Pagina 28 van 44 EersteEerste ... 18 26 27 28 29 30 38 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 271 t/m 280 van 438

Discussie: Fokker D.21 FSX

  1. #271

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Super Mathieu! Wat is de kleur van het licht?
    Gelukkig weet ik ook een iets het licht was blauw.

    groet,
    Huub

  2. #272

    Standaard

    Hoi Huub,

    Mooi te weten dat het licht blaauw was. Overigens kon je de sterkte van het licht instellen met een potmeter, deze zat in het rechter zij paneel. Op de foto die jij plaatste kun je het asje van de potmeter nog net zien zitten.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #273
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Wederom bedankt mannen! Klopt het dat radium een beetje groen-blauw uitstraalde?

  4. #274

    Standaard

    Hoi Daan,

    Was ik alweer, bij instrumenten waar ultra violete verlichting gebruikt werd is volgens mij nooit radium verf gebruikt. Maar ook in dit geval weet Huub hier veel meer van dan ik.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 3 maart 2014 om 19:29
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #275

    Standaard

    Radium straalt inderdaad een beetje zacht smaragdgroen. Als radium verf nieuw is, is het bij normaal daglicht vrijwel wit, als het ouder wordt wordt het door de energie die door radioactief verval vrijkomt oranje-achtig en bros.

    De instrumenten in de D-XXI waren voorzien van fluorescerende verf. Omdat het voornamelijk om Amerikaanse en Engelse instrumenten gaat, waren deze waarschijnlijk met radiumhoudende verf geschilderd. Bij Duitse instrumenten kom je veel minder radium tegen. Vandaar daar het kompas ook een apart lampje nodig had.

    Verder waren er er 2 Labinal kwiklampje (zeg maar de voorloper van de TL-lamp) aan beide zijde in de cockpit gemonteerd om het instrumentenbord te verlichten. De schakelaar van deze lampjes bevond zich op het rechter instrumentenbord boven de zekeringen. Bij elk lampje was een regelbare weerstand aangebracht om het licht te regelen.
    Laatst gewijzigd door huub vink; 3 maart 2014 om 19:45

  6. #276
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    De instrumenten in de D-XXI waren voorzien van fluorescerende verf. Omdat het voornamelijk om Amerikaanse en Engelse instrumenten gaat, waren deze waarschijnlijk met radiumhoudende verf geschilderd. Bij Duitse instrumenten kom je veel minder radium tegen. Vandaar daar het kompas ook een apart lampje nodig had.

    Als dat zo was dan zou de verf op de CRASH D21 toch veel meer geel (oude radium verf ) moeten zijn ?

    De Fokker G1 had in de stuurhut ook 2 ultraviolet kwiklampen en een gewoon 3w lampje voor het kompas. Grappig is ook dat ze in het handboek deze lampen instrument verlichting noemen en geen instrumenten bord verlichting. Verder zat er in de G1 ook nog een 5w bordenverlichting gemonteerd, geen idee waar ?

    Ik denk dat door het bolle glas van het kompas en misschien de vulling met alcohol de brekingsindex voor ultravoilet licht zo was dat het niet goed functioneerde. Ook mogelijk is dat er geen fluoriscerende verf bestond die bestand was tegen de alcohol......
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 3 maart 2014 om 20:44

  7. #277

    Standaard

    Daar zit wat in Pim! Ik weet dat de verf op de instrumenten in de G-1 werd opgelicht door de ultra violette lampjes (een soort black light).

    Ik ben echter nooit een verwijzing naar dit systeem tegen gekomen voor de D-XXI. Maar de witte tekens en tekst op de wijzerplaten van de 229 maken me nu inderdaad aan het twijfelen .

    Radium is een vrij sterke alpha emitter en zelfs als er witte verf onder de radium had gezeten was deze in de jaren waarschijnlijk allang weggebrand. . Radium verf wordt wel zo bros dat het compleet verpulvert moet zijn geweest toen ze de 229 weer uit de bodem hebben gehaald. Dus het is wel logisch dat je daar niets meer van ziet.

    Overigens weet iemand of het kompas was gevuld met alcohol of met glycol-olie? Bij naald manometers gebruikt men meestal glycol-olie omdat dit de beweging van de naald een beetje dempt. Ik kan me voorstellen dat je dit bij een bolkompas ook wilt.

    Groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 3 maart 2014 om 21:00

  8. #278
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dat de magneetroos ronddreef, verklaart ook waarom er niets meer van te vinden is in het paneel. Gewoon weggespoeld

    Ik ben benieuwd naar de conclusie over de wijzerplaten!

  9. #279

    Standaard

    Opvallend is dat men bij de D-XXI wel spreekt over instrumentbord verlichting in tegenstelling tot de G-1. Overigens zijn de kwiklampjes van de G-1 dezelfde als die van de Fokker D-XXI, namelijk allebei Labinal No.1567 (of het Philips equivalent).

    Om de verf op de meters op te laten lichten waren bij de G-1 alle "ornamenten" voorzien van Woods glas (Wood's glass - Wikipedia, the free encyclopedia), omdat dit ultraviolet doorlaat. Ik heb nooit gehoord dat dit bij de D-XXI ook het geval was.
    Maar je kan je afvragen of dit voor de "gebruiker" interessant was om te weten.

    Met groet,
    Huub

  10. #280
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik vraag me af in hoeverre Wood's glass gebruikt kon worden. Ik lees namelijk dat het zichtbare licht niet wordt doorgelaten. Of begrijp ik nu iets verkeerd?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •