Pagina 2 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 64

Discussie: Do 24

  1. #11

    Standaard

    Hoi Ruud,

    Het RLM had de Bv 138 al in september 1937 uitgekozen, nog voor de eerste vlucht van de diesel-Do 24, en daar wilden ze om industriële redenen gewoon niet op terugkomen denk ik. Eerder al mocht de ontwikkeling van de Do 24 alleen maar doorgaan omdat Nederland in harde valuta betaalde (of volgens geruchten in goud).

    Ik las ergens, maar ik weet ook niet meer waar, dat de Bv 138 niet goed werkte als reddingsvliegtuig vanwege de diepe bootromp. Interessanter vind ik dat de Do 18, wat een logische keus lijkt, ook niet goed voldeed. Waarschijnlijk ook door die Jumo-diesels.

    Ik ga mijn tekst een beetje inkorten waardoor die 'papieren' order of battle van 1939-40 niet zo belangrijk meer is. Er is op andere forums iemand die zich 'Seaplanes' noemt en die veel van deze materie weet, hopelijk kan ik hem te pakken krijgen.

    Bij de 350 km van de He 59 gaat het om de (nominale) actieradius, niet om het vliegbereik. Maar kennelijk mocht het in de praktijk iets meer zijn. De He 115 was vermist bij Whitby, wat me eigenlijk al buiten die 350 km lijkt.

    Goed punt over mogelijke redenen om Engelse vliegers te gaan redden. En onderweg konden ze ook weer mooi uitkijken naar Engelse konvooien

    Dank je wel

    Peter

  2. #12
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Fogg.

    Sinds mijn laatste mail heb ik nog wat gelezen en ik wil je dit niet onthouden.
    Het betreft hoe snel Seenot actief werd tijdens "Seelöwe" en de verkenningsactiviteit van de He 59 tijdens "rescue missions". Born gaf op het eerste overigens geen uitleg behalve dat men niet op de hoogte was.

    Luftwaffe Colours - Seeflieger. Luftwaffe Maritime Aircraft and Units 1935-1945. Blz. 58/59.
    On 9 April 1940, Germany launched its invasion of Norway and Denmark. As Generaloberst Hans Jeschonnek had only revealed the details of the attack to a handful of staff officers, the Seenot service was unaware of the details and consequently unprepared for large-scale rescue operations should the need arise. On the first day of operations, a number of Ju 52 transports crashed into the Norwegian Sea but there were no rescue forces available to save their marooned crews. Upon learning of the invasion, Goltz immediately ordered several He 59 seaplanes to transfer from the island of Sylt to Aalborg in northern Denmark so that within two days of the beginning of the invasion, rescue aircraft and boats could begin operating in support of the invading forces.
    As bases were captured along the Norwegian coastline, rescue aircraft and boats moved northwards from Listafjord to Stavanger, Bergen, and Trondheim and later, with the fall of central and Northern Norway, bases at both Tromsö and Kirkenes were used to service rescue need in the far north.

    Blz. 60/61.
    Just over one week later on the evening of 9 July, a second Heinkel He 59 B-2 D-ASUO, this time from SNFIKdo 1, was forced down on to the Goodwin Sands by Spitfires of 54 Squadron. ……..
    Deze werd naar Ramsgate gesleept.

    Subsequent examination of the documents carried by this aircraft found that entries in the pilot's log noted positions and movements of British convoys and other shipping. With reconnaissance clearly being a military and not a humanitarian function, the British decided to take action against such activities and accordingly, on 29 July, the Air Ministry released Order No. 1254.

    Daarna schreef Churchill o.a.: >We did not recognize this means of rescuing enemy pilots so they could come and bomb our civil population again… al German air ambulances were forced down or shot down by our fighters on definite orders approved by the War Cabinet.<

    Ruud.

    P.S. Van het laatste heb ik naderhand een link gevonden naar de genoemde blz. 60/61, daar staat 1254 uitgebreid:
    http://www.specialtypress.com/specia...tfiles/322.pdf
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 november 2013 om 10:01

  3. #13

    Standaard

    Peter,

    Terugkomend op jouw beginvraag, behalve de X-1 t/m 3, zijn alle Do-24’s door vliegers
    van de fabriek naar de Duits/Nederlandse grens gevlogen en daar overgedragen aan de
    vliegers van de MLD. Het toestel volgde op de afleveringsvlucht de loop van de Rijn uit
    veiligheidsoverwegingen, vandaar dat de overdracht bij Lobith was. Vervolgens werd naar
    Aviolanda te Papendrecht gevlogen.
    Tijdens de afleveringsvlucht hadden de toestellen tevens een Duitse civiele registratie.
    De X-29 heeft een afwijkende route moeten volgen, omdat bij het uitbreken van de oorlog
    de Duitsers verschillende no-fly zones hadden ingesteld en de Rijn vrij dicht langs de grens
    met Frankrijk loopt.
    De X-1, -2 en -3 zijn naar Hamburg gegaan en vandaar naar Indië verscheept.
    De X-13 is na aflevering van de fundatie voor de 20 mm Hispano mitrailleur voorzien.
    Van 17 t/m 22 september 1938 is de vliegboot voor proefnemingen op De Mok getest.
    Dit gold zowel het kanon als de bommenlading. Daarvoor had de X-13 op 3 september
    deelgenomen aan de vlootschouw voor Scheveningen.

    Bron: Verkennen en Bewaken door Nico Geldhof en gegevens uit eigen verzameling.

    Groeten,

    Rob B

  4. #14

    Standaard

    Hoi Ruud.

    Dat Engelse citaat over Noorwegen is denk ik overgeschreven van Kühn, blz. 36. Hij schrijft ook dat de operationale eenheden van hun kant ook niet wisten dat er een reddingsdienst bestond...

    Voor de Duitsers was het dus ook niet zo handig dat de reddingsdienst toen nog paramilitair was.

    Ik geloof meteen dat de Seenotdienst echt posities van schepen noteerde, en hoe dan ook vind ik dat de Engelsen goede argumenten hadden. Maar die gevonden aantekeningen zouden ze ook verzonnen kunnen hebben voor de goede zaak...

    De zesde vernietigde He 59 werd zelfs op het water beschoten vlak na een reddingsactie op de Noordzee trouwens, dat gaat wel ver. Hierop volgde het debuut van de Do 24 die door Born meteen in de prak werd gevlogen tegen een hoge golf aan, ik ga in zijn boek lezen hoe hij dat beschrijft.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob B Bekijk bericht
    Peter,

    Terugkomend op jouw beginvraag, behalve de X-1 t/m 3, zijn alle Do-24’s door vliegers
    van de fabriek naar de Duits/Nederlandse grens gevlogen en daar overgedragen aan de
    vliegers van de MLD. Het toestel volgde op de afleveringsvlucht de loop van de Rijn uit
    veiligheidsoverwegingen, vandaar dat de overdracht bij Lobith was. Vervolgens werd naar
    Aviolanda te Papendrecht gevlogen.
    Hoi Rob, dank je wel. Je hebt dus gegevens waaruit blijkt dat vanaf de X-4 al bij Lobith/Tolkamer werd geland? Dat staat niet in Verkennen en bewaken meen ik.

    Peter

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Fogg.

    Zover ik me herinner vloog Born de Do 24 niet in de prak maar werd het toestel op dat moment in ruwe zee gesleept. De lijn brak en de neus van het toestel dook de golf in en het stond vrijwel meteen recht omhoog met zijn staart.

    Ruud.

  7. #17
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Even een vraagje over de kleuren schema's van de nederlandse Dornier 24's :

    Ik was in de veronderstelling dat met de komst van het donkere kleuren schema de orange driehoeken op de vleugel en de oranje richtingsroeren waren vervallen , onderstaande screenshot laat echter anders zien.
    Is er ergens een opsomming te vinden over wanneer welk schema is gebruikt ?

    Mvg,

    Bart


  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Fogg.

    Zover ik me herinner vloog Born de Do 24 niet in de prak maar werd het toestel op dat moment in ruwe zee gesleept. De lijn brak en de neus van het toestel dook de golf in en het stond vrijwel meteen recht omhoog met zijn staart.

    Ruud.
    Hij had het toestel eerst in de prak gevlogen (blz. 60), daarom moest het gesleept worden . Niet dat ik het beter had gedaan, natuurlijk.

    Ik heb het boek van Born vandaag ontvangen (een mooi exemplaar van Erik Tonen Books uit Antwerpen voor maar 10 euro plus verzendkosten) en het is een stuk nuttiger, feitelijker dan ik gedacht had.

    Peter

  9. #19

    Standaard

    Bart, het voorste toestel heeft al wel de kleine driehoeken en gecamoufleerde roeren, hè?

    De rood-wit-blauwe vlag op de roeren is afgeschaft per 15 december 1938. De oranje driehoeken en oranje roeren zijn ingevoerd per 1 oktober 1939. De kleine driehoeken op de Do 24's zijn ingevoerd in juli 1941 volgens Wesselink, ik neem aan ook de gecamoufleerde roeren. De rood-wit-blauwe vlag eind februari 1942. Wanneer de donkere beschildering is ingevoerd weet ik even niet.

  10. #20

    Standaard

    Peter,

    De X-4 wordt op blz 30 in het boek van Nico Geldhof genoemd.
    In juli 1941 zijn in Indië de oranje droehoeken op de vleugels vervallen, gelijk met de
    oranje staartvlakken. De rompdriehoeken werden tot 1/3 verkleind.
    Wanneer precies de camouflagekleuren bij de MLD in Indië zijn ingevoerd is niet bekend.
    Vermoedelijk eind 1940 of begin 1941.
    Een goede documentatie hiervoor is "Camouflage en Kentekens".

    Rob B

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •