Pagina 1 van 7 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 62

Discussie: Fokker C.I 1/48

  1. #1

    Standaard Fokker C.I 1/48

    Beste mensen,

    Ik ben van plan een Fokker C.I te bouwen in 1/48. IK post ook op andere forums, maar ik dacht zo dat het publiek van Nederlandseluchtvaart.nl het wel kan waarderen als ik hier de plaatjes ook neerzet.

    Als je de C.I bekijkt lijken er niet veel verschillen tussen dit toestel en de D.VII te zijn. De romp is wat langer en de vleugels zijn wat groter. Daarom leek het me niet al te moeilijk om van de D.VII een C.I te maken. Hiervoor schafte ik de Dual Combo van Eduard aan (geen geld, twee kits + PE voor 32 euro!) En de Windsock datafile. Dit was de laatste exemplaar bij de LHS, en stond in een compleet verkeerd vak in de kast. Daarom was hij er nog steeds waarschijnlijk.



    LVA nummertjes gekregen van een vriendelijk lachende man die zijn brood verdiend met het slopen van huizen en voor de hobby een uitgeverij bezit die allerlei leuke spulletjes op het gebied van Nederlandse luchtvaart uitgeeft.



    Als eerste ging ik maar eens kijken waar ik de romp door moest zagen en verlengen.



    Geen weg meer terug nu



    De verlenging hield ik in het begin even aan de achterkant van de romp omdat dit het minst ingewikkelde deel is om weer mooi te krijgen. De positie van de piloot moest ook iets naar voren dus dat had ik ook aangepast. De benzine tank van de D.VII zat hier in de weg, maar bij de C.I zit die natuurlijk tussen de poten.



    En na ongeveer zes of zeven plamuur/schuur beurten had ik alles gladjes afgewerkt.



    De binnenkant van het motorcompartiment spoot ik in blank alu. De rest van het vliegtuig kreeg een mengseltje van wit met grijs en een droppie zand en groen.



    De prop word van echt hout natuurlijk Hiervoor gebruik ik verschillende laagjes hout van ongeveer 0.5mm dikte. Deze plak ik op elkaar en hier snij/vijl ik dan een propellor uit. Het is even werk, maar dan heb je wel een hele mooie prop met een realistische houtnerf.



    Nu moet ik even naar mijn werk, vanavond probeer ik de rest te posten.

  2. #2
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Mooi hoor, ben zeer benieuwd hoe het word

  3. #3

    Standaard

    Daarna probeerde ik een buizenframe te maken. Bij de D.VII is er maar een klein deel van het frame zichtbaar. Maar bij de C.I kun je in zijn cockpitje ook een beetje zien van het frame. Daarom leek het me wel leuk om dit ook te maken.



    Het frame maak ik van koperdraad uit een CAT5E kabeltje. Dat is 0.5mm dik. Dit rolde ik heen en weer tussen twee gewichten om het mooi recht te maken. Fokker C.I buis was over het algemeen 19mm dik en dat zou op 0.4mm uitkomen. Maar 0.5mm vind ik dichtbij genoeg. Dit frame heb ik aan elkaar gesoldeerd. Solderen is echt niet moeilijk en het bied een aantal voordelen boven traditionele 'lijm' technieken. Met lijmen is het heel belangerijk dat je een goed raakvlak heb. En met die uiteindes van de draadjes heb je nooit een goed raakvlak. Soldeertin vloeit als het heet is en dat kan minieme ruimtes tussen twee raakvlakken overbruggen. Het solderen zelf was helemaal niet moeilijker dan het omgaan met superlijm. Ik heb wel veel tijd besteed aan het zo precies op maat maken van alle stukjes koperdraad.



    En omdat het solderen zo lekker ging heb ik meteen het frame voor het motorcompartiment gemaakt. Het leek me wel leuk om een paneel open te zetten zodat je een stukje van de motor kunt zien. De kromming heb ik gemaakt door het koperdraadje tegen een schaatsmal aan te drukken.



    Maar het eerste frame leek van geen kanten te passen.



    Daarom scande ik de zijkant van de romp in en kon ik m.b.v. Photoshop de verbindingspunten aangeven. En dat werkte een stuk beter. Dit deed ik dan uitprinten. Daarna kon ik de koperdraadjes op maat maken en met een plakkertje fixeren op het papier. Dit is wel nodig omdat een klein stukje koperdraad makkelijk aan je soldeerbout kan blijven plakken. Dat wordt lang niet zo mooi dus.



    Toen leek het me nog leuk om de motorsteun te maken. Fokker had hiervoor een buis van 34mm bedacht. Op schaal is dit ongeveer 0.7mm, maar ik denk niet dat dat bestaat. Daarom dit gedaan met een stukkie koperdraad van 0.8mm. De breedte van de romp is 15.3mm De motor is ongeveer 10mm breed en de koperdraadjes dus 0.8mm. Ik had berekend dat als de motorsteunen dus 2mm naar binnen staan, dat je dan ongeveer genoeg ruimte heb om de motor tussen beide frames te plaatsen. Dus het frame van de motor plakte ik weer op een stukkie papier en ik plakte de motorsteun van 0.8mm op een splintertje van een ijsstokje, die is exact 2mm dik. Het uitlijnen komt natuurlijk heel precies en is meteen het lastigste werkje. Daarna ging ik de draadjes op maat maken die de motorsteun aan de rest van het frame verbind.



    Dat ging best goed



    Even beide frames droogpassen met de motor. (Die moet nog verder gedetailleerd worden natuurlijk)



    En omdat ik toch het complete frame had gemaakt, kon ik makkelijk de neus van het model afzagen.



    Op foto's leek het net alsof de zitting van de piloot van de C.I van metaal was gemaakt. Daarom leek het me wel aardig om dit te scratchen van een waxine licht houdertje. Een simpele maar leuk detailom te scratchen. Linksonder zie je nog een snippertje van het ijsstokje wat ik gebruikte om het motorframe op de juiste afstand te houden.



    Ondertussen begon ik me toch wat ongemakkelijk te voelen over het frame. In de romp heb ik behoorlijk wat concessies gemaakt om het frame in de D.VII romp van Eduard te laten passen. Tevens kon ik geen goede manier bedenken om het frame van de motor vast te lijmen. Dit had in mijn ogen te weinig houvast in de romp. Daarom besloot ik het complete frame maar opnieuw te maken. De romp zou ik dan dicht maken met stukjes plastic card. Op deze foto heb ik het complete frame van de Fokker C.I op schaal uitgeprint en hierop heb ik de koperdraadjes uitgelegd. Inmiddels was ik behoorlijk bedreven in het solderen en stond ik op het punt om het vloeimiddel met een cocktailprikkertje aan te brengen.



    Omdat de romp naar achter toe op verschillende plekken smaller word, heb ik het achterste stuk weer afgeknipt. Ik maak de romp nu uit drie verschillende delen. De achterste twee delen lopen taps toe. Het voorste deel van de romp, waar de piloot en de waarnemer zitten heeft dezelfde breedte. Op deze foto heb ik een plastic plaatje (dikte 0.5mm) op maat gemaakt.



    En hier heb ik de beide frames afgesoldeerd. Zoals u ziet, geheel symetrisch. De toleranties liggen op ongeveer 0.1mm. Bijna niet te zien dus.


  4. #4

    Standaard

    Hier zie je een paar stukken frame en de zijplaatjes waarmee ze dicht moeten. Het frame heb ik gespoten in Dark Sea Grey en gedrybrushed met gun-metal. De zijkanten heb ik gespoten in wit, met een druppie zand en groen.



    Daarna kon ik al vrij snel de vloerplaatjes op maat maken. De zijwanden komen OP de vloerplaten te staan. Tezamen met de afdekplaatjes van boven wordt het vliegtuig dus 1mm te hoog. Op schaal is dit dus 48mm, dit lijkt me niet zo'n verschrikkelijk probleem.



    En ik kon het niet nalaten om het even te droogpassen. Al dit gedoe met het frame en het solderen heeft me een verschrikkelijke hoop werk en moeite gekost en ik was verschrikkelijk blij met hoe dit eruit zag.



    De motor past er eigenlijk prima tussen. De montage puntjes op de motor passen ook precies op de motorsteunen. Alles staat hier nog schots en scheef, maar ik heb er het volste vertrouwen in dat alles uiteindelijk goed gaat passen.


  5. #5

    Standaard

    Petje af! Dat is een zeer nauwkeurig model aan het worden!
    Je vraag over het apparaat bij de romp van een C.I is beantwoord; heb je al nagedacht over bewapening? Daar zijn nogal wat varianten van mogelijk..

  6. #6
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Respect! Mooi werk!

  7. #7

    Standaard

    Een echt kunstwerk!
    Het geduld dat je daarvoor moet hebben, respect!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Petje af! Dat is een zeer nauwkeurig model aan het worden!
    Je vraag over het apparaat bij de romp van een C.I is beantwoord; heb je al nagedacht over bewapening? Daar zijn nogal wat varianten van mogelijk..
    Soms kun je beter overnieuw beginnen. Want dat C.I buizenframe in de verlengde D.VII romp douwen, dat was niet mooi meer gewoon. En best wel ingewikkeld om passend te maken.

    Alle LVA Fokkers C.I kwamen met de trein uit Duitsland. (van de vrachtwagen gevallen, spreekwoordelijk gesproken) Als die al bewapend waren moet dat met Spandau's en Parabellums geweest zijn. Maar al vrij snel standariseerde de LVA zich op engelse bewapening. Dat betekent dus een enkele Vickers die door de schroefcirkel schoot en een Lewis voor de waarnemer op een Scarff ring. Die scarff ring moet ik dus gaan scratchen aangezien die nergens als PE of resin setje te krijgen zijn. Wel; in 1/72, maar niet in 1/48.

    Aan de foto's te zien waren LVA toestellen (niet alleen de C.I's) zelden bewapend. Maar het is natuurlijk veel stoerder om die wel te bewapenen. Dat werdt ook gedaan, de piloten moesten toch oefenen met mitrailleurs en bommen. Dus zo vreemd is het niet als ik dit ook op mijn model maak.

  9. #9

    Standaard

    En voor de rest, bedankt voor de commentaren jongens

  10. #10

    Standaard

    Hummm, er zijn perongeluk een setje foto's verloren gegaan, maar ik probeerde nog wat rigging na te bootsen die diagonaal liep en het frame bij elkaar moest houden. Ik had eerder geprobeerd dat met hele dunne koperdraadjes dat te solderen, maar dat lukte niet helemaal. Daarom maar plan B. Ik heb in de hoekjes van het frame gaatjes van 0.3mm geboord.Hierdoor reeg ik zilver geverfde visdraadjes van ongeveer 0.15mm. Dit zette ik vast met een druppie superlijm.Toen de superlijm éénmaal hard was, kon ik de buitenkant gewoon weer glad schuren zonder al teveel problemen. De enige foto die ik daarvan bewaard heb staat ook op facebook. Een ongelukje met de superlijm... Uiteindelijk moest ik een stuk van mijn duim afsnijden om los te komen! Het klinkt dramatischer dan het is. Er bleef wel een stuk vel aan het platic plakken waardoor ik dit weer glad moest schuren.



    De volgende stap was het sluiten van de romp. U ziet hier de twee zijkantjes van het achterstuk en het vloertje wat ik juist NIET moet gebruiken daarvoor. Ik heb er een ander plastic plaatje voor gemaakt. Tevens zie je wat hoekjes van 90 graden die moeten helpen om het geheel stevig te maken. De zijwandjes moeten exact op 90 graden met de vloerplaat gelijmd worden. Daarom heb ik een constructie gemaakt van lego. Het zilverpapiertje heb ik er even bijgezet omdat ik met plastic lijm bezig gaat en dat zal vast ook wel goed plakken op lego plastic.



    Hier ben ik net klaar met het lijmen van het eerste zijwandje. Je ziet ook de touwtjes waar ik het in het begin over had. Het ene touwtje zit niet strak, maar dat geeft niet zo. Ik ben van plan een tussenschot te plaatsen waardoor je het grootste deel toch niet meer ziet.



    Effe checken of alles 90 graden is. Lijkt me prima in orde zo



    Het tweede zijwandje geplaatst. Hierna gaf ik de naadjes nog een druppie superlijm om zeker te zijn dat de verbinding supersterk is.



    Daarna heb ik het voorste stuk frame ook meteen gelijmd. Bovenop heb ik even los met plakband een stukje plastic gezet. Dit is alleen om de zijwanden in de goede positie te houden tijdens het drogen van de lijm. Helaas is het door de inrichting van de cockpit niet echt mogelijk om heel veel verstevigings plaatjes te maken. Maar ik hoop dat door de inrichting van de cockpit de gehele construtie toch wat steviger wordt. Op deze foto heb ik de twee stukken romp even los achter elkaar aangezet. Helaas zie je wel wat naden die opgevuld moeten worden. Maarja, dat was eigenlijk wel te verwachten.



    En ik dacht het al te zien, maar ik heb toch even dit gecontroleerd met een geodriehoek. Het motorsteuntje, links op de foto staat denk ik een halve milimeter hoger dan het andere motorsteuntje. Ik hoop dit weg te kunnen werken door wat af te vijlen van de bevestigingspunten op de motor zelf.



    En zo gaan we vrolijk verder. Voortaan oppassen met superlijm

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •