Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Verbandtas voor vliegtuigen aan boord?

  1. #1

    Standaard Verbandtas voor vliegtuigen aan boord?

    Hallo Allemaal,

    Een tijdje terug heb ik deze verbandtas gekocht voor de verzameling.
    http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...gtuigen-25855/

    Ben er erg blij mee maar ik probeer meer info te vinden over het gebruik van deze tassen. Dus in welke vliegtuigen werden ze gebruikt en vanaf wanneer. En heeft iemand misschien een periodieke foto waarop deze tas te zien is? Zowel binnen als buiten het vliegtuig. Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

    Groeten,

    Alex

  2. #2

    Standaard

    Niemand hier meer info of wellicht een foto heeft?

  3. #3
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hoi Alex,

    Omdat ik momenteel met de T.5 bezig ben, kwam ik dit draadje weer tegen. Ik geloof dat deze tasch ook in de T.5 gebruikt werd.
    Er zaten wel verbandtassen in de T.5 (zie foto*), maar in de documentatie kom ik dit niet zo 1 2 3 tegen. Ik ben de tas niet
    tegengekomen op interieurfoto's, sorry...
    Hieronder zie je hoe ik hem zojuist in m'n T.5 gezet heb.



    Helemaal zeker of deze goed zit, weet ik ook niet, maar het lijkt te kloppen met de foto.

    Groet, Daan

    * Van wie ik deze foto gekregen heb, weet ik niet meer. Graag even PB als u van mening bent dat ik hem hier niet mag laten zien.

  4. #4
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Was toevallig door wat Finse T8W documentatie aan het gaan en ik kwam de afmetingen tegen van de daar gebruikte verbanddoos : 352 x 159 x 104 mm

  5. #5

    Standaard

    Het is natuurlijk maar de vraag of jouw verbandtas ook van het type was dat werd gebruikt in deze vliegtuigen, maar wellicht is dit een antwoord op je vraag. Toen ik, met de hulp van twee Aviodrome vrijwilligers, aan de restauratie van de Fokker S.IV bezig was, is de C.V van het themapark een belangrijke bron van informatie geweest. Diverse ontbrekende onderdelen aan de S.IV (en dat waren er nogal wat!) heb ik kunnen geconstrueren door te spieken bij de C.V. Dit vliegtuig heeft een verbandkast in de linkerzijkant van de romp. Het is een aluminium doos met een klep met twee draaisluitingen. De afmetingen zijn ca. 450 x 265 x 110 mm. Op de deksel is het rode kruis teken aangebracht.
    Ik ben al mijn S.IV gaan bestuderen in de hoop een degelijk klepje te ontdekken. Op het merendeel ervan was geen teken van een verbandkastje te bekennen. Maar gelukkig gaf een foto van de ‘112’ zijn geheim prijs. Ook de Fokker S.IV was (mogelijk acheraf) voorzien van een EHBO tas. Dus was de geometrie en uitvoering van de C.V kast de basis voor een nieuw kastje voor de S.IV.

    Dick Funcke

  6. #6
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Mooi om te lezen hr. Funcke!

    Alex, dit lijkt een soortgelijk exemplaar te zijn...
    https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-coll...detail/470972/

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •