Pagina 2 van 11 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 102

Discussie: Dornier Do24K in schaal 1:10

  1. #11
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Interessant en moedig project Bart! Ikzelf heb je ook al op het mbf gezien In elk geval, ga zo door! De tekeningen, zoals je ze uiteindelijk gaat gebruiken, ga je die nog publiceren na de bouw?

    Veel succes!

  2. #12
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Interessant en moedig project Bart! Ikzelf heb je ook al op het mbf gezien In elk geval, ga zo door! De tekeningen, zoals je ze uiteindelijk gaat gebruiken, ga je die nog publiceren na de bouw?

    Veel succes!
    Bedankt !

    Als het prototype succesvol heeft gevlogen zal ik de tekening beschikbaar maken en net zoals de Short empire zal er ook een laser gesneden kit van komen en div. vacuumgevormde delen zoals de cowls e.d

    Short Empire S23 Class-C


    Mvg,

    Bart

  3. #13
    Geregistreerd
    14 september 2011
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    98

    Standaard

    Hallo Bart
    Heel erg gaaf waar je bezig bent!.
    Ik heb meerdere malen deze kist bekeken bij het Mlm..
    Er zitten meerdere stukken plaat aan deze kist die behoorlijk complex te maken zijn.
    Met bewondering en in gedachten van hoe zouden die plaatwerkers dat destijds gemaakt hebben.
    Ook het klinkwerk op de romp is typerend en mooi om te zien.
    Veel succes ik blijf het volgen .

    Mvg Paul

  4. #14
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Hallo Paul ,

    Datzelfde gaat nu door mijn hoofd voor het balsa dalijk
    Gisterenavond nog wat verder getekend :








    Mvg,

    Bart

  5. #15
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Een begin gemaakt met de koepel.
    Dit is een lastig stuk waar ik geen goede referentie''s van heb. Ik zal het dus van oude foto's moeten natekenen. Ik heb de Alkan Typ920 toren getekend en op het plateau geplaatst. Als ik het zo zie dan lijkt het dat de diameter van de koepel en het plateau wat kleiner moet zijn , wat vinden julllie ervan ?
    Ik heb helaas geen afmetingen van de echte Alkan Typ-920 koepel , mocht iemand hier meer info over hebben dan hoor ik het graag.
    Mvg,
    Bart




  6. #16
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Even een stukje over de koepels. De Do24k X-1 t/m X-12 hadden 3 alkan koepels. Hierbij valt op dat de achterste koepel hoger lijkt of een kleinere diameter heeft. Het zou kunnen zijn dat alle 3 de koepels hetzelfde zijn en dat de middelste en voorste dus dieper in de romp gemonteerd zitten. Het zou ook zo kunnen zijn dat achterste koepel van een ander type was.
    De voorste was een alkan type 920. van de middelste en staart koepel heb helaas geen gegevens.
    Vanaf de X-13 t/m X-37 is de middelste koepel vervangen door een Lafette AB-15 koepel welke plaats gaf aan het 20mm Hispano Suiza HS404 snelvuur kanon.
    De Do24T ( gebouwd voor de Seenötdienst ) had een een staartkoepel van een ander type , een alkan 850.
    Vanavond het web maar weer eens afspeuren . . .
    Alkan 920 in de neus :

    Middenkoepel X-1

    Staartkoepel Do24 K

    Neuskoepel Do24K

    Lafette AB15 koepel met HS404

    Alkan 850 van Do24 T , duidelijk anders dan de ''Nederlandse'' koepel

    Staartkoepel Do24K

    de X-1 met de 3 alkan koepel , let op de hoogte van de koepels :

    De koepel die ik nu getekend heb heeft een diameter van 1meter. Ik heb deze koepel ook even op de neus ''gepast'' en hij leek wat te groot. Het is maar een wilde gok maar zou het type nummer van de Alkan koepels misschien de diameter aanduiden? als je kijkt naar de staartkoepel van de T versie dan valt op dat deze een kleinere diamer heeft , en het type is ''850'' .

    Mvg,
    Bart

  7. #17
    Geregistreerd
    23 december 2010
    Locatie
    Diemen
    Berichten
    38
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Gefeliciteerd Bart met zo'n reportage en meer nog met de resultaten van je enorme research.
    Toen ik op 23-6-2011 de map D024K definitief afsloot zat deze naar mijn gevoel voller dan vol met diverse 'walkaround'foto's van de MLM en de SAR kisten. In ieder geval voor mijn doen (...) genoeg. In mijn paperworld jaag ik ook niet met 'klepscharnierprecisie' en ben dik tevreden als de kist 'lijkt'.
    Ook mijn (jaloerse) bewondering voor je 3D-producten. Verder dan AutoCad 2007 (beroepsmatig) en thans het cadeautje DraftSight ben ik helaas niet gekomen, ondanks diverse schuchtere pogingen met Sketchup enzo.
    .
    Voor het maken van uitslagen schreef ik daarom een QBasic programma'tje dat me, na de nodige de-bugs, modificaties en uitbreidingen, inmiddels uitstekend voldoet. Maar mijn 3D naijver zal me blijven kwellen.
    Voor ik het vergeet: Je doel is flight-simulatie ?
    'Collegiale' groet,
    Gerard

  8. #18
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    @ Gerard , bedankt voor je complimenten. Het doel is om een RC Schaalmodel te maken. De onderdelen hiervoor zullen dmv een laser ut hout worden gesneden. Hier een verslag van een eerder project : Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot - Modelbouwforum.nl

    Het erg lang geduurd eer dat ik eindelijk een beetje resultaat boekte met tekenen. Mischien dat als je er les in zou krijgen het sneller gaat. Ik heb het dmv veel lezen op het internet een heel veel uitproberen een beetje onder de knie gekregen. Ik zal vast nog wel veel dingen op een onhandige manier doen in de ogen van profesionals maar ik kan er mee uit de voeten zo.

    Wat heb je met het door jou getekende model gedaan ?

    Mvg,

    Bart

  9. #19

    Standaard

    Hallo Bart,

    Wauw, wat een project en wat een toewijding. Ik ben zelf een boekje aan het schrijven over de Do 24, daarin zal de nadruk niet op de techniek liggen, maar als je nog informatie zoekt kan ik misschien iets voor je betekenen.

    Peter

  10. #20

    Standaard

    Nico Geldhof noemt in zijn boek de definitieve rugkoepel een SAMM-koepel, het Franse bedrijf SAMM maakt nog steeds militaire onderdelen. Deze koepel werd in licentie gebouwd bij de firma Enkes in Voorburg, misschien kun je daar nog achteraan. (De koepel mocht van de Fransen niet de Duitse grens over, maar de Dornier-mensen bij Aviolanda zullen hun ogen wel goed de kost hebben gegeven...)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •