Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 64

Discussie: Do 24

  1. #31
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foutje!

  2. #32

    Standaard

    Hoi Ruud,

    Je hebt het geval van de Fw 200 gevonden denk ik, fantastisch!

    De He 111 die ik bedoel was op de Noordzee, een heel ander geval dus. Bij de Condor is geen sprake van het gebruik van de NS2.

    Natuurlijk zijn er honderden zeereddingen geweest, en daarom moet ik er een klein aantal uitpikken die ik interessant vind. Zoals deze Fw 200 ver op zee, en de He 111 vanwege het gebruik van de noodzender.

    We hebben het inderdaad over hetzelfde blad, Luftwaffe Verband.
    http://www.luftwaffe-experten.org/luftwaffe_verband.html
    Volgens deze link zijn alle nummers nog steeds verkrijgbaar bij Barry Rosch!

    Ik heb geen contact met Stemmer zelf helaas, maar de scans opgestuurd gekregen via het LEMB inderdaad. Ik zal ze je toesturen.

    De afkorting is nu ook weer niet zo belangrijk, ik kan ook gewoon Seenotstaffel of soms Staffel schrijven. Wat lijkt je correcter, 1.Seenotstaffel of Seenotstaffel 1?

    Hartelijk dank voor je zoekwerk.

    Peter

  3. #33
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Peter.

    Ik had jouw He 111 niet gekoppeld aan de Condor. Dit was gewoon wat het boek zegt over 2 verliezen op 13 Februari op de Atlantic van KG 40.
    Daarom mijn vraag of je wist van welke KG die He 111 was die jij bedoelde omdat het zou helpen aan een begin.

    Voor wat de schrijfwijze van Seenotstaffel 1 e.v. Ik zie alles door elkaar
    1. Seenotstaffel, Seenotstaffel 1 en 1./Seenotstaffel.
    Wolfgang Dierich gebruikt in zijn boek "Die Verbände der Luftwaffe 1935-1945" 1. Seenotstaffel, Meyer/Stipdonk voor hun "Von der Fliegerschule zum Einsatzverband" weer Seenotstaffel 4 (zij geven alleen een opsomming van de belangrijkste Seefliegerverbände, dus geen 1, 2 en 3 bij hen). Zoek je Seenotstaffel op het internet dan zie je veelal Seenotstaffel 1.
    Misschien een vraagje voor het LEMB of er een officiële schrijfwijze is?

    Rosch is al 8 jaar geleden met Luftwaffe Verband gestopt en het blad zou, zover ik weet, worden voortgezet door een paar Noren maar het is niet meer van de grond gekomen. Ik heb me de afgelopen jaren suf gezocht via het net om meer bladen te krijgen, zelfs kopieën waren goed genoeg maar helaas ik ben blijven steken op 6. De internetpagina is nooit meer opgewaardeerd na 2011.

    Ruud.

    P.S. Ik weet niet wat ik heb maar ook dat geval van NS2 had ik dus weer verkeerd gelezen en toch gekoppeld aan de Condor. Blijkbaar ergens anders met mijn hoofd of vermoeider dan ik wil aannemen, ik kan het niet verklaren. Sorry!! Misschien speelt het mee dat ik gisteren en vandaag in de clinch ben gegaan met twee verkopers in Duitsland omdat ik twee foto's heb verloren in de post. Waarbij het wrak van een G-1 langs de rijksweg.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 december 2013 om 18:03

  4. #34

    Standaard

    Geeft niks, ik ben heel blij met de hulp!

  5. #35

    Standaard Do 24

    Mijne Heren,

    Ik ben er een poos uit geweest, noodgedwongen.
    Het lijf behoefde 'groot onderhoud'.
    Dat is al goeddeels achter de rug, maar de inspiratie tot schrijven ontbrak nog, de geest ijlde na.

    De Do 24 vragen die rezen over de motorinstrumenten gaven me aanleiding om maar weer eens een beetje te beginnen.

    Twee foto's.
    Een van de cockpit, min of meer identiek aan het mini-cockpitplaatje dat in 'Verkennen en bewaken' van Geldhof wordt getoond.
    En een van het paneel van de Boordmecano.

    Ik zal nu alleen beide foto's plaatsen, in half formaat, maar groot genoeg om er op te studeren voor de liefhebber.

    Mijn interpretatie van de foto's volgt later, met uitvergrote delen van de foto's.
    Er is een hoop te zien!

    Tracker.




  6. #36
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Fijn dat je er weer bent. Je werd node gemist, maar zeker niet vergeten.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 december 2013 om 00:19

  7. #37

    Standaard

    Hoi,

    Mooie foto's Tracker! Ik herken zo al een paar instrumenten:
    1- Toerentellers gemaakt door Weston type: 545 0-2500 toeren per minuut engelse opschrift.
    2-Inlaatdrukmeter gemaakt door Koolsman type: 162 engelse tekst en eenheden.
    3-Cilinder temperatuur meters gemaakt door weston type is me even ontschoten.
    4-Gasmengels meter gemaakt door Cambridge. Ik moet nog eens naar Texel om eens te kijken in de S.13 cockpit, daar zit ook nog zo'n meter in.


    Als je op site van onderstaande link kijkt zie je veel info over de T.8W en zie je veel overeenkomsten. Hopelijk heeft Tracker nog meer foto's van de cockpit, zou leuk zijn net zo'n pagina te verzamelen als over de T.8w.

    http://www.germanluftwaffe.com/Flugzeuge/cockpitprofile/web/new%20site/frames2/Deutsche%20Cockpits.htm

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 12 december 2013 om 11:53
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #38
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard Do 24

    Hallo Peter.

    Ik was aan het klooien met mijn boeken, ik tracht enige structuur in de boekenkasten te brengen zodat titels vinden wat makkelijker gaat, en kwam nog een titel over de Condor tegen. "The Fw 200 Condor. A Complete History" van Jerry Scutts.

    Toch maar even ingekeken en vond een aanvulling voor het tweede deel van je vraag. Het waarom van een gecombineerde vlucht van Condor en He 111.

    De kop van het hoofdstuk staat op blz. 133:
    Chapter 7.
    1942: Airlifts and convoy-hunting.

    De alinea die opviel staat op blz. 134:
    > Since KG 40's formation its Condors had occasionally operated with the other aircraft types that equipped the Geschwader, and on 13 February 1942 Fw. Kurt Hinze of 1./Staffel found himself assigned to fly a sortie in company with an He 111 of 8./Staffel to search for the crew of U-86. Neither Hinze's Fw 200 C-3 (0101/F8+FL) nor the Heinkel crew managed to spot their quarry that day, although a Do 24 flying boat of 1./Seenotstaffel did locate the submariners on the 15th. <

    Het gaat de auteur daar niet om het verlies van beide toestellen wat ook gebeurde op die 13e februari maar waarom de gecombineerde vlucht plaatsvond.
    Wel opvallend dat uiteindelijk de blijkbaar vermiste U-86, volgens Scutts, waar deze twee toestellen naar op zoek waren en beide verloren gingen (volgens Salgado) de bemanning van de He 111 heeft gered. Dat vond ik een aardige aanvulling vandaar deze plaatsing.

    Helaas wordt het nu ingewikkeld vanwege de afwijkende pennenvruchten van Salgado en Scutts en Scutts zelf. Hoogst irritant!
    Scutts op blz. 229 onderdeel van Appendix V. Fw 200 Losses.
    Daar staat: Fw 200 C-4 (0102) F8+FL (NT+BB).
    Helaas staat op blz. 134: Fw 200 C-3 (0101/F8+FL)
    Lekker gedaan Scutts.
    Hij geeft aan: Ditched in Atlantic, west of Ireland. Survivors rescued by U-Boat.
    Dat is ook weer lekker! Volgens Salgado was het de Heinkel bemanning die werd gered door de U-86 en was het de Do 24 die de Condor bemanning heeft binnengebracht?!?
    Fijn hoor, je zult dus voorzichtig moeten zijn met je tekst.

    Wel geeft Scutts hier de namen van de bemanning en hun lot:
    Fw Kurt Hinze, Flugzeugführer 1 (killed)
    Fw Heinz Dern, Flugzeugführer 2 (safe)
    Ofw Fritz Andres, Bordfunker 1 (safe)
    Gefr Josef Langenbach, Bordfunker 2 (safe)
    Uffz Paul Müller, Bordmechaniker (safe)
    Uffz Alfred Oletzki, Bordschütze (safe).

    Misschien toch maar het LEMB inschakelen wat zij er van vinden? Kan nieuwe inzichten geven.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 december 2013 om 15:42

  9. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    to search for the crew of U-86.
    De U 86 werd op 29 november 1943 tot zinken gebracht waarbij de gehele bemanning omkwam. Volgens informatie op : The Type VIIB boat U-86 - German U-boats of WWII - uboat.net heeft de U86 in operaties nooit mensen verloren anders dan bij het zinken.
    Het zal dan toch om een andere U boot moeten gaan.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #40
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Mathieu.

    Waar wij over communiceren zijn gebeurtenissen van 13 en 15 februari 1942. Jij hebt het over 1943.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 december 2013 om 16:04

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •