Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4 5 6 7 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 64

Discussie: Do 24

  1. #51

    Standaard

    Zo aan de verf te zien heeft men al heel wat afgesjouwd met deze bom! Zou het een oefenbom kunnen zijn? Lijkt ook alsof ze bezig zijn nieuwe vinnen aan te brengen, op de grond liggen er nog een paar. Die liggen zo dicht op elkaar dat het me niet waarschijnlijk lijkt dat die al aan een bom zitten.

    chris

  2. #52
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Op de DVD "HollandsGlorie" staat een stukje van een Do24 met (oefen?)bommen. 'k heb daar wel 'stills' van maar of ik die mag plaatsen???

  3. #53
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Op dit filmpje kan je het werpen van bommen zien.


    Dutch Naval Air Service (Marine Luchtvaart Dienst) 1941 - YouTube



    Mvg,

    Bart

  4. #54

    Standaard

    Hallo Jaap,

    De bom in de takel is een 200 kg bom, in dit geval een oefenbom van beton.
    De Fokker T-IVa kon 4 van deze zware jongens meenemen.
    De gedeeltelijk zichtbare staartvinnen zijn geen vervangers, maar die van een
    tweede bom. Dit was voor de oorlog de zwaarste bom bij de MLD. Kort voor de
    oorlog is een bom van 300 kg in ontwikkeling genomen. Productie daarvan is mij
    niet bekend.
    Als alternatief kon het toestel 18 bommen van 50 kg meevieren , of 1 torpedo.

    Groeten,

    Rob B

  5. #55

    Standaard

    Dank je Rob,

    Je noemt de T IVa; viel de T IV daar niet onder?

    Zijn er foto's in de krochten van het archief van een T IV(a) met geopende bom deuren
    onder de romp, dan wel van het actueel beladen er van?

    Is er een tekening voorhanden waaruit het formaat blijkt van wat Jhr Elias noemt, het 'bommenkastje`' , zijn boek blz 75?

    De verkenningstaak is uitvoerig in beeld gebracht in diverse geschriften, maar de bewakingstaak middels bombarderen blijft wat in het duister gehuld...

    Tracker.

  6. #56
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hier heb ik een fabrieksfoto van Fokker (nr.3020) met het interieur van de Fokker T.IV met geopend bomluik en 4 geladen bommen in het rek.
    Is het kastje rechts hetgeen wat je bedoelde.
    Ik heb altijd begrepen dat de T.IV goede diensten in Indië heeft bewezen, maar als je zo'n interieur ziet is het toch wel een gigantisch verschil
    met de Catalina en de Dornier 24 van slechts een paar jaar later.



    Om het beeld compleet te maken, nog een fabrieksfoto (1928) van de cockpit



    Ga vooral door met dit soort (voor mij in ieder geval dan) interessante onderwerpen.
    Groeten Stef

  7. #57

    Standaard

    Ontzettend bedankt Stef!

    Mijn nieuwsgierigheid naar het interieur van de T IV wordt eindelijk bevredigd.

    Prachtig, 4 bommen boven elkaar in een rek dat deels electrisch, deels met perslucht bediend werd om ze met een juist tijds-interval los te laten.

    Dat ik nooit een geopende deur heb gezien op foto klopt, nu ik zie dat het luik naar binnen open gaat...

    Het krukje dat met een leren riem aan de vloer is verbonden is aandoenlijk.
    De apart versterkte opening voor het anker, kluisgat heet dat, en het dubbele anker dat naar ik mag hopen nog lang mee ging.
    De paalsteek waarmee het aan zijn lijn vastzit ziet er wat 'ouwewijverig' uit...

    Ik zou deze foto's, en andere als die er zijn graag naar mijn T IV deel overbrengen.
    Maar omdat het buiten het bestek valt van de albums van mijn vader kunnen ze hier mooi blijven, onder de Do 24.

    Erg illustratief!

    Tracker.

  8. #58

    Standaard

    Hoi Stef,

    Prachtige foto's!! Dat smaakt naar meer.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    De apart versterkte opening voor het anker, kluisgat heet dat, en het dubbele anker dat naar ik mag hopen nog lang mee ging.
    Dat is geen kluisgat Tracker, het is een stuk verstevigde vloer waar accu's op horen te staan. Je kunt de kabels met daaraan de poolklemmen nog zien.
    Lijkt me overigens ook niet erg praktisch om je anker tussen de drijvers te laten vallen, je hebt dan nl grote kans dat als je eindelijk ten anker ligt een drijver over het ankertouw gaat schuren.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #59

    Standaard

    Ik had me mijn dwaling al gerealiseerd, Mathieu.
    Sorreee

    Tracker.

  10. #60
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik zie dat het krukje van oma ook graag gebruikt werd bij Fokker

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •