Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: 10 mei 1940

  1. #1

    Standaard 10 mei 1940

    Goeiemorgen, ik zag dat er een 'leeg' hoofdstuk was op deze site, daar gaan we maar eens verandering in brengen.
    Ik zou graag iedereen op willen roepen om gegevens over de Duitse aanval op 10 mei hier te delen. Want, hoewel ik al een hele poos de meidagen bestudeer kan ik eigenlijk nog steeds geen helder beeld krijgen van alle gebeurtenissen. (Kan ook aan mij liggen natuurlijk). Was het zo dat de bombardementen van KG 4 op de vliegvelden naadloos overgingen in de bombardementen van KG 30 op de artillerie en luchtafweer? Hoe hoog vlogen die Heinkels van KG 4 nou eigenlijk, want ook daar lees je de meest uiteenlopende gegevens.
    In 'alle' verhalen lees je over grote groepen vliegtuigen die heel vroeg in de nacht, rond 02:00 uur, van oost naar west over Nederland vlogen, welke eenheden waren dit?
    Is de vlucht van KG 4 over de Noordzee al eens nauwkeurig onderzocht qua route en timing? Het moet toch bijna onmogelijk zijn geweest om, onder absolute radiostilte, met redelijk primitieve navigatie middelen zoveel vliegtuigen op het gelijke moment boven zoveel verschillende doelen te krijgen. En was die hele vlucht wel 'zinvol' want volgens mij kwam KG 30 gewoon van oost naar west om ook rond 4 uur boven Nederland te verschijnen.
    Vragen genoeg, nu nog antwoorden. Over naar de forumleden...

  2. #2

    Standaard

    Pff Dat zijn wel veel detailvragen ineens
    toch jammer dat niemand reageerde
    Kom maar eens buurten bij ons Crash 40-45 in Aalsmeerderbrug dan zoeken we het op!

  3. #3

    Standaard

    Ja, dweb6 jammer dat er geen reacties waren. Hoe te langer we wachten met het vastleggen van de gegevens hoe meer er verloren gaat.

  4. #4

    Standaard

    Juist daarom vinden wij ons belangrijk. Want de getuigen van toen zijn nu niet zo los op de computers maar nog wel graag bijpraten in ons museum.

  5. #5

    Standaard

    Antwoorden op deze vragen zijn links en rechts al eens gepubliceerd; ik kan me voorstellen dat het veel tijd en geld kost om de publicaties aan te schaffen (denk aan Duitse en NL publicaties), maar ik raad het je wel aan om te doen. Dat heeft niets te maken met een "niet willen", maar met de complexiteit van het gehele verhaal.
    Als je wilt kunnen we een lijstje maken met verschillende titels die ons aanspreken m.b.t. dit onderwerp;

  6. #6
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    De uitvoering van de Duitse aanval staat uitvoerig beschreven in het standaardwerk "De Luchtverdediging in de meidagen 1940" door F.J. Molenaar, Kolonel b.d. KLu.
    Staatsuitgeverij 1970.

  7. #7

    Standaard

    Leuk, nu komt er toch een soort van 'discussie' los. Mijn probleem, om het maar zo te noemen, is dat ik geen consistent verhaal heb over deze materie. Ik heb ondertussen een aardige bibliotheek over de meidagen, onder andere 'De luchtverdediging', maar 'niemand' schijnt het definitieve verhaal te hebben. De een beweerd zus en de ander weer zo.

  8. #8
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Misschien is een opsomming van publicaties leuk, zodat liefhebbers een houvast hebben. Ikzelf ben dan extra nieuwsgierig naar Duitse publicaties.

  9. #9

    Standaard luchtoorlog in mei

    Wij (Museum Crash) hebben er jaren geleden een thema tentoonstelling en lezing aan gewijd met bezoek van meivliegers.

    "Molenaar" geldt nog altijd als het standaardwerk, als is het wat gedateerd. Als het gaat over Nederlandse voorbereidingen staat wat mij betreft; Illusies en incidenten bovenaan.
    Probleem is dat de Meidagen overschaduwd zijn door wat erna gebeurde en dat er te weinig Nederlanders zich realiseren wat de Nederlandse luchtvaart toen onder omstandigheden presteerde.
    Aan Duitse kant is ook veel verloren geraakt. Duitse publicaties laten ook veel weg, omdat het een dure overwinning voor de Luftwaffe was.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •