaard

    Kaasjager,

    Voor iemand die zich geen "texturing artist" vindt, ziet het er erg goed uit hoor! In het deeltje Fokker D.XXI van de Dutch profile serie staat een goed 4 zijde aanzicht van de 213. Als je dit aanzicht tegen je texture aanhoudt, zal je zien dat het zandkleurige gedeelte voor het staartroer groen was. (Het profiel komt goed overeen met de foto's van de 213).

    Overigens waren de propeller bladen zwart aan de achterzijde en de tip van de propeller van de 213 waren waarschijnlijk rood-wit-blauw.

    Als je het boekje niet hebt moet je me maar even een PM sturen.

    Hé Mathieu, het is ook leuk om weer terug te zijn.

    Groet,
    Huub

  6. #116
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    het het gedeelte wat grijs is hoort beige te zijn
    ook bij de G1 trouwens

  7. #117

    Standaard

    Over het beige is veel te doen. Federal standard 26360 is vrij grijs. Als ik Frits Gerdessen mag geloven, dan zijn de exacte tinten niet meer te achterhalen. Maar baseerd men de kleuren op de modellen van Fokker die in dezelfde kleuren waren gespoten.

    Volgens mijn vader die voor en in 1940 bij Schiphol gelegerd was, waren de kleuren erg grauw en leken de vliegtuigen door de gekozen kleuren altijd smerig.
    Maar ik kan me voorstellen dat z'n geheugen voor wat de kleuren betreft niet 100% exact was na al die tijd.

    Met groet,
    Huub

  8. #118
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    OOO de ecsakte tint is wel degelijk bekend

    Ik ben bv in het bezit van een stukje origineel plaatwerk van een D21
    als soevenier uit een neergeschoten toestel geknipt in WO2

    Niet door mij natuurlijk
    hier de kleuren 8011 en groen ral 6009
    het geel kakie is de meest lastige kleur
    het is eigelijk een mix van 50% 1024 en 50% 1001
    dan klopt de kleur precies met het stuk plaat wat ik heb

  9. #119

    Standaard

    Dat is een hartstikke leuk relikwie! Er zijn maar weinig mensen die kunnen zeggen dat ze een stukje origineel D.XXI hebben.
    Maar hoewel ik je zeker niet tegen wil spreken, ben ik toch een beetje voorzichtig om je conclusie over te nemen. Ik ken een aantal Messerschmitt Bf109 G onderdelen, die allemaal in dezelfde periode (1943) in exact dezelfde RLM kleuren gespoten zijn. Als ik de delen nu naast elkaar leg lijken de RLM kleuren niet eens op elkaar. In de 70 jaar dat deze verf oud is, is de verf verkleurd zowel door interne chemische processen als door de invloeden van buiten af.

    De uitspraken die Frits Gerdessen doet zijn gebaseerd op hetgeen er beschreven staat in "De geschiedenis van Camouflage en kentekens op vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten" door J.H.N. Greuter e.a. Die zijn uitspraken in dit boek baseert op officiële correspondentie en besprekingsverslagen.

    Ergens moet je een keuze maken en ik ben bij de beschildering van "mijn" G-1 van de informatie van Frits Gerdessen uit gegaan. Omdat dit mij een plausibel verhaal leek (en lijkt). En ook omdat de beschrijvingen van de kleuren door Greuter aardig aansluiten bij hetgeen mijn vader er over te zeggen had.

    Op de D.XXI in het Crash museum zijn ook nog enkele sporen van de originele verf te vinden, maar om de redenen die ik hier boven al hebt gegeven, ben ik voorzichtig om dit als de originele kleuren te beschouwen.

    Met groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 30 september 2013 om 22:55

  10. #120
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik vind de kleuren keuze van Kaasjager niet gek. Ik gok ook dat hij o.a. bij Simmers Paint Shop heeft gekeken. Het komt ook aardig in de buurt van wat ik heb gezien aan oude modellen en op het wrak.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •