Pagina 2 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 62

Discussie: Fokker C.I 1/48

  1. #11

    Standaard

    dubbele post, sorry jongens. Kijk ook eens beneden op pagina 1! (mods, u mag dit bericht verwijderen.)
    Laatst gewijzigd door Pieter; 4 augustus 2013 om 22:51 Reden: dubbbbel gepost

  2. #12

    Standaard

    De afgelopen week heeft een LVA officier de wacht gehouden bij de restauratie van de C.I als ik er niet mee bezig was.



    Toen ik wel weer tijd had, bleek het dat er tussen de horizontale kielvlak en het achterstuk van de romp nog een behoorlijke kier zat. Dit leek mij een kier die te breed was om op te vullen met plamuur, dus heb ik de zijkantjes er weer vanaf gesloopt, een nieuw vloertje gemaakt en alles weer opnieuw aan elkaar gelijmd zodat de kier nu een stuk minder is. Hiervan ben ik even vergeten een foto te maken.



    Tevens was ik bezig een paar stukjes plastic op maat te maken en te verven om een cockpit vloer te maken. Toen de verf lag te drogen leek het me wel een goed idee om met de motor verder te gaan. Ik heb een resin Mercedes IIIa en die moet ik ombouwen tot BMW IIIa. Dat is een kwestie van heel goed foto's kijken. Want zo op het zicht zijn de motoren gelijk aan elkaar. Ik ga niet alle verschillen opnoemen, ik ga gewoon uit van de foto's van de BMW om zo mijn motor op te bouwen. Een leuke toevoeging leek me wel het maken van kleppenveren om zo de resin motor nog wat op te leuken. Dit maak ik van 0.15mm koperdraad die ik vier keer om een boortje van 0.5mm wikkel.



    De bevestigingspuntjes op de cilinders moest ik daarvoor afbreken omdat de koperdraadjes niet daarom heen passen.



    Daarna maakte ik nieuwe steuntjes waarna ik de kleppenveren er wel omheen kon schuiven.



    Best wel een aardig resultaat dacht ik zo Een leuke verbetering op een toch al goede resin motor.



    En toen was het tijd om er nog wat details op te lijmen. Die grijze vierkantjes zaten op een aparte strip, maar het leek me beter die er los te snijden en er individueel op te lijmen. Natuurlijk schoot de laatste weg. Die vierkantjes zijn ongeveer 1.5mm in het vierkant en natuurlijk niet meer terug te vinden... Dan moet ik er maar eentje maken uit plastic. Het beginnetje daarvan zie je al op de voorgrond liggen.



    En hoppa, zo staat de motor er nu bij. Vanaf een afstandje van ongeveer 20 centimeter zal het denk ik niet meer te zien zijn dat het geen origineel onderdeeltje meer is.



    Tevens heb ik het cockpitvloertje gelijmd en een schotje geplaatst in het achterste rompdeel. Dit om doorkijk te voorkomen, hoewel dat bijna niet voor zal kunnne komen denk ik.



    En op het moment is de LVA officier weer met zijn wacht begonnen.

  3. #13

    Standaard

    Van de week ben ik niet zo lekker opgeschoten als ik zelf had gewild. Maarja, er zijn andere dingen in het leven dan alleen modelbouw Hier zie je dat ik een reserve stripje PE geplakt heb om de naad tussen de vloerdelen te verbergen. Het is in de foto niet goed zichtbaar, maar de kleur van dit stripje is vrij donker blank metaal en het leek me wel leuk om het toe te voegen. In elk geval mooier dan het laten zitten van de naden.



    Daarna ben ik even verder gegaan met de cockpit. Roerpedalen gezet, stuurknuppel en instrumenten paneel. Alle uit de Eduard cockpit. Tevens heb ik overdwars een stang gemaakt waarop het stoeltje van de piloot moet worden gelijmd.



    Tevens ben ik bezig geweest met een firewall te maken om het motorcompartiment te scheiden van de rest van het vliegtuig. Ik heb geen foto's gevonden van C.I's met intacte firewalls, maar het is vrij aannemelijk dat deze van metaal waren gemaakt. Daarom heb ik hem ook in blanco aluminium gespoten. Het was nogal passen en meten omdat ik kleine uitsparingen moest maken omdat de solderingen en het frame een beetje in de weg zaten.



    En daarna verder gegaan met de cockpit. De stoel zit er nog niet helemaal op vast, ik was alleen aan het droogpassen. Je ziet wat staafjes aan de zijkant uitsteken, die had ik door de zijkant heengeboord zodat ik de boog ergens op vast kon lijmen. De firewall zit op zijn plaats en achter het instrumenten paneel heb ik een ander aluminium schot geplakt om het munitieblik te simuleren. De cockpit is nog niet helemaal klaar, er moeten nog een aantal gashendels en klokjes in.



    En toen heb ik ook maar de rest van de romp ertegenaan geplakt. Owja, op de stoel is er nu witte uitslage van de superlijm zichtbaar. Heeft iemand een trucje om dat weg te krijgen?



    In het zijaanzicht zie je duidelijk hoe het frame loopt. Wel een coole foto!



    Het is lastig om te zien op deze foto, maar de uitlijning van de romp komt aardig overeen met het zijaanzicht.



    Ik ben er wel blij mee Het begint nu op een echt vliegtuig te lijken. Er zitten nog best wel flinke kieren tussen de rompdelen, maar dat is makkelijk weg te werken met dunne stripjes plastic en/of plamuur.

  4. #14
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Pieter, wat ben je goed bezig!
    Prachtig.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  5. #15
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Gewoon heel erg mooi! Het instrumentenpaneel ziet er erg realistisch uit!

  6. #16

    Standaard

    Bedankt jongens! Naar het zich laat aanzien zijn de motorsteunen een milimetertje te kort. Maar hoe dat gaat uitpakken, dat ga ik nog wel zien.

  7. #17
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    PRACHTIG

  8. #18

    Standaard

    Zondagavond is het weer updatetijd!

    Van de C.I probeer ik een echt 'showpiece' te maken. Mijn volgende model word weer een snel en recht-uit-de-doos bouwseltje. Ik ben bijzonder in mijn sas omdat er toch wel wat aardig lastige karweitjes goed zijn afgelopen. Leest u maar verder! Ik concentreer me nu op het inrichten van de cockpits zodat ik de romp kan sluiten. Daarvoor moeten nog heel wat kleine onderdeeltjes vastgeplakt, of zelfs gefantaseerd worden. Ik prikte met een 0.8mm een paar gaatjes in de firewall.



    Dit doe ik zodat ik later wat bediendingstangetjes voor de motor erdoorheen kan steken. Hier zie je al het stangetje voor de gashendel. Die moet ergens bij de carburateur uitkomen. Ik heb inmiddels de gashendel al op zijn plek geplakt, maar ik heb er geen foto van. Tevens moet er nog een stangetje komen voor iets anders, waarvan ik denk dat het de brandstofmix moet zijn. Sowieso moet ik een beetje improviseren omdat ik geen goede C.I cockpit foto's kan vinden.



    Dit is de gashendel compleet. De verdikking van de hendel heb ik met een druppie houtlijm gemaakt. Het tweede hendeltje met de rode knop hoort eigenlijk op het Spandau machinegeweer thuis, maar ik vond het wel mooi staan als hendel voor de mixture.



    En daarna ging ik ook even serieus wat vaart maken met de BMW krachtbron! Allereerst maar even een referentie foto voor de duidelijkheid:



    De BMW heeft alle bougies op de linkerkant van de cilinders terwijl de mercedes dit heeft verdeeeld over beide kanten van de motor. Misschien hebben ze bij BMW gedacht dat het handiger was voor het onderhoud om die aan één kant te plaatsen? Anyways, ik heb wat gaatjes geboord van 0.3mm (kleinste boortje dat ik heb) en hier 0.15mm draadjes ingestopt voor bougiekabels.



    Je ziet op de referentiefoto dat de kabels door een buis heen naar achter lopen en aangesloten zitten op de magneten links en rechts achter. Dat wilde ik ook reproduceren door een bundeltje van zes draadjes van 0.15mm te nemen en die te plakken aan een koperen draadje van 0.5mm dikte (dezelfde als de frame)



    De stukjes tape die ik voor de overgang van het 'dikke' koperdraadje naar het bosje dunne gebruikte bleef niet goed zitten. Daarom heb ik een stukje isolatie moeten gebruiken. Dit is een stuk dikker, maar ook een stuk steviger. En pas op, in macro lijkt alles veel te groot, op deze foto vind ik het stukje rode isolatie te groot lijken, maar eigenlijk valt dit wel mee in het echt.



    En aan de andere kant zitten de bougiedraadjes ook in de magneten. Ook weer met 0.3mm boortje gedaan. Daarna heb ik ze niet meer vastgelijmd. Als de draadjes in de gaatjes zitten, kunnen ze toch nergens meer heen en er staat toch geen kracht op. Van superlijm kan het alleen maar lelijker worden.



    Van dat laatste klusje waren mijn oogballen behoorlijk in de knoop geraakt. Ik zit toch langzamerhand te denken aan een loeplamp. Daarom ging ik een iets ander en makkelijker klusje aanpakken. Dit wordt het zeteltje van de waarnemer. Van de waarnemers cockpit heb ik geen goede foto's. Alleen een doorkijkje van een kaal frame en een wazig zijaanzichtje. De inrichting van de waarnemers cockpit moet ik dus geheel fantaseren. Het leek me wel aardig om een zeteltje te maken van gevlochten riet. Het frame heb ik gemaakt van 0.5mm en 0.3mm koperdraad. Daarna nam ik 0.15mm visdraad en ging dit rustig er tussendoor vlechten.



    Het zeteltje zelf is 8 bij 8mm. Geloof het of niet, hier zit ongeveer 1 meter visdraad in verwerkt.



    Mijn ogen waren intussen weer uit de knoop (er ging ook een nachtje overheen) en dus ging ik maar weer verder met de motor. De bougies heb ik gemaakt van heel kleine stukjes 0.6mm buis. Dit is eigenlijk te dik, maar het gaat om het effect. De koperdraadjes heb ik naar onder gebogen en ergens achter weggestopt zodat het lijkt alsof de bougiekabels door de buizen naar achter lopen en bij de magneten aangesloten zitten.



    Ik ben er echt heel blij mee hoe dit er allemaal uitziet. Het ziet er echt wel fanatastisch uit! Ik zit me alleen een beetje zorgen te maken omdat de inlaatbuizen ook aan deze kant lopen en ik hoop dat de bougies niet in de weg zitten ofzo. Maar dat is een zorg voor later, nu ben ik gewoon blij met het BMW motortje zoals het er nu bijstaat.


  9. #19
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Hmmmmmm, kan je niet beter Pieter?
    Lijkt nergens op.
    Als je het dan toch zo real doe, vergeet niet de BMW plaatjes op de motor ..............
    Gewoon weg, prachtig!
    Modelbouw van hoge klassen.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  10. #20
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard C.I

    Pieter,

    Het wordt schitterend. Een cockpitfoto, misschien heb je hier wat aan.



    Omdat je zo te zien nogal van fröbelen houdt, ook 2 plaatjes van de bevestiging van de vliegtuigbommen en de bom zelf.






    Ik dacht dat ik ook een foto had van de waarnemersplaats (onder de blindvliegkap), die kan ik helaas niet zo gauw vinden. Ik ga er naar zoeken en als ie boven water komt, zie je hem wel verschijnen. Hier wel 1 van de positie van de schutter.



    Succes met bouwen, Stef

    P.S. foto's komen uit een vreselijk oud boekje, denk niet dat hier problemen uit kunnen otnstaan.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •