Pagina 3 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 64

Discussie: Do 24

  1. #21

    Standaard

    Hoi Rob,

    Dat is waar, maar het zou kunnen dat de X-4 alleen om ceremoniële redenen daar landde en dat de volgende toestellen het niet deden. Er staat trouwens ook niet met zoveel woorden dat de vliegers geland zijn, ik weet het niet of het toegelaten was om in de lucht de besturing van elkaar over te nemen.

    Ik zal dit detail maar weglaten voorlopig, het wordt maar een klein boekje
    Laatst gewijzigd door Fogg; 30 november 2013 om 01:15

  2. #22

    Standaard

    Bart,

    Nico Geldhof schrijft (blz. 138) dat de donkere beschildering 'medio 1941' werd ingevoerd en de veranderingen aan de oranje driehoeken in juli 1941.

    Weet jij of de Do 24's Nederlandse of Amerikaanse instrumenten hadden? De Duitsers hebben in 1941 blijkbaar Duitse instrumenten ingebouwd in de buitgemaakte toestellen.

    Peter

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Bart,


    Weet jij of de Do 24's Nederlandse of Amerikaanse instrumenten hadden?
    Hoi Peter,

    Bedoel je met Nederlandse of Amerikaanse instrumenten de tekst en eenheden op de wijzerplaten? Of wil je weten waar de complete instrumenten vandaan kwamen? Ik weet een iedergeval dat de toerentellers van de motoren van Weston waren en dat die uit de USA komen. Zijn er duidelijke foto's bekend van de Do 24 cockpit in MLD dienst?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #24

    Standaard

    Hoi Mathieu.

    Allebei ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, afkomst en taal, en maatvoering.

  5. #25

    Standaard

    Hoi Peter,

    Rond de kerst ben ik weer thuis en zal eens kijken wat ik kan vinden. Overigens ken ik iemand die een origineel paneel heeft van een D0 24, helaas zonder instrumenten. Zal eens vragen naar een foto voor je.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Daarom ook de engelse afkorting SNSt. voor Seenotstaffel.
    Ruud,

    Welke afkorting zou ik dan moeten gebruiken?

    Dank je

    Peter

  7. #27
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Peter.

    Ik zit niet diep genoeg in de "Seenotdienst" om een sluitend antwoord te kunnen geven. Of het te maken heeft met de speciale positie van de Seenotdienst weet ik niet maar er wordt in geen enkele publicatie (ook internet) die ik ken gebruik gemaakt van afkortingen voor Seenotstaffel. In het engelse boek is de term SNSt. misschien gebruikt omdat het zo minder ruimte inneemt? Het spijt me maar ik heb er geen verklaring voor. De zin die jij aanhaalt was misschien niet zo handig maar het viel me op dat zij als enige die afkorting gebruikten.

    Van Seefliegerverbände van de Luftwaffe zie ik wel afkortingen maar daarbij gaat het dan om Gruppen, bv. Kü.Fl.Gr. voor Küstenfliegergruppe en SAGr. voor Seeaufklärergruppe.

    Al met al blijf ik het een vreemde constructie vinden waarbij in het begin personeel "Zivilangestellten im Öffentlichen Dienst" waren. We hebben al eerder geconstateerd dat een "Flugzeugführer" diep in oorlogstijd nog steeds slechts bij de "Reserve" behoorde ondanks dat hij vanaf het begin bij de Seenotdienst werkte. Toen de toestellen van de Seenotdienst bewapend werden waren de schutters, neem ik aan, wel volledig militair

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 december 2013 om 10:32

  8. #28

    Standaard

    Hallo Ruud.

    Ik heb een goed artikel over de Seenotstaffeln toegestuurd gekregen uit het Luftwaffe Verband Journal, van Gerhard Stemmer. Hij gebruikt ook de afkorting SNSt., dus het lijkt me wel aanvaardbaar in elk geval.

    Ik stuur je de scans graag toe als je wilt.

    Ik ben op zoek naar details over een redding van een He 111-bemanning vanuit Schellingwoude (3.SNSt) in 1942, met de He 59 of Do 24. De He 111-bemanning gebruikte met succes de Notsender NS2 die aan een ballonnetje werd opgelaten.

    En ook naar details over een redding van een Fw 200 Condor-bemanning van KG 40 door een Do 24 uit Brest (1.SNSt), 800 km ver op de oceaan, datum onbekend. Als iemand een boek met een Fw 200-productielijst heeft, zou het daarin waarschijnlijk te vinden moeten zijn.

    Bij voorbaat hartelijk dank!

    Peter

  9. #29
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard Do 24

    Hallo Peter.

    Het Luftwaffe Verband Journal ken ik niet, wel een USA-uitgave genaamd Luftwaffe Verband (uitgever Barry Rosch). Een blad waarvan er 44 zijn uitgegeven. Ik heb er daar 6 van (1, 12, 13, 27, 28, 29), ze zijn helaas moeilijk te krijgen. Ik begrijp dat je het van Stemmer hebt gekregen, ik ga er nu maar vanuit dat we spreken over de USA-uitgave en niet een Journal dat door Stemmer is uitgegeven in het Duits. Stemmer is een mooi contact, bij mij voornamelijk bekend als co-auteur bij Jochen Prien's boeken (monnikenwerk). Dat in Luftwaffe Verband SNSt wordt gebruikt is voor mij niet vreemd omdat het ook een engelstalige uitgave is. Je zult zelf wel opgemerkt hebben bij je zoekwerk op het internet dat bij duitse pagina's nergens een afkorting is gebruikt, ik ben er althans niet één tegengekomen. Ik ben dus nog steeds niet zeker v.w.b. die afkorting. Maar ik houd me aanbevolen voor nieuwe inzichten daaromtrent.
    Zou wel graag dat artikel van je ontvangen.

    Er zijn honderden en honderden zeereddingen geweest en jij pikt er twee uit, waar heb jij die gebeurtenissen opgedoken? Ik begrijp dat de omvang van het boek waaraan je werkt je dwingt tot inhouden, dus ….?

    Over de He 111. Dat is een moeilijke. Heb je enig idee van welk KG die afkomstig was? Ik heb meerdere boeken over KG's, dat is de moeilijkheid. Als andere mogelijkheid blijft nu het einde, de Seenotdienst dus. Boek Born misschien? Dus daar kan ik je op korte termijn niet helpen, mogelijk internet als antwoord (LEMB)?

    Ik heb het boek "Focke-Wulf Fw 200 Condor - The Airliner that went to War" van Juan-Carlos Salgado (Ian Allan), doorgekeken.
    De verlieslijst van de Condor, maar liefst 3 pagina's, geeft alleen aan hoe de toestellen verloren gingen.
    In de verdere tekst kan ik niets vinden met uitzondering van blz. 69 en blz. 72. (De blz. 70 en 71 zijn volledige fotopagina's.) Hieronder de tekst, het gaat over 1942:

    > One 13 February, KG 40 lost two aircraft north-west of the Iberian Peninsula, Fw. Kurt Hinze's Fw 200 C-3 W.Nr. 0102, of 1./KG 40, and He 111 H-6 W.Nr. 4380 F8+ES, of 8./KG 40. The Heinkel crew was rescued by U 86. On 15 February, Hptm. Adolf Weiller's Dornier Do 24 W.Nr. 0014 KK+US, of 1. Seenotstaffel, landed at Camariñas bay. On board was the crew of the Condor, rescued from the Atlantic. A Spanish air force tanker truck brought aviation gasoline from the air base at Rozas, Lugo and the Dornier took off one or two days later. This time the British did not have a reliable source of information and thought that the aircraft was a Junkers Ju 52 floatplane - the British Embassy must not have been aware of the recent introduction of the Do 24 in service and, on reading "trimotor", concluded that it was a Junkers. Whatever the case, they did send a protest note at this new sign of preferential treatment. <

    Lugo is een stad in de Spaanse provincie Lugo in de regio Galicië, vanaf Camariñas Bay meer in het binnenland.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 december 2013 om 11:01

  10. #30
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard Do 24

    Hallo Peter.

    Na thuiskomst me weer even bezig gehouden met je vragen. Ik heb blijkbaar iets verkeerd begrepen. Nu lees ik het anders en wel dat niet het Luftwaffe Verband de afkorting SNSt gebruikte maar hij, Gerhard Stemmer. Dan ben ik het met je eens en is dat aanvaardbaar hoewel ik het toch nog liever ergens in een duitse lijst tegenkom en dat lukt me maar niet. Kan Gerhard Stemmer je een verklaring geven waar hij die afkorting vandaan heeft?

    Er moet nog een aanvulling op het verhaal van de Condor te vinden zijn lijkt me.
    Over de Notsender NS2: "The range over sea was given as approximately 200 miles" lees ik op internet.
    En daar wringt de schoen. Als zij 800 km uit de kust waren, hoe moet ik dit rijmen? Was er een vaartuig (onderzeeër?) of vliegtuig in de range van de NS2 die het signaal opving en daarna doorgaf aan de Seenotdienst? In het genoemde boek van de Condor staat alleen "On board was the crew of the Condor, rescued from the Atlantic" en niet hoe de redding plaatsvond. Was de Do 24 al op verkenningsvlucht en kon daardoor het signaal opvangen? Of ga ik nu te ver en is de wat korte uitleg voldoende voor je?

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 december 2013 om 16:12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •