Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Museum van de Turkse Luchtmacht

  1. #1
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Museum van de Turkse Luchtmacht

    Onlangs ben ik samen met mijn vrouw voor het eerst sinds 28 jaar weer eens met zijn 2-en weggeweest.
    Het werd een weekje Istanbul. Voor ons was het prachtig. Veel beter dan we hadden durven denken.
    Later bleek dat dus vlak voor de huidige problemen op het Taksimplein te zijn.
    We zijn ook een ochtend in het Turkse Luchtmachtmuseum geweest, net onder het Ataturk vliegveld te zijn.
    Toegang is daar gratis. Het kost je alleen 10 TL (4 euro) om te mogen fotograferen. Zonder meer doen dus.

    Een kleine impressie volgt hieronder. Veel plezier



    Fokker E.III model. Nooit geweten dat de kentekens in de vroege jaren niet rro/wit maar zwart/wit waren.



    Grigowicht M5 Russiche vliegboot in 1914 geïnterneerd



    Boven en onder : P.Z.L. P24 G door Turkije in Licentie gebouwd. Enige Survivor





    Boven en onder. Ook voor Nederlands Indië interessant Curtiss CW22 Hievan zijn er dacht nog 3 over, waarvan 2 in Amerika.





    NF-5A ex Klu K-3070



    NF-5A ex Klu K-3022



    Lockheed RT-33A Kom je ook niet veel tegen



    Speciaal voor Tracker. Als dank voor alle mooie plaatjes en verhalen



    Boven en onder. Republic P-47 Thunderbolt
    Onbegrijpelijk dat je zoiets gewoon buiten laat staan. Ondanks dat het weer bij hun een stuk beter zal zijn dan bij ons.





    Boven en onder. Beechcraft AT-11 Kansan. Heeft Nederland in Amerika gebruikt voor opleidingen. Er vliegt nog een originele in Nederlandse kleuren.
    Is dat geen project voor de Aviodrome om die binnen te halen?





    Dan heb ik daar nog gevraagd of ze wisten wat er met hun enige Koolhoven FK.49A gebeurd is. Onze enige wat?
    Ga dat maar is uitleggen als er bijna niemand Engels spreekt. Maar bereidwilligheid genoeg. De ene na de andere officier werd erbij gehaald.
    Of we mee wilden gaan naar het kantoor. Gegevens opgeschreven en toen konden we even wachten.
    Minuut of 5 later kwam hij weer terug met een dik boek waar elk Turks toestel in beschreven stond.
    Stond helaas niets nieuws in. Mocht de bladzijden wel fotograferen.
    Heb ze beloofd betere foto's op te sturen.

    Daarom bij deze ook een oproep: Heeft er iemand foto's van het toestel met de Turkse registratie 49A-1 en/of de latere civiele registratie TC-HRT.
    Ik heb zelf wel goede foto's van het Turkse toestel met Nederlandse registratie PH-ARV en gedeeltelijk Turkse beschildering gemaakt op Waalhaven.
    Ik zou het leuk vinden om ook andere foto's door te sturen.





    Groeten Stef

  2. #2

    Standaard

    Voel me vereerd...

    Dit exemplaar is rechtstreeks van de US Navy betrokken, en dus helaas niet een van 'onze' acht geleverde kisten.
    Dank je voor de moeite,

    Tracker.

  3. #3

    Standaard

    Leukleukleuk, die PZL P24 was de tegenhanger van de Fokker D.XIX met Rolls Royce IV lijnmotor. Helaas voor Fokker wilden de Turken een kist die zijn tijd vooruit was. Hoewel ook de D.XXI werd aangeboden, was de keuze voor de PZL P24 al gemaakt. Lijkt wel wat op die Franse hoogdekker jagers uit begin jaren dertig.
    Leuk verslag!

  4. #4
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Mooi verslag ja

  5. #5
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Lijkt wel wat op die Franse hoogdekker jagers uit begin jaren dertig.
    Leuk verslag!
    Ik geloof dat je doelt op de Loire L-46? En die PZL-24 is echt een mooie kist, heb hem hier ook nog liggen maar dat word een Griekse. Wel een apart verhaal dat Polen er zelf niet mee vloog, die vlogen nog met zijn voorganger, de PZL-11. met die hoog geplaatste vleugels lijkt het mij dat dit een goed verkenningsvliegtuig is, maar is het zicht naar voren niet heel erg beperkt voor dogfights?

  6. #6
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hoi Sander,

    Ik begreep juist dat de plaatsing van de vleugel op deze manier een behoorlijk goed zicht voor de piloot opleverde,
    naar boven en beneden zeker, misschien op gelijke hoogte schuin naar voren wat minder.

    De Polen hebben een paar P.24's getest en hij bleek beter dan de P.11, maar ze wilden zelf direct door naar de P.50 (laagdekker met intrekbaar landingsgestel)
    Toen bleek dat de ontwikkeling daarvan te lang ging duren hebben ze toch de P.24 nog besteld, maar die konden toen niet meer op tijd geleverd worden.

    Dat komt me bekend voor trouwens.

    Groeten Stef

  7. #7
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stef Bekijk bericht
    Ik begreep juist dat de plaatsing van de vleugel op deze manier een behoorlijk goed zicht voor de piloot opleverde,
    naar boven en beneden zeker, misschien op gelijke hoogte schuin naar voren wat minder.
    Dat was precies wat ik ook dacht, als verkenner lijkt het mij dan een goed vliegtuig, maar daar werd hij niet echt voor ingezet geloof ik, als ik de verhalen van Griekse PZl's lees. een van die Grieken heeft zelfs met zijn vliegtuig een Cant Z-1007 bis geramd en met zijn propellor de bommenwerper zijn roer afgezaagd. hij heeft het nog overleefd ook!

  8. #8
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dat heeft een Finse D21 toch ook eens gedaan? Wel een moedig stukje werk, lijkt met behooorlijk link

  9. #9
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    ja je sloopt natuurlijk je eigen vliegtuig ook met zo'n manoevre. nog een geluk dattie hem kon noodlanden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •