Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13

Discussie: C-124 Globemaster

  1. #11

    Standaard C-124 Globemaster

    Ik moest me opeens weer even in de MATS verdiepen, na twee jaar.

    Altijd heb ik gedacht dat MATS alleen MATS of soms MAC op de staart had staan.
    Command in MAC klinkt ook logisch.

    In 1959 vloog ik over de Atlantic met de MATS, en de foto zei dat ook.



    Maar van de week kwam ik een Atlantic tegen op de staart.
    Dat onderscheid was me nooit eerder opgevallen, ook niet in bovenstaande foto's.



    Ik ben maar eens gaan bladeren, en dan komt er meer.

    Atlantic Division, Continental Division, een te lang woord voor één regel,
    en Pacific.

    Vrij logisch eigenlijk.

    Kleinigheidje bij geleerd..





    Tracker.

  2. #12
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.927

    Standaard

    De foto staat ook in het boek "Doorvliegen, Koetsier" en misschien ook in "Vliegveld Eelde 1931 - 2011", maar dat zou ik moeten opzoeken. Ik denk dat de originele foto door Harm Reinders is gemaakt, die toen op Eelde werkte.

    En over die 'spiegelbeeldvlaggen'... het is mij ooit uitgelegd dat het komt vanwege iets wat ze in Amerika noemen: 'flying the flag'
    Dat betekent dat een soldaat of vliegtuig o.i.d. beschouwd wordt als de vlaggemast, waaraan de vlag in de wind wappert. Bij de Amerikanen zit het blokje met de sterren dicht tegen de mast aan, zowel van links als rechts gezien.
    Even eerder schreef Ik 'soldaat', want ook op de uniformen van amerikaanse soldaten is dat verschil te zien.

  3. #13

    Standaard

    De Amerikaanse vlag heeft de sterren aan de kant van de vlaggemast, zoals de Franse vlag de blauwe baan aan de mast kant heeft. Op de vliegtuigen wordt de vlaggemast aan de loefzijde gedacht, dus gericht aan de neuszijde, vandaar dat het sterrendeel naar voren staat. Bij Air France is de Franse vlag net zo gepositioneerd.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •