Pagina 3 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 62

Discussie: Fokker C.I 1/48

  1. #21
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Allemachtig Stef. Dit is geen modelbouwen, dit is monnikenwerk.
    Voor iemand met twee linkerhanden zoals ikzelf is dit ongelooflijke arbeid.

    Groet,
    Ruud.

  2. #22

    Standaard

    Hah! Bedankt voor de foto's man! Ik ben wel een beetje verrast met de dubbele Lewis op de waarnemersplaats, op de zeldzame foto's van C.I's met bewapening zie je toch meestal een enkele Lewis. Ik moet even het boek "Fokker vliegtuig bewapening" erop na slaan, maar ik geloof dat de LVA een Nederlandse modificatie van de Lewis in gebruik nam die een zodanige verhoogde vuursnelheid had dat een enkele MG genoeg werd geacht. Foto's van de waarnemerscockpit zijn zeer gewenst, maar ik heb er geen hoop op dat die nog boven water komen. In elk geval ook bedankt voor het compliment jongens!

  3. #23
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard C.I

    Pieter,

    Ik heb de foto die ik zocht gevonden. (komt uit eigen collectie)
    Deze laat een gedeelte van de waarnemerscockpit zien.
    Ik hoop dat het is wat je zoekt.



    Ik dacht zelf trouwens ook dat als er een mitrailleur meegenomen werd dat het een enkele was.
    Misschien kun je nog wat details uit deze opengewerkte tekening van de C.Ia halen.



    Groeten Stef

  4. #24

    Standaard

    Haha, dat is de allereerste foto die ik zie van dit gebiedje. Dus ze bestaan toch! Maarja, dit is dan weer een blindvliegcockpit met aardig wat instrumenten erin. Tevens een extra gashendel. Die dikke paal in het midden lijkt een stuurknuppel, maar die duikt achter een klokje weg. Zeer interesante foto!

  5. #25

    Standaard

    Hoi Dames en heren, dit keer een wat kleinere update. Allereerst wil ik een klein ongelukje laten zien. Het hoort er nu éénmaal bij. Aan de linkerkant was ik bezig wat randjes weg te schrapen (dit ziet er op de foto veel ernstiger uit dan het in werkelijkheid is) En daarbij brak ik een bevestigingspuntje af. Per ongeluk wel. Die moet ik dan maar zelf maken van plastic card. Als je je zit af te vragen waarom die gaten in de cilinders zitten, dat zat al zo. Bij de Mercedes motor zaten hier ook bougies in. De BMW heeft hier ook gaatjes zitten, volgens het handboek moeten dat 'einspritz und Entkompressionsventille' zijn.



    Het zeteltje van de waarnemer is ook klaar. Een klein en leuk detail wat de wel heel erg kale waarnemerscockpit op zal leuken.



    En dan ging ik maar verder met het volgende. De Waarnemer kon beschikken over een Lewis mitrailleur die op een scarff-ring geplaatst was. Deze scraff-ring draaide op een rond metalen frame. Ik wilde hier een aftermarket setje voor kopen, maar die zijn niet beschikbaar in 1/48. Wel voor 1/72 en 1/32... Dus ja, dan maar zelf maken. Op de tweede foto hieronder zie je de derde of de vierde poging, want het is namelijk verschrikkelijk lastig om zo'n ring uit plastic te snijden. Voor diegene die het zelf ook eens willen proberen, snij eerst de binnenkant uit. Want dee tweede keer dat je gaat snijden, gaat de ring vervormen en word de snede niet perfect rond meer. En als die tweede snede aan de buitenkant zit, dan is dat veel gemakkelijker bij te vijlen. Eerst maar een foto van een 'mislukte' poging.



    Ik denk dat deze ring wel aardig is. Hier en daar moet ik nog bijvijlen, maar dat komt wel goed. De ring komt op een verhoging van ongeveer een milimeter.


  6. #26
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Prachtig gedaan, die zetel!
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  7. #27

    Standaard

    Hee jongens, ik heb weer een kleine update. Ik moet zeggen dat ik er een beetje tegen op begin te zien. Dit project vereist verschrikkelijk veel tijd om dingen uit te denken en te maken en eerlijk gezegd begin ik wat motivatie te verliezen. Als je op deze manier iets aan het bouwen ben, moet je veel details zelf bedenken omdat er gewoonweg geen foto's van te vinden zijn. Dat neemt best heel wat tijd in beslag. En daarboven heb ik nog van alles en nog wat te doen wat ook leuk en/of nodig is. (eten koken, sporten etc.)

    Maar nu verder naar de vorderingen deze week. Het zeteltje voor de waarnemer (en de rest van zijn kantoor ook) is zo'n detail waar eigenlijk geen goede foto's voor te vinden zijn. Dit is eigenlijk het beste plaatje wat ik er van heb. Het stoeltje lijkt op te kunnen klappen en van soort half ronde geleiders voorzien te zijn die het stoeltje helpen bij het in en uit klappen en tevens zorgen voor de stevigheid als de waarnemer er met zijn achterste gebruik van maakt.



    Op een andere foto is te zien dat die 'geleiders' absoluut geen armsteunen zijn. Het zeteltje lijkt gewoon een plat stukje hout te zijn. De waarnemer die in mijn C.I plaats neemt heeft dus aanmerkelijk meer comfort. Tevens wil ik nog een plaatje hout voor ruggesteun gaan plaatsen hoewel hier geen enkel fotografisch bewijs voor is. De zetel heb ik in half opgeklapte toestand gezet. Zo is het in één oogopslag duidelijk hoe het zeteltje werkt. Tevens wil ik nog stoelriemen aanbrengen. U ziet op de foto enkele rafeltjes waar de verf van het frame heeft los gelaten. Dit ga ik nog repareren natuurlijk, maar dat doe ik op het allerlaatst. Tevens zitten er aan beide kanten een strookje van heel erg dun (0.4mm) hout geplakt. Mijn theorie is dat dit soort van ophangplankjes waren waar ze verschillende stukken uitrusting op kwijt konden. Of dit ook daadwerkelijk van hout was weet ik niet. Verderop kun je zien dat ik een kaartenbak hiervoor ga maken. Kijk ook eens naar de klokjes in de vliegerscockpit. Je ziet de wijzertjes en je kunt bijna de cijfertjes lezen. Zo op de foto zie je dat een stuk beter dan in het echt.



    Dan ging ik lekker even verder met de ring waar later de scarff op moet komen. Die besloot ik te verhogen met een 1mm stripje evergreen.



    De evergreen deed ik met gewone plastic lijm op de ring lijmen en dit liet ik goed uitharden. Daarna verfde ik de ring zodat ik goed kon zien waar ik nog moest schuren. Zoals hij hier op de foto staat is hij klaar. De ring en de rand zitten goed aan elkaar vast en zijn perfect rond.



    Tussen de bedrijven door ging ik verder met de kaartenbak voor de waarnemer. Ik nam een stuk flessenfolie en knipte daar een vierkantje uit. Ik plakte twee plastic plaatjes van 0.5mm op elkaar die als mal diende.



    Effe hup-hup vouwen en klaar. Dit onderdeel heb ik drie keer opnieuw moeten maken voordat ik er tevreden over was. Maar het idee is dus dat ik het flessenlood om de stukjes plastic heen vouwde.



    Daarna sneed ik dunne reepjes Tamiya tape (+/- 0.5mm) en plakte ze op de kaartenbak om er wat reliëf in aan te brengen. Daarna verfde ik de strookjes tape met donker grijs. Toen ik nog eens op de foto's keek in het boek bleek het dat de kaartenbak niet compleet vierkant was, maar op een bepaalde manier langs het frame was gemonteerd waardoor de bovenkant een beetje afgeschuind moet zijn. Dus moet ik denk ik nog wat afknippen. Maar dat zien we volgende week wel weer.


  8. #28

    Standaard

    Na een paar weekendjes wat anders gedaan te hebben, weer even bezig geweest met de C.I. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om deze aan de kant te zetten. Als het af is, is het denk ik best wel een mooi en uniek model en het is natuurlijk een vliegtuig met een interesante historie.

    Ik was natuurlijk bezig met het inrichten van de romp. Het leek me wel aardig om wat magazijnen voor de Lewis te plaatsen in de waarnemersruimte. Bij de Bristol F2b zaten die langs de zijkant en dat leek me ook wel een goed idee voor de Fokker. Mijn vrienden van "Vector Resin" hebben twee soorten magazijnen meegeleverd. Het ene soort had meegegoten beetpak-beugels en het andere soort had dat niet. Het leek me mooier om die zelf maar te maken. Dit deed ik door zeer dunne strookjes flessenlood op maat te snijden en m.b.v. het puntje van een cocktailprikker die in een ronde vorm te buigen. Het nieuwe kromme pincetje wat ik op de brouwersdag voor een paar eurootjes kocht, gebruikte ik om de beugeltjes voorzichtig in de superlijm te dopen en ze te plaatsen op de magazijnen.



    U ziet hier één van die magazijnen op z'n plek gelijmd. De kaartenbak zit er ook in en is voorzien van een kaart van ongeveer 4mm breed. Gewoon een kwestie geweest van het verkleinen van een afbeelding van internet en die op maat te maken met photoshop. Ik wil er nog een magazijn tegenaan lijmen, maar die staat nog te 'drogen'.



    En aan deze kant was er plaats voor drie magazijnen. Tevens kun je wat afbladerende verf zien die van het frame afhangen, dat ga ik nog 'repareren', aangezien dit niet om aan te zien is. Let ook even op het extra klokje onder het voorste magazijn. Ik dacht zo dat een waarnemer wellicht behoefte zou kunnen hebben aan een kompas (niet te zien op de foto) en een snelheidsmeter. I.c.m. een propere stopwatch zijn dit onmisbare instrumenten voor het navigeren in die tijd.



    En hier een shot van bovenaf. Al met al is er in beide cockpits nog best wel veel te beleven. Dit valt nog 100% mee. Ik ben best wel blij met hoe de waarnemerscockpit uitpakt, aangezien ik dit voor 90% uit mijn duim heb gezogen. Ik heb ook riemen op de waarnemersstoel gemaakt. Ik ben niet helemaal tevreden met de kleur die Eduard erop drukte, dat moet nog ietsje anders. Voor de rest zijn er in beide cockpits nog wat dingetjes te retoucheren. Maar dat komt allemaal wel goed.



    En hier het volgende plaatje. Op het achterste stuk van de romp heb ik een stuk plastic geplakt en in vorm geschuurd. De ring zit er nog niet op vast, dat moet nog gebeuren want het stukje plastic wat er aan vast zit is nog niet helemaal hoe ik het wil. Maar het valt me al wel mee met hoeveel er nog zichtbaar is van de waarnemers cockpit. Dan is al die uurtjes wat ik er mee bezig geweest ben niet voor niks geweest!



    Verder ga ik nog een stukje zeil plakken tussen de twee cockpits in. Ik zag dit ergens in een fotootje en het leek me wel een vrij logisch idee. Het zijltje is van schilderstape wat ik met wat Tamiya poeders bewerkt heb. Het zit aan de onderkant aan een ijzeren staafje vastgenaaid.



    En dat is het weer voor deze week! De laatste zonnestraaltjes proberen hier en daar nog door het wolkendek heen te komen, maar de lange en donkere winterdagen komen eraan, prima weer voor modelbouw dacht ik zo

  9. #29

    Standaard

    De laatste week ben ik lekker bezig geweest. Ik heb een deel van de romp dicht kunnen maken. Ik moet het gebied rond de ring nog verder bewerken, maar je ziet dat hij mooi op de romp zit.



    Daarom dacht ik dat het maar eens tijd was om wat aan de vleugels te doen. Ik heb de D.VII vleugel helften op elkaar geplakt. Zo te zien moet de spanwijdte met ongeveer 18mm naar beide kanten groter gemaakt worden. Dit geld zowel voor de onder als de bovenvleugel, dus dat is een klein meevallertje. De vleugelstijlen van de D.VII hoeven dan niet veranderd te worden.



    Tevens zijn de ailerons een klein beetje groter. Echter vind ik het werk niet waard om hier wat aan te doen. Waarschijnlijk laat ik ze ongemoeid. Dit is ook deels omdat de ribben van de C.I anders lopen dan het reliëf op de D.VII vleugel aangeven.



    Als je de bovenvleugel van voren ziet heeft hij overdreven gezien zo'n profiel. De aanhechtingspunten voor de vleugel-romp stijlen wil ik graag behouden zodat ik die later makkelijker kan plaatsen. Echter, als ik ergens halverwege aan het uiteinde van de vleugel een zaagsnede maak, dan krijg ik er de verbreding er nooit mooi tussen. Daarom ga ik de vleugel doorzagen op de plek net buiten de aanhechtingspunten.





    Geen weg meer terug nu



    En zo lag de vleugel in drie stukken... Ik heb de breedte van de rib op 0.8mm bepaald en het stukje tussen de ribben is 5.5mm. Aangezien ik de vleugel met 18mm moet verbreden zet ik er drie ribben en drie tussenstukjes tussen en dat is 18.9mm. Bijna een milimeter te lang, maar dit vind ik wel acceptabel.



    Daarna sneed ik stukken plastic card op precies die breedte en na een beetje ze in profiel gebogen te hebben, lijmde ik ze ertussen. Om dit secuur te doen ben ik een tijdje bezig geweest. Om een plastic plaatje zo perfect recht en evenwijdig af te snijden, daar is best wat concentratie voor vereist.



    Zo ziet de bovenkant eruit. Die moet nog bekleed worden, maar ik laat eerst de lijm goed uitharden voordat ik daarmee bezig ga.



    En zo staan de zaken er nu voor. De stukken plastic card die ik ertussen heb gezet sluiten niet helemaal perfect aan op de vleugel, dus daar moet nog wat aan worden geschuurd. Maar ik heb de eerste stap gezet. Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen!

  10. #30
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hier kan ik alleen maar respect en bewondering voor hebben! Hoe ga je de ribben erop maken?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •