Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: Fokker D23 - Hongarije?

  1. #11
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Denes Bernad (expert Hongaarse luchtvaart) schijnt eens gezegd te hebben: er was een toestel in ontwikkeling met dubbele staart en twee motoren, een duw en een trekmotor. Dit toestel stond vooral bekend als Varga RMI-8. Het toestel was echter nog in aanbouw en zou Hispano Suiza motoren krijgen. Het toestel werd samen met andere prototypen vernietigd toen het in aanbouw was.
    De foto's, tekeningen en dergelijke, van deze Marton XV zijn dus gebasseerd op speculatie. Sommige tekeningen lijken zelfs aanpassingen van onze D.XXIII.
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 29 augustus 2013 om 15:27 Reden: aanvulling

  2. #12
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    En de foto bovenaan dit topic lijkt ook van hetzelfde model te zijn. Zie weer de wielen, maar ook het linkerroer. Maar ook de kleppen en propellers die in dezelfde stand staan en het kleuren schema dat wel heel precies hetzelfde patroon heeft.

  3. #13

    Standaard

    Ziet er wel stoer uit met die Daimlers. De D23 zou toch ook een Daimler opstelling krijgen?
    Maar aangaande inspiratie: zo doet mij de Focke Wulf 198 ook erg aan een Nederlands ontwerp denken. De S21 en D23 waren tenslotte ook Kriegsbeute, niet?

  4. #14

    Standaard

    mmm.. net zo'n flauwe grap als die van mr. boerman met z'n klu spitefuls

  5. #15

    Standaard

    De Fw198 heeft nooit bestaan. Was een fout artikel uit een Engels tijdschrift. De tekening is die van de Schelde s.21.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eric7325 Bekijk bericht
    De Fw198 heeft nooit bestaan. Was een fout artikel uit een Engels tijdschrift. De tekening is die van de Schelde s.21.
    Ah ok. Fw198 uit mijn data base geschrapt. Niet alles op internet is waar dus..

  7. #17
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Daar was ik ook al achter gekomen dat het internet en wikkipedia niet altijd even betrouwbaar zijn
    en soms zijn teksten van wikky bijvoorbeeld nogal open voor Eigen interpetatie
    waardoor je de meest uiteenlopende meningen krijgt

    daar heb ik men hoofd ook al een paar keer aan gestoten

  8. #18
    Geregistreerd
    6 juli 2012
    Locatie
    Leidschendam
    Berichten
    23

    Standaard

    Ik kom er langzaam maar zeker achter dat de nodige mensen zich bezig hebben gehouden met de overeenkomsten en verschillen van de D23 en de Marton. Zie deze afbeelding:
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 29 december 2017 om 12:53

  9. #19

    Standaard

    Interessant zeg!

    De foto's zijn nep, maar deze onbekende kist is dus wel gebouwd. Inderdaad wel een compliment voor Fokker. Er was ook een Russische kist geïnspireerd (maar niet meer dan dat) op de D.23, ik kan niet op de naam komen.

    Voor Fokker in 1939 blijf ik de D.23 een vreemd project vinden. Waarom zo ingewikkeld doen als je ook een soort Hurricane kunt bouwen. Daar zaten Fokkers klanten, zoals de Nederlanders en de Finnen, op te wachten.

  10. #20

    Standaard

    De Russische kist was de Moskalev SAM-13.
    Computervertaling van een Russisch artikeltje over de Marton:


    The concept of the first light twin-engine fighter , piloted by experienced before the war planes Fokker D.XXIII and CAM -13 , for several years, was unclaimed. Warring countries during the period from 1940 to 1943 . intensively engaged in fine-tuning the existing samples and they were not up experiments with promising but not yet debugged schemes. One of the first to the idea returned Hungarian engineers . At the end of 1942 , when it became apparent obsolescence of an experienced fighter Weiss Manfred WM- 23 , the Air Force paid attention to the project by Marton. Externally Fighter X / V (RMI- 8) very closely resembled the Dutch D.XXIII, with the only difference being that had a clean aerodynamic shape. Construction of a prototype began in 1943. On the set, two fighter engine Daimler-Benz DB- 605 (1475 hp) , which should provide a maximum speed of at least 580 km \ h on the estimated height . Arms Marton X \ V consisted of two 20 - mm cannon and two 12.7 mm machine guns, but the prototype did not have time to install it . Unfortunately for the fighter was 13 April 1944 , when an unfinished prototype was destroyed after a raid by U.S. aircraft . Construction program was closed in the same year , thinking it would be best to focus on the issue of licenses and Bf.109G Me.210A.


    LTH :
    Modification Marton X / V
    Wingspan , m 11.80
    Length, m 10.20
    Height, m
    Wing area, m2
    Mass, kg
    empty
    normal take-off
    Engine Type 2 PD DB 605A
    Horsepower 2 x 1476
    Maximum speed km / h 580
    Cruising speed, km / h 510
    Flight duration ch.min
    Rate of climb , m / min
    Service ceiling , m
    crew 1
    Armament : Two 20 - mm cannon and two 12.7 mm machine gun
    Laatst gewijzigd door Fogg; 6 september 2013 om 11:05

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •