Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: C-124 Globemaster

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard C-124 Globemaster

    Eindelijk wat tijd gevonden om iets meer routine te krijgen met mijn nieuwe all-in-one printer. Daarom maar eens wat scans gemaakt van een toestel waar ik in mijn jeugd gek op was. In de hoop die te treffen reed ik in de jaren vijftig graag van Zuilen (nu Utrecht-Noord) op woensdagmiddag naar Soesterberg, de Douglas C-124 Globemaster II. Het is niet alles, ik kan moeilijk een stuk of 40 foto's plaatsen van 1 toestel. Alle foto's in mijn bezit.

    20954, photo 2


    20955, photo 1


    20955, photo 2


    20990


    Het resultaat valt me niet mee op zo'n all-in-one, de mogelijkheden zijn toch beperkter dan op een gewone scanner die betere software heeft.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 13 augustus 2013 om 14:05

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Nou, nog een paar dan.

    Dat is dus mislukt om een of andere reden!!
    De afbeeldingen werden niet getoond, wel een regeltje met Bijlage en dan nummer.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 13 augustus 2013 om 14:54

  3. #3
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Waarschijnlijk is het uploaden van de bestanden fout gegaan. Dat komt soms voor. Zou je het nog eens willen proberen?

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Een nieuwe poging.

    00112, photo 1


    00112, photo 2


    10113


    10120


    10171 [or 11171?]


    Niet meer dan 5 tegelijk, nu gaat het wel goed.
    Ruud.

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    En nog eens vijf.

    10171, photo 1


    10171, photo 2


    15174, photo 1. Kijk eens naar het verschil in beschildering op photo 2 van hetzelfde toestel. Van MATS Continental naar AF Res.


    15174, photo 2


    20954


    Niet ontevreden over de resultaten maar toch maar eens mijn licht opsteken v.w.b. een echte scanner. Kan hier bijv. bij het scannen geen descreen instellen.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 13 augustus 2013 om 17:03

  6. #6

    Standaard C-124 Globemaster

    Ik gebruik een HP Scanjet G4050, € 200,--.

    Voldoet goed, en er passen ook Globemasters in...
    (op een Agfa Clack kiekje).





    Is je opgevallen dat wanneer er een US Flag op de staart aan stuurboord zijde pronkt, deze dan als de 'achterkant' van de vlag getoond wordt?
    Met andere woorden: met de sterrren rechts-boven?
    Ik doe er een 'voorkantje' bij.



    Tracker.

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Blijft vreemd waarom dat voor de ami's een punt was, en misschien nog steeds is. De bakboordzijde is dus de voorzijde en de stuurboordzijde is dus de achterzijde voor hen.
    Het motief is voor mij een raadsel, een overblijfsel uit de zeilvaart? Ik weet het niet maar bij hen is "history" prominent aanwezig. Kijk maar als je de USA bereist, overal "historical sites" die je tegenkomt. Al is het slechts een karrenspoor, dat was DE route van de trek naar het westen. Hou me aanbevolen voor de oplossing.

    Wat je opmerking betreft over de scanner. Een tijdje geleden heb ik een nieuwe Mac mini gekocht. Omdat ik nu USB-aansluitingen heb moest ik alles vervangen, dus ook mijn oude Microtek Scanmaker (ruim 10 jaar zeer betrouwbaar) en mijn HP 5MP laserprinter (nog ouder dan de scanner, onverwoestbare eerste 600 dpi laserprinter) omdat die nog SCSI-aansluitingen hadden. Via een software-bridge kon ik die nog gebruiken met mijn oude Mac 7500 maar de Mac mini veranderde alles. Werken met 3 computers was niet zinvol, dus schroothoop voor de 7500. Omschakelen van laser naar Brother MFC-J6510DW A3 kleureninkjet is v.w.b. tekst een achteruitgang maar goed ik heb nu kleur en dubbelzijdig afdrukken plus de mogelijkheid tot scannen en kopiëren. Helaas is de software voor het scannen van deze all-in-one machines niet zo uitgebreid. Wel heb ik nog steeds mijn oude Mac G4 behouden als back-up machine in het netwerk.

    Ruud.

    P.S. De Packet op de achtergrond van jouw C-124 was ook een favoriet uit mijn jeugd.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 14 augustus 2013 om 09:36 Reden: tekstcorrectie

  8. #8

    Standaard C-124 Globemaster

    Ruud,

    Het omkeer vlag-verschijnsel komt m.i. niet uit de zeevaart.
    Juist op zee werden veel alfabet-en cijfervlaggen gebruikt, seinvlaggen en allerlei wimpels.
    In eerdere oorlogen, toen de radioverbindingen nog niet op orde waren, of bij radiostilte, moesten
    schepen aan stuurboord varend van de Admiraal dezelfde vlaggen zien als zijn collega's aan bakboord van de grote leider.
    Het vlootverband zou anders in chaos ontaarden.
    Ze moesten dus spiegelbaar zijn, of van onmiskenbare betekenis.
    Het was een compleet vak in alle Navies!

    De Packet heb ik in mijn jeugd ook altijd mooi gevonden. Misschien wel omdat ik al vroeg een foto zag in Aeroplane
    van de cockpit, die geen cockpit was maar echt een 'flight deck'!
    Zo ruim en prachtig, met aparte sets engine controls voor de beide vliegers...
    Je moest ergens door getroffen worden denk ik.





    De C-119, de Flying Boxcar, had 'dat' niet voor mij, maar b.v. de Blackburn Beverly weer wél.
    En dat was nou bij uitstek een 'dom' vliegtuig, op een al achterhaald tijdstip, waar de Engelsen goed in waren toen.
    Er is vele boeken vol over geschreven.
    Van de Beverly kreeg alleen de eigen RAF er 40 door de strot geduwd.
    Thank you, but no thank you!

    Ach, dat grote C-82 flight deck was snel vergeten toen ik me in de Tracker mocht wringen, later.

    De C-124 heeft een bobbel op de neus.
    In de vijftiger jaren werd de weerradar ontwikkeld voor niet-militaire doeleinden.
    De schotel-antenne ervan moest achter kunststof worden geplaatst om ongehinderd te kunnen zenden en ontvangen.
    Maar een hele neusconstructie van plastic was nog te moeilijk, reden waarom er antenne bevattende bobbels op
    de tamelijk stompe 140-180 knopen vliegtuigneuzen werden aangebracht.
    Of de bestaande neus werd aangepast, wat bij de Connie redelijk was gelukt, maar wat bij b.v. de C-47 er niet uit zag.
    Heel wat vertrouwde vliegtuig-silhouetten werden min of meer verkracht omwille van de vooruitgang.





    De eerste weerradars werden nogal verschillend ontvangen.
    De oudere, ervaren gezagvoerders hadden er weinig mee, omdat ze het niets vonden om met hun hoofd tegen een rubberen toeter te zitten en om aan de hand van groenige echo's hun weg door Cumulo Nimbusland te vinden.
    Ze waren dan op die momenten niet 'aanwezig' in de cockpit atmosfeer en ervoeren dat als onprettig.
    Zo'n Co...je wist het maar nooit.

    Anderen waren er weg van en ontwikkelden eigen methodes om neerslag kernen en wolkenhoogtes mee te bepalen.
    Dat was helaas niet altijd eensluidend...

    Zodoende werd er soms behoorlijk omgevlogen waar achteraf geen Cb te bekennen was geweest, of er werd, ondanks een duidelijk radarbeeld doorgevlogen, in de bewolking, 'op gevoel', om dan onverwacht een paar zware turbulentiedreunen te ondergaan.

    Die groenige zwart/wit radar duurde tot diep in de 747 Classic, al had je dan wel ieder een eigen scherm--en ja, dat leidde wel tot discussies...

    Ik ben nu zo ver afgedwaald dat er nog wel een dingetje bij kan.

    In 1970 vloog in de NLM de PH-SAD als enige F 27 met een weerradar.
    Op weg naar Eelde, in het begin van de nadering, iets voor KH, Kolhorn.
    Hoogte 1500 ft, want de ILS'en toen hadden een glijpad van 2,5 graad en de initial approach altitude was 1500 ft.
    (Nu 3 graden en 2000 ft).
    Er hing niet echt een bui, maar er was wel wat statisch geknetter op de radio.

    Dan een enorme lichtflits en een felle knal--ik bedoel FEL.
    Bliksem inslag, in de neus.
    Knipperen, ogen her-aanpassen en vooral instrument-aanwijzingen vergelijken en checken op verschillen.
    De landing werd normaal uitgevoerd.

    Op het platform arriverend werd er gezwaaid en drukke gebaren gemaakt.
    Pas toen de deur werd geopend hoorden we wat er loos was.

    De inslag was gebeurd op de afscheiding tussen radarneus en metalen romp.
    Door de ontwikkelde hitte was de neus er af geëxplodeerd als een eierdopje.
    We hadden er niets van gemerkt en er was geen gevolgschade.

    Ook niet bij de boer die het zwarte Calimero-hoedje later terug vond op zijn land.

    Wat te doen.
    Radarneuzen waren niet voorradig.
    Maar je wilt wel naar Schiphol, een 'thuisbrengertje'.
    Vliegen met een ontblote antenneschotel, die met de holle kant naar voren staat is nogal contraproductief
    en het probleem was dat hij niet goed was vast te zetten.

    Een sleuteltje 12 bracht de oplossing.
    De schotel werd gedemonteerd. Wat over bleef was een aanvaardbaar uitsteeksel, en een zeer stompe neus.

    Met niet te veel vertraging werd Schiphol bereikt.
    De RLD-inspectie werd wijselijk achteraf op de hoogte gebracht...

    Geen foto, helaas.

    Tracker.

  9. #9
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

  10. #10

    Standaard

    Ja, dit is hem helemaal!
    Dank, goed geheugen hoor.

    De antenne is wat naar achteren 'gezet' door de klap en enig plaatwerk was ook aan de orde, zie ik nu.

    Ik zou de foto graag toevoegen aan het verhaaltje, maar weet niet of dat mag.
    Het blijkt soms opeens gevoelig te liggen.
    Mag ik een moderator uitspraak in deze?

    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •