Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Antenne draad radio Fokker D-XXI

  1. #1

    Question Antenne draad radio Fokker D-XXI

    Op geen enkel foto die ik kan vinden van de Fokker D-XXI kan ik een antennedraad tussen de mast op de cockpit en de staart ontdekken. Toch tekent Luuk Boerman bij al zijn profielen van de D-XXI's in het boekje "Dutch Profile Fokker D.XXI" een antennedraad alle toestellen die zijn voorzien van een antenne mast.
    Ook de replica in het MLM heeft in mijn geheugen ook geen antenne draad.
    Weet iemand of de D-XXI nu wel of geen antennedraad had tussend e mast en de staart?

    Op het profiel van de 223 in het bovengenoemde boekje ontbreekt een antenne mast op de cockpit. Ik weet dat dit toestel niet voorzien was van een radio, maar hield dit automatisch in dat er ook geen anetenne mast was gemonteerd?

    Alvast bedankt voor de antwoorden,
    Huub

  2. #2

    Standaard

    Hoi Huub,

    Ik zal eens zoeken of er foto's zijn van de D.XXI met antenne draad. Het toestel van het MLM had er een iedergeval wel een.

    Groet,

    Mathieu.

  3. #3

    Standaard

    In het boek "le Fokker D.21" op pagina 126 staat een foto van de 223, (volgens de schrijver dan ik zie alleen nog de laatste cijfer 3). Maar in ieder geval met mast.

    Ander foto's laten de wrakstukken zien van de 223 nabij Wassenaar, hierbij is het restant van het dak te zien zonder mast maar met een rond gat op die plaats.

    Op pagina 133 staat de 243 afgebeeld met duidelijk zichtbaar een draad tussen mast en staart.

    Ook sommige foto's van Finse toestellen laten een antennedraad zien.

    Het MLM toestel heeft ook een antennedraad.

    Gr. Rudie

  4. #4
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    De foto op blz 126 kan inderdaad alleen de 223 zijn. Je ziet n.l. een stukje van de 2. De mogelijkheden 1,3 en 4 zijn gezien de vorm uitgesloten.

    Als ik zo eens door foto's blader, krijg ik de indruk dat de meerderheid van de toestellen in 1940 inmiddels wel een mast hadden. Niet allemaal want er zijn foot's van D.XXI's met Duitsers erbij of in Duitse kleuren zonder mast. Maar het is bekend dat ze nog lang niet allemaal een radio hadden.
    Als ik naar de foto's van de 223 kijk, krijg ik de indruk dat de mast later weer verwijderd is. Als de mast ontbrak als gevolg van de crash, zou dat er minder netjes uitzien naar mijn mening.

  5. #5

    Standaard

    Bedankt dat ik weer een aanspraak heb mogen maken op jullie eindeloze kennis.

    De D-XXI had dus normaliter een antennedraad en de 223 heeft in iedere geval gevlogen met een antenne, maar het is niet bekend of deze nog gemonteerd was toen hij op 10 mei werd neergeschoten.

    Bedankt voor alle antwoorden!
    Huub

  6. #6

    Standaard

    De 223 was toegewezen aan een wachtmeester. Om precies te zijn Wachtmeester Hateboer. Hij had GEEN radio. In die tijd gold een wachtmeester als een iets minder goed soort en iets minder belangrijk als de rest. Daarom kreeg deze geen radio. Wel een antennemast. Deze werden in voorjaar 1940 op bijna alle toestellen gemonteerd.

    Ik denk persoonlijk dat souvenirjagers de mast hebben meegenomen als aandenken. Je ziet wel op meer foto's dat zulk soort materialen van een wrak zijn geplukt. Er is bijvoorbeeld een foto van een paar beschadigde in Duitse handen gevallen Fokker T.V.'s. Op die foto zie je dat het Fokker logo uit de staart is gesneden. Dat kan alleen het werk van souvenirjagers zijn geweest. Zo ook met de antennemast. Overigens is dit een mogelijkheid en geen feit.

    Jan

  7. #7

    Standaard

    Jan,

    Op 10 mei 1940 werd de 223 door wachtmeester-vlieger J. van Zuylen gevlogen. Hij miste vermoedelijk het (hand) sein om weer te hergroeperen na een luchtgevecht en bleef een aantal He-111s volgen, waardoor hij bij Rijksdorp/Wassenaarse slag werd neergeschoten. Hierdoor is het bekend dat de D-XXI geen radio aan boord had. Er zijn een groot aantal foto's van zijn "grafmonument" gemaakt.

    Huub

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Vandaag was ik in het NIMH en omdat ik op zoek was naar de radiotypes en de radiobeproeving kwam ik ook de radio en antenne installatie van de D.XXI tegen. Vreemd genoeg ben ik in alle historische bronnen alleen maar de toepassing van de antennemast tegengekomen, die omschreven werd als "de wandelstok".
    Ik heb de foto uit le Fokker D.21 er bijgepakt en kan daarom de aanwezigheid van een draad niet helemaal plaatsen...

    En een wachtmeester is de cavalarierang gelijk aan de huidige rang van sergeant majoor, min of meer gelijkwaardig aan de rang van tweede luitenant van toen, wat de meeste vliegers waren rond die tijd.

  9. #9

    Standaard

    Klopt, maar je vraag is of hij een antennemast had, zie eronder. Als je een oude discussie bekijkt op www.grebbeberg.nl, dan zie je dat de toewijzing van de radio's klopt. Dhr. Goossens is namelijk een neef van de wachtmeester, die er een klein onderzoek naar heeft gedaan. Daar heb ik voornamelijk mijn informatie vandaan.

    Zie dit als aanvullig op dat wat ik eerder zei.

    Jan

  10. #10

    Standaard

    Jan, bedankt voor de verwijzing naar het grebbeberg forum. Ik denk dat ik het antwoord op mijn vraag heb gevonden: http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek.../no12/pag8.htm

    Huub

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •