Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Fokker D23 - Hongarije?

  1. #1
    Geregistreerd
    6 juli 2012
    Locatie
    Leidschendam
    Berichten
    23

    Standaard Fokker D23 - Hongarije?

    Beste allemaal,
    Ik vind de Fokker D23, naast de D21 en G1, één van de mooiste vliegtuigen welke door Fokker tot stand is gebracht.
    Tot mijn verbazing kwam ik tijdens een google-sessie bij toeval op deze foto terecht. Volgens mij is het een Fokker D23 in Hongaarse kleuren. Weet iemand hier iets meer van?

    Dit is de link waar ik de foto tegen ben gekomen:
    Mystery Aircraft? - Page 573 - RC Groups
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 29 december 2017 om 12:58

  2. #2

    Standaard

    Het lijkt me geen fokker d23, daar is er 1 van gebouwd. ( ook nog een mock up trouwens)
    Als je kijkt naar de gondel tussen de staartbomen zie je dat die ook heel anders is vormgegeven, het lijken wel bf-109 motorkappen..

  3. #3
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    de wielen zijn ook echt duits als ik het zo bekijk
    het lijkt wel of deduitsers de D23 hebben nagebouwd met Eigen onderdelen

  4. #4

    Standaard

    Dit is een Marton X/V.

    Hans

  5. #5
    Geregistreerd
    6 juli 2012
    Locatie
    Leidschendam
    Berichten
    23

    Standaard

    Beste Hans,

    Dank voor de reactie. Ik heb niet eerder van dit Marton-vliegtuig gehoord. Ik vermoed dat de D23 als voorbeeld voor dit vliegtuig heeft gediend. Niet alleen de hoofdlijnen van het vliegtuig, maar ook details zoals de staartsectie en het landingsgestel komen in detail ogenschijnlijk overeen.

    Zie ook de Duitse Wikipedia: Marton X/V ? Wikipedia

  6. #6
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Er is zelfs een mooie kleurenfoto van dit vliegtuig: Warbird Information Exchange • View topic - From the "obscura" files today...2nd: Marton X/V p

    Het lijkt er inderdaad sterk op dat de D.23 als voorbeeld heeft gediend. Toch wel een compliment voor Fokker... Al vind ik hem met DB motoren ietsje mooier...

  7. #7
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 13048 Bekijk bericht
    Als je kijkt naar de gondel tussen de staartbomen zie je dat die ook heel anders is vormgegeven, het lijken wel bf-109 motorkappen..
    Ik denk dat de romp vrijwel geheel opnieuw is vormgegeven. Dit omdat de motoren anders zijn, en de cockpit lijkt ook wel Bf 109.

    Frappant overigens, want volgens het boek van Willem Vredeling, hadden de Duitsers belangstelling voor de D.23 vanwege vooral het neuswielonderstel en duw-trekuitvoering. Maar na prijsopgave door Fokker voor het vliegwaardig maken, was de belangstelling verdwenen.
    ...
    Maar stiekem niet hoor!

    Is dit vliegtuig misschien ook de oorzaak van het verhaal dat Fokker met een schietstoel bezig was voor de D.23?

  8. #8

    Standaard

    "Mindenki azt mondta, 1/72-ben nem lehet igazán részletes maketteket készíteni. Mi err?l nem tudtunk és megcsináltuk..." - G-Portál

    als ik de site vertaal via google , lol , kan ik er toch uit halen dat het idd de cocpit van ee 106 is , of beter gezegd een halve romp . ( De oplossing werd gezien als een reconstructie van de Bf-109 G. In 1942 klaar voor een Bf-109 serieproductie was Győr MÁVAG, hebben de juiste onderdelen niet gevraagd om een ​​"buur" te gaan. ), iemand met kennis van hongaars zal dit waarschijnlijk beter kunnen vertalen

    het model schijnt in 43 ( Axis History Forum • Hungarian Marton XV-01 Fighter Project ) ontwikkeld te zijn , en geloof ( weet dus niet zeker ) dat fokker al eerder aan een schietstoel voor de d23 dacht , ivm problemen bij het eventueel verlaten van de kist

    al met al mooi kistje , al is ie niet meer origineel na de d23

    leuk detail na vertaling 1e website :
    Bewapening: 2 x 8 mm mitrailleurs in de kofferbak

    Deze functies verhoogde snelheid en wendbaarheid van de geleende computer.

    rene
    Laatst gewijzigd door monty; 29 augustus 2013 om 11:57

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Is dit wel echt? Alle foto's die ik tegengekom komen op mij over als computertekenwerk (van hoog nivo)

  10. #10
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Leg eens uit reaper? Nu je het zegt, lijkt de kleurenfoto al niet te kloppen. Te harde banden onder andere...

    Edit:
    Inderdaad hoor, vergelijk deze maar eens met die kleurenfoto:
    http://i3.photobucket.com/albums/y82...arton-03-1.jpg
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 29 augustus 2013 om 15:16

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •