Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Interesante FK 58 foto

  1. #1

    Standaard Interesante FK 58 foto

    Hoi,

    Zag op airwarfareforum een mooie foto van een FK 58, geplaatst door een Nederlander Toon. Bijzonder aan de foto is volgens mij dat de FK 58 in aanbouw is, en ik denk dan ook dat de foto genomen is in het Franse Nev?rs.
    Iemand een andere mening toegedaan?

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 14:04

  2. #2

    Standaard

    Interessante foto's Mathieu. Zijn de tweedekkers in de bosrand Potez 25's?

    Het toestel is inderdaad een Franse FK.58. Het nummer onder de vleugels is net niet te lezen. Als het een nieuwe FK.58 is op Nev?rs zou nummer C-034 het meest waarschijnlijke nummer zijn.

    Maar ik sluit niet uit dat het een van de andere FK.58s is. Bij mij beste weten is er maar van 11 of 12 Franse FK.58 bekend wat er in juni 1940 waar ze zich bevonden en heeft het Franse L'Armee de l'air uiteindelijk 18 gehad.

    Met groet,
    Huub

  3. #3

    Standaard

    Hoi Huub,

    Gisteren heb ik de foto's binnengehad. Ik heb ze namelijk kunnen kopen. De vliegtuigen aan de bosrand zijn inderdaad Potez 25 toestellen. Registraties zijn te lezen. Ook van de FK58 op de voorgrond is de registratie te lezen. Schuin achter deze FK58 staat er nog een, die is wat verder gevorderd in de aanbouw.

    Ik ben op mijn website een en ander aan het vernieuwen. Ook aangaande de rol van de FK58's in Frankrijk. Als het zover is, geef ik een seintje. WIl je het zelf volgen, kijk dan op www.lva-40.nl/index.php en ga naar de LVA pagina. Daar is een FK58 menu waar je wat informatie vind.

    De foto's scan ik in en als je er interesse voor hebt moet je me een PM sturen.

    vriendelijke groet,
    Jan

    LVA-40

  4. #4

    Standaard

    Hoi Jan,

    Hartstikke mooi dat het je gelukt is! Ben erg benieuwd wat Ebay ons in de toekomst nog voor moois brengt.
    Het is dus inderdaad de productielijn in Frankrijk?

    Groet,

    Mathieu.

  5. #5

    Standaard

    Jazeker, maar ik ben er inmiddels achtergekomen dat ze op twee plaatsen werden geassembleerd. Ook heb ik een redelijk overzicht van de plaatsen waar de FK58's zich bevonden. Op 19 juni waren er nog 9 over, die overgevlogen zijn naar Afrika. Ze zijn waarschijnlijk (dit zeg ik onder voorbehoud) overgenomen door het Belgische Luchtwapen, samen met enkele Fiat CR42's. Deze toestellen zijn naar Sudan vertrokken waar ze bij een 1ste Mehenge escadrille terecht kwamen.

    1 FK58 is verloren gegaan tijdens een patrouillevlucht. Frappant is dat deze nooit is teruggevonden. Je zou je gaan afvragen oftie dan wel is neergestort, maar dat klopt wel omdat de vlieger (een Pool (polski nogwatski)) overleden is op die bewuste datum. Misschien duikt er nog eens een Ebay foto van het toestel op, wie weet.

    Groet,
    Jan

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dat zijn puike aanwinsten Jan! En ook mooie vondsten uit de archieven, wie had dat van te voren kunnen vermoeden, overgenomen door Belgische luchtstrijdkrachten. Heel bijzonder, heb je Harry v.d. Meer hier al van op de hoogte gebracht? Of komt het uit het Koolhoven archief?
    Over die Poolse vlieger, zou hij niet als vermist zijn opgegeven en later als gedood zijn vermeld?

  7. #7

    Standaard

    Hey Edwin,

    De gegevens van de Belgische FK58's komen helaas niet uit een archief. Ze komen uit verschillende boeken waar een verwijzing word gedaan naar "mogelijk naar Afrika e.d.". Nu is het zo dat ik een paar websites heb gevonden waar daarover wat meer informatie word gegeven. Deze informatie komt uit allerlei Franse en Franstalige lectuur. Of het betrouwbaar is, durf ik niet te zeggen. Wat wel vreemd is, is dat bijna elke bron daar wat over zegt.

    Een verbelgischte FK.58:
    http://1940lafrancecontinue.org/FTL/...I/FK-58_FP.jpg

    Website met gegevens over overname 5 CR42 en 8 FK58 door Belgen:
    http://1940lafrancecontinue.org/FTL/...A_10_08_40.htm

    Dat zijn niet de enige bronnen, geschreven bronnen (boeken) heb ik ook nog. Bijvoorbeeld het boek over de Koolhvoen vliegtuigen door Thijs Postma, waar een dergelijke suggestie word gedaan.

    Achter het zoveelste Mahenge Sudanese Squadron ben ik nog niet aangegaan. Het zou kunnen kloppen... maar daar is ook bijna alles mee gezegd. Een feit is in elk geval dat er 8 gevechtsklare FK58's zijn overgenomen door de Belgen.

    Harry van de Meer weet ervan, vond het interessant om te horen.

    Groet,
    J.

  8. #8

    Standaard

    Hierbij trouwens nog de FK58 foto:
    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 14:05

  9. #9

    Standaard

    Hallo,

    De franse website is een "alternative timeline" site, dit is dus pure fantasie.
    Staat ook duidelijk in het voorwoord, escadrille mahenge heeft nooit bestaan.
    Wel jammer ik had wel eens willen zien hoe de fk 58's het tegen de italianen zouden doen.

  10. #10

    Standaard

    Lol, die alternative history-sites zijn soms knap vervelend.

    In het Koolhoven-boek van Theo Wesselink (niet van Thijs Postma) zie ik totaal geen enkele suggestie in deze zin, hoor.

    Peter

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •