Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Curtiss P 6 replica onderweg naar Nederland.

  1. #1

    Standaard Curtiss P 6 replica onderweg naar Nederland.

    Hoi,

    Op dit moment is de Curtiss P 6 replica die in opdracht van de vrienden van het MLM onder bezielde leiding van Gerard Casius gebouwd is onderweg naar Nederland. Zie: foto's en info

    Mooi te zien dat zulke dingen gebeuren!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2

    Standaard

    Die is al in Nederland en staat momenteel in een Douane-depot omdat er een formuliertje niet goed was ingevuld!!!

    Hans

  3. #3
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    mooi had dat niet in Nederland gebouwd kunnen worden

  4. #4

    Standaard

    Ben meer benieuwd , waarom er voor deze toestellen gekozen is ,
    de Brewster Buffalo en de Curtiss P6 , maar ook de De Havilland DH-9.

    Er zijn schijnbaar meer Knil-liefhebbers bij de MLM dan LVA-liefhebbers....

    Zag liever meer "Nederlandse" replica's .....

  5. #5
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik ook ja
    volgens mij zouden er wat meer koolhovens Mogen komen
    ik denk echter dat het grote problem hier is dat zulke projecten door een zeer klijne groep tegen zeer hoge kosten gedaan worden
    terwijl het elders veel sneller en goedkoper gedaan word

    bv geef mij een set tekeningen voor een kist en ik duik voor een niet vliegende replica ruim onder elke opgegeven prijs door de grote bedrijven

    het heefd geen zin een vliegtuig te bouwen uit de duurste gecertiviceerde materialen als het tog nooit vliegen mag
    je kint dan beter kizen voor materialen die minder onderhoud vergen
    bv buizenframe van rvs buis goedkopere houtsoorten voor de bouw van de vleugols
    een motorblok gemaakt uit kunstof
    Laatst gewijzigd door j.weel; 10 september 2013 om 08:56

  6. #6

    Standaard

    Mijne heren,

    Eerst logisch redeneren, daarna oordelen; zoals de meeste van jullie weten is er in Amerika een aantal jaren geleden een project op stapel gezet, voor de bouw van een aantal replica's van de Brewster Buffalo. Casius en de zijnen kregen daar lucht van en hebben vervolgens voor elkaar weten te boksen dat er ook een Nederlandse replica Brewster op stapel werd gezet. Eenzelfde soort overeenkomst is het geval met de bouw van de DH-9 en Curtiss P-6 Hawk. Die keuzes zijn totaal niet gek; allereerst ontbreekt in heel Nederland, op wat resten van een Glenn Martin na, de complete vooroorlogse ML-KNIL periode. Tweede is dat op deze manier voor relatief weinig geld in de lacune van #1 kon worden voorzien en de derde, en dat is misschien wel de meest mooie reden, de relatief onbekende geschiedenis van de ML/LA-KNIL wordt op deze manier tegen gereduceerde prijs voor het voetlicht gehaald. Gerard Casius heeft zich ingezet voor dit project om dit stukje geschiedenis te behouden voor het nageslacht en hem past naast zijn gekregen lintje niets minder dan onze waardering en dank.
    Wat betreft de Fokkers en Koolhovens is in de afgelopen twintig jaar voldaan aan onze wensen om in die lacune te voorzien en sieren inmiddels - al dan niet origineel - een D.VII, D.XXI, G.1, FK.51 en Farman het MLM. De potentie van de ML-KNIL was veel groter en van de vooroorlogse periode is daarvan op dit moment alleen een Brewster aanwezig. Het zou mooi zijn om dit in het juiste historische licht te beschouwen, voordat een mening als feit wordt geponeerd.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7

    Standaard

    Hoi,

    Even voor de duidelijkheid, het DH 9 project is niet van het MLM maar van Gerard Casius en Frank Venus samen. Daarnaast onderschrijf ik wat Jan zojuist geschreven heeft, hulde voor alle betrokkenen.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard curtiss Hawk I

    Jan,

    Ik kan me geheel vinden in bovenstaande mening. Is m.i. helemaal correct.
    Daar komt nog bij dat de gekozen toestellen (Buffalo, Hawk en Dh.9) bijna nergens te vinden zijn en daarmee voor elke collectie een hele mooie aanvulling zijn.

    Des te vervelender dat men voor het nieuwe M.L.M. gekozen heeft voor een zeer beperkte capaciteit.
    Ik blijf hopen dat men daar heel snel tot het inzicht komt dat er een paar hangars bijgeplaatst moeten worden.

    Ik ben in de vakantie in Kbély (Tsjechië) geweest. Het staat volgepropt, maar er zijn wel een hele dikke 100 toestellen te zien. Waaronder ook zeer bijzondere.
    Dit los van wat er op het vliegveld zelf nog aan oud ijzer opgeslagen staat.

    (En wij ons evt. ruilmateriaal hier maar verschroten.)

    Overigens hoe interessant de nieuwe uitbreidingen ook zijn het blijven replica's.
    Er is nog steeds een originele Nederlandse Beech AT-10 Kansan en ook een Lockheed Lodestar is nog wel te vinden.
    Dat zou ik gaaf vinden, als die er ooit nog eens bij zouden komen. Een P-40 natuurlijk ook, maar ik ben bang dat dat financieel onhaalbaar is.

    Ik ga afdwalen, dus groeten Stef.

  9. #9
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Volgens mij was het Curtiss project door iemand in Amerika begonnen maar nooit afgemaakt, de vrienden van het MLM hebben het toen overgenomen. Vandaar dat de kwaliteit ook veel hoger ligt dan de Brewster.

  10. #10
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    laten we het hier op houden
    het is een mooi gebouwd toestel
    jammer dat het nooit zal vliegen
    maarja je kunt ook niet alles hebben

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •