Het leek me een keer interessant om allerlei versies van de 1940 LV kleuren eens naast elkaar te zetten. Het gaat mij daarbij niet om wie er gelijk heeft, maar gewoon om eens te kijken wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen.

In het Crash museum heb ik ooit wat close-ups gemaakt van de verfresten zie nog op het plaatwerk zitten. Het gaat hier niet om "de waas" maar om de stukjes lak. Hier bij moet je natuurlijk heel erg in de gaten houden dat de hoek en de belichting van enorme invloed zijn.



De kaftjes van de boekjes van Dutch Profile zijn in de LVA kleuren gedrukt. Ik heb deze gescand en vervolgens de RGB waarden bepaald. Het gaat hier waarschijnlijk om 4 kleuren drukwerk waardoor er uiteraard een afwijking is.



In het Militair Luchtvaart museum stond een model van de Fokker T.V waarvan wordt gezegd dat deze in met de originele lak gespoten is. Je kan je natuurlijk afvragen hoe kleur vast de verf is, want de verf is tenslotte al bijna 75 jaar oud.



Als je de kleuren volgens Frits Gerdessen opzoek in de Federal Standard kleuren generator krijg je deze kleuren.