Hoi Ruud,

Het RLM had de Bv 138 al in september 1937 uitgekozen, nog voor de eerste vlucht van de diesel-Do 24, en daar wilden ze om industriële redenen gewoon niet op terugkomen denk ik. Eerder al mocht de ontwikkeling van de Do 24 alleen maar doorgaan omdat Nederland in harde valuta betaalde (of volgens geruchten in goud).

Ik las ergens, maar ik weet ook niet meer waar, dat de Bv 138 niet goed werkte als reddingsvliegtuig vanwege de diepe bootromp. Interessanter vind ik dat de Do 18, wat een logische keus lijkt, ook niet goed voldeed. Waarschijnlijk ook door die Jumo-diesels.

Ik ga mijn tekst een beetje inkorten waardoor die 'papieren' order of battle van 1939-40 niet zo belangrijk meer is. Er is op andere forums iemand die zich 'Seaplanes' noemt en die veel van deze materie weet, hopelijk kan ik hem te pakken krijgen.

Bij de 350 km van de He 59 gaat het om de (nominale) actieradius, niet om het vliegbereik. Maar kennelijk mocht het in de praktijk iets meer zijn. De He 115 was vermist bij Whitby, wat me eigenlijk al buiten die 350 km lijkt.

Goed punt over mogelijke redenen om Engelse vliegers te gaan redden. En onderweg konden ze ook weer mooi uitkijken naar Engelse konvooien

Dank je wel

Peter