Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 62

Discussie: Fokker C.I 1/48

  1. #31

    Standaard

    Het idee van het zelf maken van de vleugels spreekt me opzich wel aan, maar ik vind het ook wat lastig. Dit is namelijk mijn 'werkplaats'. Een camping tafeltje voor werkbank en een Ikea tafeltje voor opslag van materialen, kwasten, mesjes, schuurspulletjes en alles wat je maar kan bedenken. Als ik de vleugels zelf ga maken, komt daar nog meer rommel bij. Normaliter is mijn werkbank niet zo'n rommeltje, maar omdat ik met veel dingen tegelijk bezig ben, blijft er nog wel eens wat gereedschap en rommeltjes achter. Als je plastic plaatjes tussen de vleugels aan het maken bent, heb je heel andere gereedschappen nodig dan als je mini koperdraadjes op de motor aan het maken bent.



    Desondanks heb ik toch een proefstukje 'gekrast'. Ik heb een profieltje gemaakt met ribben op de manier die RobH beschrijft in het verslag van zijn "Bat". Het is belangerijk dat de ondergrond enigzins sponsachtig is, anders hebben krassen geen gelegenheid om uit te zetten. Het voorste stel ribben (die je eigenlijk niet ziet) heb ik ingekrast met alleen de snijmat als ondergrond en de ribben die je wel ziet heb ik gedaan met twee keukenpapiertjes als ondergrond. Voor het buigen heb ik gewoon even het plaatje in kokend water gedoopt en dan is het best te buigen. Al met al gaat het nog een hele klus worden om een stuk plastic rond een dun balsa profieltje te buigen lijkt me zo. Maar als ik goed las, dan had RobH een plaat van 0.25mm dikte gebruikt en ik heb vooralsnog alleen maar 0.5mm. Dat merk je ook wel, want ik moest echt wel veel kracht zetten met de pen (de huls brak ook) en de ribben zitten er maar heel erg subtiel erin.

    Met andere woorden, ik moet dunner plastic zien te verkrijgen, balsahout en iets zien te verzinnen voor het buigen van het plastic. Want het dopen in kokend water is misschien niet handig met een hele spanwijdte van de vleugel. Ik zat er wel over te denken om de bovenvleugel eventueel in drie stukken te maken, omdat er toch wel een apart 'fokker' profiel in zit wat ik graag wil behouden. (zie ook het getekende vooraanzicht in mijn vorige bericht)



    Allemaal nog wat bedenkseltjes waar ik me de komende week mee bezig kan houden. De spullen zou ik over internet kunnen bestellen, maar ik wil graag in een winkel dit uitzoeken. Dus eigenlijk heb ik nog tijd genoeg om me bezig te houden met de vleugels zoals ik vorige week begonnen was. Wat als eerste belangerijk is, een vlak oppervlak te verkrijgen wat geheel mee gaat met de welving van de vleugel. Hiervoor smeerde ik wat plamuur lijntjes op het plastic. Vervolgens smeerde ik dat naar achter met iets wat voor een plamuurmes door kan gaan. Tot nog toe heb ik dit twee keer gedaan.



    Tevens zie je bij het stukje verlenging aan de linkerkant dat ik wat stripjes plastic heb geplakt aan de vleugel voorrand. Dit omdat de plastic plaatjes niet goed aansloot daar. Lekker veel lijm gebruikt zodat alles goed aan elkaar gesmolten word.



    En nu ziet het er dus zo uit. Ik heb de tussenstukjes even bespoten met primer uit de spuitbus om de putjes eruit te halen en daar heb ik vervolgens weer wat kloddertjes plamuur op gesmeerd. Dit laat ik minstens een dagje drogen voor ik het vlak ga schuren.



    Tussen het plamuren en het schuren door had ik tijd genoeg om dus even aan de motor te werken. Ik heb de laatste leidingen erop gemaakt. Tevens heb ik aan deze kant de bevestigingspuntjes waarmee hij op het frame komt te rusten wat bijgewerkt. Aan deze kant moet de uitlaat nog komen. De uitlaat uit de kit gaat niet passen en daarom moet ik ook daarvoor wat gaan verzinnen. Maar dat zien we later wel.



    Aan deze kant heb ik ook wat dingen geplakt. Dat cilindertje wat in het midden zit is eigenlijk te groot en moet ik nog een beetje kortwieken. Ik heb trouwens enorm plezier van mijn pincetje met kromme punt. Die heb ik op de brouwerdag gekocht voor een euro of vijf als ik het goed heb. Het is nu mijn favoriete pincet.

    Hierna moet ik het inlaatsysteem gaan bouwen. Dat is best wel lastig aangezien de Eduard onderdelen niet gaan passen. De inlaten lopen vanuit het rechthoekige onderdeel naar alle cilinders toe en is van twee verschillende diktes buis. Dit hebben ze vast express zo bedacht bij BMW om ons arme modelbouwers het leven zuur te maken.



    Daarna zat ik wat dingen droog te passen. Hier vielen een aantal zaken op. De Vickers steekt een heel eind boven de motor uit. Daarvoor zou het voor de monteurs wel eens lastig kunnen zijn om de motorbeplating te verwijderen. Ik heb er voor gekozen om alle motorbeplating weg te laten dus lijkt het niet logisch om de mitrailleur erop te laten! Tevens helt de motor zelf ietsje achterover. Niet meer dan een graad of 5, maar wel vrij duidelijk zichtbaar. Eens kijken wat ik daar aan ga doen. Tevens het stukje plastic waar de MG op zit is nog niet vastgelijmd. Dit omdat ik hier en daar nog wat dingen uit moet vijlen voor het plaatsen van de Vickers. Maar moet ik dat wel doen in het kader van de hierboven beschreven bezwaren? Als iemand nog een goede foto heeft van een Lewis op de motorkap van een C.I, dan hou ik mezelf aanbevolen!



    En even tijd voor een eindfoto voor deze week


  2. #32
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    waanzinnig mooi, en wat een geduld hiervoor

  3. #33

    Standaard

    Effe een tussentijdse update... De vleugel had net zijn hopelijk laatste plamuurbehandeling ondergaan en tijdens het wachten daarop ging ik verder met een ander leuk klusje.

    De Fokker C.I kon bewapend worden met een gesynchroniseerde machinegeweer. De allereerste C.I's werden geleverd met Duitse Spandau's, maar als snel standariseerde de LVA zich op machinegeweren van Britse origine. Dat betekent dat de piloot van de Fokker C.I dus de beschikking kreeg over een Vickers. Hoewel ik nog een plastic Vickers overhad van de Nieuport 17/21, vond ik het wel grappig om deze geheel in PE te maken. Dit zag er zo in het plastic zakje al veel gedetailleerder uit.



    En dat was ook zo. Het is wel verschrikkelijk pielen aangezien sommige onderdelen ongeveer een halve milimeter groot zijn, maar ik vind het resultaat wel grappig. De uiteinde van de loop bestaat uit een stripje PE dat je rond moet buigen en een klein rond dekseltje wat je er dan op moet doen. Toen het stripje PE aan mijn pincet bleef kleven door de superlijm heb ik het even eraf gebrand, daarom is dat stukje wat donkerder. De koelmantel heb ik rond een messing buisje van 2mm gewikkeld. Dat paste zo goed dat ik het buisje maar heb laten zitten. Ik ben bang dat ik het vizier eraf moet slopen, aangezien ik dit niet op foto's van bewapende LVA C.I's heb gezien.



    Woensdag was ik onverwachts heel vroeg klaar met werken en ging ik eens in Groot Ammers langs. Er waren twee aardige mannen in de winkel en daar heb ik een praatje mee gemaakt. Tevens haalde ik een plankje balsa van 1mm dik en een setje plastic plaat van 0.25mm dik.



    Want ja, ik had al een probleem gezien met het stuk vleugel wat ik zelf gemodificeerd had. De leading edge had ik wat te ver ingeschuurd en nu zat ik dus met een flinke deuk. Natuurlijk is dat wel weer op te vullen, maar daarin voorzag ik dus weer eindeloze sessies met plamuren en schuren en vullen en... nouja, opeens leek het me niet zo handig meer om deze weg te vervolgen.



    Allereerst maar eens een proefstukje van een vleugel maken. Ik plakte twee stukjes balsa op elkaar en boog er alvast een vorm in. De exacte dikte van mijn vleugelprofiel heb ik nog niet gemeten, maar die zal zo tussen de twee en drie mm liggen zo op het oog.



    Daarna een plaatje plastic van 0.25mm eromheen gevouwen. Het plastic heb ik ingekrast volgens de methode die Woodman in zijn boekje "scale aircraft" beschrijft. Het grappige is dat je in de volgende foto ziet dat de achterrand van de vleugel nogal rond lijkt. Dit komt door de manier van inkrassen. Het is denk ik het best om de krassen van het plastic af te laten lopen, maar dat betekent dat je dus het plastic niet vast kan klemmen op de ondergrond. Ik heb het trouwens gebogen door het in een bakje met water te houden wat net uit de waterkoker kwam. Dit is wat lastig en niet echt toepasbaar voor grotere stukken vleugel.



    Dit is mijn tweede proefstuk. Je ziet trouwens dat de ribben zelf een nogal ruwe structuur hebben. Dat komt omdat ik een dubbelgeslagen stuk keukenpapier als ondergrond gebruikte. Tevens zie je het probleem van de vervorming. Dit was eerst een stukje plastic met perfecte 90 graden hoeken, maar door het inkrassen werd het dus behoorlijk vervormd. Op de C.I moet ik een vleugel maken die een behoorlijke stuk breder is, dus gaat die vervorming nog veel erger worden.



    Dit is het derde proefstuk. Dit keer gebogen met een verfstripper. Het buigen zelf ging prima, maar de vouw zit helaas nogal scheef. Ik moet nog even denken hoe ik dat goed krijg.



    Ik denk dat ik wel de vleugel zelf gaat maken. Die constructie methode past ook bij wat ik bij de romp heb gedaan. Het is nog even testen en afwachten om de perfecte vleugel structuur te maken. (en de vouw recht te maken!) Nog een hoop werk dus, maar als alles lukt dan heb ik natuurlijk een pracht van een model

  4. #34
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Bewonderenswaardig, zeer bewonderenswaardig! Ik vind het moedig dat je ook met een model durft te experimenteren, zou ikzelf niet zomaar aandurven met een schaalmodelletje.

    Dat PE geweer is zeer goed gelukt, ziet er gelikt uit!!

    In elk geval, ik kan niet wachten op de volgende update!

  5. #35

    Standaard

    Bedankt F-86K Zodoende gebruik ik maar heel weinig van de Eduard kit. Alleen wat cockpit inrichting eigenlijk. Daarvan is het meeste ook als losse PE en resin voorradig. Maar als je zelf een klein beetje handig ben is het echt niet zo'n grote moeite om wat aanpassingen te maken aan een kit. Een beetje plamuur en wat liefedvol schuren moet je al snel doen met een normaal kitje. Dus als je b.v. twee stukken romp aan elkaar maak met een stukje los plastic erin, dan is dat niet veel anders. Dit heb ik gedaan bij mijn B-17. Kijk ook hier:

    Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - 1:144 Minicraft B-17

  6. #36

    Standaard

    Mooi ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

  7. #37
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Er is van Revell toch ook een 1/28 D.VII. Is deze ook om te bouwen naar een C.I?

  8. #38

    Standaard

    Nog even een kleine update. De laatste paar dagen ben ik verschrikkelijk bezig geweest met het zelf proberen te fabriceren van de vleugels. De bovenste vleugel heeft een zeer markant " Fokker" profiel en ik denk dat het het beste is dat ik die uit drie stukken maak. Het kleinste centrale stuk is het gemakkelijkst om te maken. De buitenste twee stukken zijn lastiger omdat die in dikte afnemen naar de tip toe. Ik wilde het centrale stuk dus maken, maar nu voor het echie. Helaas was ik zelf te haastig bezig waardoor ik de precisie uit het oog verloor. Dit is het resultaat. Het is op de foto niet goed te zien, maar de koorde is niet helemaal overal gelijk. En dit stuk heeft net een halve milimeter te weinig in de breedte. Let even niet op de afbladerende laag grondverf, dat was even snel met een spuitbus aangebracht om te kijken hoe goed de ribben zichtbaar waren. Maar ik heb de productiemethode nu goed onder de knie.



    In een volgend bericht zal ik eens kijken of ik stap voor stap kan uitleggen hoe ik de vleugels heb gefabriceerd. Ik blijf het een lastige techniek vinden. Er kan veel misgaan en als even je geodriehoek of stalen lineaal uitschiet, dan kan je van vooraf aan beginnen. Hier enkele van mijn proefstukken die niet helemaal goed waren.



    Omdat ik mezelf een beetje zat op te jagen om nu eindelijk een stuk vleugel te produceren en het daardoor wat begon te mislukken, besloot ik me maar met iets anders bezig te houden. De Vickers MG was nog niet helemaal klaar. Onderdeeltje 21 moest er nog op. Maar doordat dit zo'n verschrikkelijk klein onderdeeltje is, dat bovendien nog gevouwd moet worden, heb ik dit maar weggelaten. Zo onder de vleugel zullen dit soort details aan de MG denk ik niet eens opvallen.



    Het vizier heb ik er trouwens maar op laten zitten, het leek me wel een leuk detail om erop te laten. En ja, het steeltje op de 'body' is ook een apart onderdeeltje.



    En hier gespoten met zwart en een klein laagje Gunmetal. De loop ga ik denk ik nog olijf groen spuiten, aangezien je dit ook op veel foto's kan zien. Daarna nog een beetje drybrushen en misschien nog een Tamiya poedertje. Maar dat zien we dan wel weer. De manier van fotograferen en het zwarte van de verf maakt dat je veel details niet meer ziet. Dat komt niet door de dikte van de verflaag.



    Tevens heb ik de ophangpuntjes van de motor even aangepast. Hierdoor komt de motor in een betere positie te staan waardoor b.v. de motoruitlaat niet gehinderd zal worden door het frame.



    Next is dus het vervaardigen van de vleugels. Dit vind ik toch best wel ingewikkeld en zal dus enige tijd in beslag nemen. Voor de kern van de vleugels neem ik toch Balsa. Dit omdat het gemakkelijker te verwerken is dan plastic en minder rotzooi geeft. (vind ik) Het inkrassen doe ik met balpen. Tevens heb ik goede dunnen dubbelzijdige tape zodat ik geheel volgens "Woodman" het plastic aan het hout kan verbinden.

  9. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bazzmann Bekijk bericht
    Er is van Revell toch ook een 1/28 D.VII. Is deze ook om te bouwen naar een C.I?
    Jazeker, maar de romp moet ietsje langer en de vleugels ietsje groter. (wel dezelfde koorde) En dat is best wel lastig als je het mooi wilt doen.

  10. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Bekijk bericht
    Jazeker, maar de romp moet ietsje langer en de vleugels ietsje groter. (wel dezelfde koorde) En dat is best wel lastig als je het mooi wilt doen.
    Het is misschien een optie om een extra model te komen en hier de extra vleugel en rompdelen van te maken. Misschien wat prijzig, maar het vraagt minder vaardigheden.

    Verder prachtig werk hoor Pieter, erg leuk om de bouw van dit super model te volgen.

    Groet,
    Huub

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •