Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26

Discussie: Do 24-(boek)project

  1. #11

    Standaard

    Dat is een mooie lijst, Ruud.

    In het boek van Van Wijngaarden en Staal staat een bijzonder opwindend verslag van de inzet van de Do 24 V1 in Narvik in april 1940. Ik geloof er eigenlijk niet zoveel van. Weet jij misschien of deze inzet in een van jouw boeken goed beschreven is?

  2. #12
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard Do-24

    Hallo Fogg.

    De bedoeling was dat er met 3 Bv-138's en 1 Do-24 naar Narvik zou worden gevlogen maar vanwege de zeegang kon alleen de Do-24 op weg.
    Ik moet mijn eigen boeken, vooral die over Travemunde opnieuw gaan lezen, weet niet meer of het daar beschreven staat en was vergeten dat dit verhaal bij Wijngaarden/Staal beschreven stond.

    Het gebeuren met de Do-24 in Narvik is ook behoorlijk beschreven in onderstaande link:
    Do-24 Prototypes

    Mijn laatste aankoop over de Seeflieger is onderweg naar me, een nieuw verschenen titel, "Kustenflieger: The Operational History of the German Naval Air Service 1935-1944". Auteur Adam Thompson. Hoewel als verschijningsdatum 15 oktober 2013 staat aangegeven kreeg ik van mijn leverancier bericht dat hij verstuurd was. Ben benieuwd.

    Ruud.

    P.S. De tekst op de link is moeilijk leesbaar. Het helpt als je de hele tekst selecteert waarna het beter leesbaar is.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 mei 2013 om 16:19 Reden: tekstcorrectie

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Fogg.

    De bedoeling was dat er met 3 Bv-138's en 1 Do-24 naar Narvik zou worden gevlogen maar vanwege de zeegang kon alleen de Do-24 op weg.
    Ik moet mijn eigen boeken, vooral die over Travemunde opnieuw gaan lezen, weet niet meer of het daar beschreven staat en was vergeten dat dit verhaal bij Wijngaarden/Staal beschreven stond.

    Het gebeuren met de Do-24 in Narvik is ook behoorlijk beschreven in onderstaande link:
    Do-24 Prototypes

    Mijn laatste aankoop over de Seeflieger is onderweg naar me, een nieuw verschenen titel, "Kustenflieger: The Operational History of the German Naval Air Service 1935-1944". Auteur Adam Thompson. Hoewel als verschijningsdatum 15 oktober 2013 staat aangegeven kreeg ik van mijn leverancier bericht dat hij verstuurd was. Ben benieuwd.

    Ruud.

    P.S. De tekst op de link is moeilijk leesbaar. Het helpt als je de hele tekst selecteert waarna het beter leesbaar is.
    Ja, juist. Ik weet toevallig dat de Duitsers gewoon geen stafkaarten van Noorwegen hadden, dus de schoolatlas geloof ik, en de overnachting in een afgelegen fjord ook nog. Maar het verhaal over 13 april lijkt me wel heel stoer. De Engelse marine bracht op deze dag een grote slag toe aan de ingesloten Duitse schepen in de fjord bij Narvik. Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat je dan zou proberen die Dornier de haven uit te slepen in plaats van hem gewoon aan barrels te schieten. Ook is niet duidelijk waarom ze pas de 16e weer terug vlogen. En daarbij zouden ze diesel hebben getankt bij een toevallig langs de Deense kust rijdende tankeenheid... De waarheid overtreft soms de sterkste verhalen, maar ik zou graag een bevestiging of ontkenning hebben hiervan, dus mocht je zin hebben, ik hou me aanbevolen.

    Peter

  4. #14
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Fogg.

    Tanker unit. Schip dus en geen tankwagen o.i.d.

    Ruud.

  5. #15

    Standaard

    Aha, scherp van je, zeg... dat is een beetje lost in translation bij Van Wijngaarden en Staal.

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard Do24

    Hallo Fogg.

    Ik moet iets corrigeren. Ik had op de site "Do-24 Prototypes" vanwege "Tanker unit" de conclusie getrokken dat het om een schip/schepen ging. Dat wordt na enig verder neuzen niet duidelijk.

    Het hele verhaal van de eerste Narvik inzet met de V1 TJ+HR staat beschreven in "E-Stelle SEE Travemünde, Band 2", blz. 279-292. De auteur van dat hoofdstuk is A. Mlodoch, de vlieger tijdens deze actie. Ook de 2e vlucht is door hem beschreven, blz. 293-295.

    De landing om diesel te tanken heeft inderdaad in Denemarken plaatsgevonden in de plaats Thyborön, aan een binnenwater bij de kust liggend.

    Waarom ze pas op de 16e vertrokken had te maken met beschadigingen aan het toestel, o.a. aan de brandstoftanks. Dus moesten er enige noodreparaties plaatsvinden en gezocht worden naar "Rohöl" voor de terugvlucht.

    Ik weet niet of je deze titel, die niet zo bekend is in Nederland, bij de hand hebt maar eventueel kan ik dit hoofdstuk voor je overtypen, ook kopieën sturen is mogelijk.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 29 mei 2013 om 13:52 Reden: tekstcorrectie

  7. #17

    Standaard

    Beste Ruud,

    Ik had al de indruk dat het ging om een ooggetuigeverslag van deze Adolf Mlodoch, zijn voornaam had ik al opgespoord. Ik heb dat boek niet voorhanden, en ik zou heel graag het verslag van deze vluchten hebben ja, daar zou je me zeer mee helpen.

    Wat voor jou het makkelijkste is zou ik zeggen, overtypen of fotokopiëren of scannen of misschien fotograferen met een digitale camera of mobieltje, dat gaat ook prima tegenwoordig.

  8. #18
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Fogg.

    Ik heb je een pb'tje gestuurd.

    Ruud.

  9. #19

    Standaard

    Hartelijk dank, Ruud. Wat een verhaal zeg, van de Mlodoch. Het lijkt Robinson Crusoe wel in het hoge noorden van Noorwegen in plaats van een oorlogsverhaal. Maar ik geloof het nu wel min of meer.

    Wat betreft de aanbieding van Sikorsky heb ik ontdekt dat een MLD-vlieger eind 1935 in Amerika gevlogen heeft met het prototype van de Sikorsky S-43. Het bewijst niets, maar wellicht was dit het toestel waar het om ging, al was het tweemotorig.

  10. #20
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard S-43

    Hallo Fogg.

    Heb je al gelezen wat Herman Dekker over de S.43 heeft staan op onderstaande link?

    S.43 KNILM

    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •