Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 48

Discussie: Metalen schaalmodellen Fokker tweede WO

  1. #31

    Standaard

    Da's inderdaad een hele fraaie D.XXI.

    De foto van Frederik zijn T.V bevestigd mijn keuze voor de LVA-camouflagekleuren op mijn modellen.
    De kleuren op onderstaande D.23 komen behoorlijk overeen waarbij kan worden opgemerkt dat originele kleuren op een schaalmodel vaak donkerder overkomen.



    Voor de geïnteresseerden:

    Camouflagebruin Revell 84
    Camouflagegroen Humbrol 116
    Camouflagebeige Humbrol 72

    Ik ben benieuwd wat meneer Kleppe van deze kleurstelling vindt.

  2. #32

    Standaard

    Prachtig gemaakt model...

    Ik zal nog wat meer foto's van de T-V maken maar dat zal nog wel een paar weken duren voordat ik die kan plaatsen

  3. #33
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pitot Bekijk bericht
    Voor de geïnteresseerden:

    Camouflagebruin Revell 84
    Camouflagegroen Humbrol 116
    Camouflagebeige Humbrol 72

    Ik ben benieuwd wat meneer Kleppe van deze kleurstelling vindt.
    Ik ook, het zijn namelijk de kleuren die ik al ongeveer 10 jaar lang aan iedereen aanraad :-)

    Groet,
    Edwin

  4. #34
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Oh wacht - HA PAUL

  5. #35

    Standaard

    Hoi Edwin!

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Heren,

    Hoeveel LVA-collegae zouden er nog leven die er iets over zouden kunnen beweren?

    Tracker.
    Ik heb deze vraag ook aan Guus Kiel voorgelegd, met plaatjes van diverse kleurenschema's erbij. Hij vond de kleuren van de profieltekeningen in de Franse editie van mijn boek (de Nederlandse editie was er nog niet) de beste en was daar redelijk stellig over. Maar helaas is het menselijk geheugen gewoon niet zo betrouwbaar, kijk maar hoe tegenstrijdig veel herinneringen uit de meidagen van 1940 zijn.

    De kleuren van die profieltekeningen zijn overigens gebaseerd op kleurstaaltjes die ik had gevonden in de bibliotheek van het MLM, maar of die origineel zijn, geen flauw idee.

  7. #37

    Standaard Metalen schaalmodellen Fokker tweede WO

    Het antwoord van Wout Kleppe op mijn camouflage-vraag was als volgt:

    "Hallo Jaap,na alles bekeken te hebben moet ik je zeggen dat alleen de T5 van Fokker het beste kleurenschema heeft,dit is namelijk de uitvoering voordat overgegaan werd op het oorlogskleurenschema met de driehoekige aanduidingen naar mijn mening omdat dan niet direct de Nederlandse driekleur in beeld was.De andere afbeeldingen van de D21 vliegtuigen vind ik wat kleurenschema betreft niet correct.Te veel aangedikt en met deze felle kleuren kan je nauwelijks nog van camouflage spreken.Dit is het Jaap wat mijn mening is.
    Gegroet Jaap en tot horens of tot ziens Wout."

    Leeftijd 93, en helder.
    Blijft natuurlijk wel het feit dat het een herinnering betreft van ruim 70 jaar geleden. Hij realiseert zich dat, plus het feit dat de MLD er weer eigen kleurenschema's op na hield.

    Fogg, ik heb je boek zien liggen in de museumshop op Le Bourget, maar moet bekennen dat het er nóg ligt, en dat ik dus niet weet welke kleuren je hanteert, maar ik ga er van uit dat het -na de nodige studie- zal kloppen!

    Persoonlijk denk ik ook dat het Fokker fabrieksmodel T5, nog met de R/W/B roundels dus, het meest in de buurt komt van wat een camoufleerder wil bereiken.
    Zo ook dan de D23 van Pitot. Ik heb dat niet meer apart gechecked met Hr Kleppe omdat hij niet helemaal fit was de dagen na zijn e-mail aan mij.

    Ik spreek overigens als leek, dus hang er niets aan op, graag.
    Wat me wel opvalt is dat de camouflage patronen op modellen in de regel zo
    'egaal en ononderbroken' zijn.
    Dat is anders dan in de praktijk.
    Iedere machine werd volgens een patroon gespoten, maar wel min of meer
    uit de losse pols.
    Dat hield in dat er onderling verschillen ontstonden, die niet direct opvielen na het spuiten. Tot dat:
    Tot dat er onderhoud gepleegd werd.
    Losse panelen op romp, vleugels en engine-cowlings waren in principe uitwisselbaar, en dat is ook wat er gebeurde.
    Plotseling bleken egale kleurscheidingen te worden onderbroken...
    In de MLD zat men daar kennelijk niet mee, althans niet in mijn Tracker-tijd.
    Ik doe er een voorbeeld bij.

    Meerdere voorbeelden zal ik onder 'modelbouw' plaatsen om niet te veel van de topic strekking af te wijken.



    Tracker.

  8. #38
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Interessante en nuttige discussie! En Tracker, bedankt voor de foto van de D.XXI!

  9. #39

    Standaard Metalen schaalmodellen Fokker tweede WO

    Ik was de tweede foto van de D21 van Wout Kleppe kwijt, maar vond hem uiteindelijk op een tijdelijk USB'tje.
    Altijd een slechte boekhouder geweest...



    Tracker.

  10. #40
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    En, zou mijnheer Kleppe nog meer foto's hebben van zijn LVA-tijd?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •