Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: Luchtreclame

  1. #11
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Volgens Herman Dekker's website is bovengenoemde schade het resultaat van:

    09.05.1965 PH-NGX Hollandair Libel HA.001 Hilversum
    Het toestel was niet goed verankerd en werd door de storm opgenomen en over het hek in het struikgewas gesmakt.
    Hierbij werd het weliswaar behoorlijk beschadigd maar uit de hierbij geplaatste foto's blijkt dat de schade toch echt niet fataal was.
    Het toestel werd zeker niet 'nagenoeg geheel vernield' zoals steeds weer in de luchtvaartpers wordt beweerd!
    (En het incident geschiedde ook niet 'eind 1965' of 'in juni 1965' zoals men elkaar voortdurend citeert!)
    Met een beetje goede wil was het tegen geringe kosten prima te repareren, desnoods alleen als statisch museumstuk, maar dan
    hadden we dit voor Nederland unieke toestel tenminste nog!
    zie ook www.hdekker.info 1965

  2. #12
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Een bijzonder mooie aanvulling Hans! Wederom bedankt. De schade aan de kist lijkt mee te vallen maar wellicht was er meer kapot dan we zien?
    Het was wel een unieke kist.
    Nog een vraag aan je: De Harvard die op deze foto staat is dat de PH-NKD van Skylight? De foto is door mijn broer gemaakt , hij zei dat dit zo'n 'luchtschrijver' was.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 1 januari 2018 om 22:01

  3. #13

    Standaard

    Het lijkt er wel wat op, zoveel civiele Havards vlogen er toen niet rond met een 'bliksem' op de romp.

    Hans

  4. #14

    Standaard

    Foto;s zijn weer zichtbaar.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #15
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Wederom bedankt Mathieu. En weer een stukje van mijn vliegleven boven water. Van 1961 tot 1966 vloog ik op H'sum en het reclamewerk van Skylight (Damen toch?) zat de zweefvliegers regelmatig in de weg. Het oppikken van een reclamesleepnet was best tricky, want je moest bij het pakken van de lus van het net met de staarthaak precies op de goede hoogte en snelheid vliegen. Dan steil optrekken om het net zo snel mogelijk van de grond te trekken, terwijl door de extra weerstand van het net, het motortje ook extra belast werd. Behalve dat een beginneling vaak moeite had om de haak te pakken te krijgen, ging het daarna ook wel eens mis.

    Ben een paar keer opgesleept achter een Tiger, waarvan ik vermoed dat het een Damenkist was, want zoveel vlogen er nu ook weer niet rond. Bij het starten door het draaien van de prop waren er regelmatig problemen. En dan hadden ze een hamer bij de hand om een hengst op de magneten? te geven en dan deed hij het meestal.

    Adri

  6. #16
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Skylight was van Willem Daams en later zijn zoon. Met Tiger bedoel je vrijwel zeker de Tiger Moth, of niet?
    Er zijn namelijk meer kisten die Tiger heten, de bekendste hiervan vermoedelijk de Grumman AA-5B Tiger

  7. #17
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    @Skylight. Ja natuurlijk, ik was in de war met scheepswerf Damen, waar ik veel mee te maken heb gehad.

    @Tiger. LOL, als je het in de zestiger jaren in de Kleine Luchtvaart had over een Tiger dan wist iedereen waar je het over had. En er zijn nogal wat andere vliegende voorbeelden van deze populaire naam:
    Northrop F-5 Tiger
    Grumman AA-5 Tiger
    Grumman F11F-Tiger



    Die Tiger van Buck Danny (en de Blue Angels) had toch wel iets meer startlengte nodig dan er beschikbaar was op H'sum en ik heb BD ook nooit met een hamer op de magneten zien slaan .

    Het starten van de Skylight Harvard vanaf H'sum was altijd een belevenis. Want de veldafmetingen waren niet ruim en de Harvard moest altijd een startrichting hebben zonder obstakels na het veld. Prachtig die knetterende klereherrie van een R-1340 met volgas.

    Adri

  8. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht
    Skylight was van Willem Daams en later zijn zoon. Met Tiger bedoel je vrijwel zeker de Tiger Moth, of niet?
    Er zijn namelijk meer kisten die Tiger heten, de bekendste hiervan vermoedelijk de Grumman AA-5B Tiger
    Heron,
    De oprichter van SKYLIGHT was Johan Daams.
    Zijn zoon en latere eigenaar heette Willem. Het bedrijf bestaat niet meer.
    Herman Dekker

  9. #19
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Dank je Herman.

    Altijd interessant om een oude foto (#8 Z'hoven 59/60) te vergelijken met de situatie bijna 60 jaar later:



    Eigenlijk is er niet zoveel veranderd. Een groter stationsgebouw en een verkeerstoren plus meer (betaald) parkeren.

    De vliegtuigen herkennen op de ansichtkaart van Z'hoven vind ik ook wel een uitdaging. Mijn aktieve jaren als vliegtuigherkenner liggen lang achter me, maar ik doe weer een poging:



    1. ? lijkt wel iets 2-persoons militairs
    2. DH Heron?
    3. DH Dove?
    4. F-27 Vriendschap
    5. Vickers Viking (had/heb het Dinky Toys model)

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 2 januari 2018 om 16:43

  10. #20
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman Dekker Bekijk bericht
    Heron,
    De oprichter van SKYLIGHT was Johan Daams.
    Zijn zoon en latere eigenaar heette Willem. Het bedrijf bestaat niet meer.
    Herman Dekker
    Tuurlijk... ik doe weer eens iets uit het hoofd (en dus was het weer verkeerd om... moet ik toch eens afleren)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •